• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

All For Metal - Legends
Jaar van release: 2023
Label: AFM Records

-

Al bijna een jaar duiken er filmpjes op van heroïsche mannen en vrouwen die zo van de sets van de films over Conan The Barbarian afkomstig zouden kunnen zijn. Het gaat echter om de uit Duitsland afkomstige traditionele heavymetalband All For Metal; een naam die vast niet zonder reden de initialen deelt met het platenlabel AFM Records. Gezien de vele videoclips vol schaars geklede dames en spierbundels is het duidelijk dat er veel tijd en energie gestoken is in een aansprekend imago. Achter deze filmische interpretatie van metal in het straatje van Manowar en consorten zitten de zangers Tim "Tetzel" Schmidt (Asenblut) en Antonio Calanna (ex-DeVicious) en producent Hardy Krech (onder andere Kissin' Dynamite en Beyond The Black). Na veel appetijtelijke singles is er eindelijk een langspeler: Legends.

Gezien de samenwerking met laatstgenoemde producent mag het niet als een verrassing komen dat het geluid dik in orde is en de muziek behoorlijk gelikt klinkt. Verwacht pakkende melodieën, opzwepende refreinen die vrijwel direct mee te zingen zijn en dat alles in een zeer degelijke uitvoering. De eerste single en openingstrack All For Metal geeft een duidelijk visitekaartje af. De hymne in het straatje van Manowars Warriors Of The World wordt ingeluid met het bonken van staal op staal, een gedragen marstempo en de diepe, brommende zanglijnen van Tetzel, waarna gestaag de heldere, hogere stem van Calanna wordt ingezet en de instrumentatie gestaag uitbundiger wordt. Het is de perfecte opening. Dat er metalcliché op metalcliché gestapeld wordt, doet daar weinig aan af. De muziek pakt met geweldige krijsen, uitbundige gitaarsolo's, precies geplaatste koorzang, waarbij je de meebrullende metallegioenen op festivals al bijna kunt horen.

De songs die volgen, hebben dezelfde insteek. Het moet groots en meeslepend klinken, gevoelens van verbinding oproepen via het hoge meezinggehalte en vooral garant staan voor een heel vet feestje. Dat gaat het gezelschap eenvoudig af. Het dubbele gitaarwerk van Ursula Zanichelli en YouTube-bekendheid Jasmin Pabst klinkt uitbundig en speels, de ritmesectie buldert heerlijk en de twee leadzangers wisselen elkaar af gedurende de heroïsche vertellingen.

De partijen van de gespierde reus Tetzel zijn lager en simpeler van aard dan de hoge metalkrijsen van de atletische Calanna. Er is een fijne chemie aanwezig tussen de beide heren die gemist wordt tijdens Tetzels solonummer Hear The Drum. Dat ligt niet alleen aan de zanger van dienst, maar ook aan het ietwat simpele nummer dat net wat minder groots klinkt dan het overige werk. Legends Never Die, de afsluitende ballade waarin Calanna grotendeels solo schittert, doet het dan beter. De song zit bomvol emotie en kracht en doet denken aan de ballades van Hammerfall. Over die legendarische Zweedse band gesproken; het is een gemiste kans dat All For Metal het tijdens het onheilspellende The Day Of Hammerfalll zonder gastbijdrage van Hammerfall-zanger Joacim Cans doet.

Het zijn bescheiden punten van kritiek op een album dat vol staat met geweldige, traditionele heavymetalmeezingers. Het is lastig niet enthousiast te worden van de eerdergenoemde hymne en de energieke meebrullers Born In Valhalla, Raise Your Hammer (bomvol folkinvloeden) en Mountain Of Power. Met de afsluitende ballad toont het zestal aan ook uit een ander vat te kunnen tappen. Bijster origineel of ingewikkeld is All For Metal uiteraard niet en wellicht dat Legends voor sommige luisteraars te gepolijst klinkt. Vermaken doet de band echter zeker en bij het gebrek aan fatsoenlijk materiaal van oudgedienden als Manowar is het bijzonder prettig dat andere artiesten het tot hun levensmissie hebben gemaakt het glorieuze raadsel van staal te bezingen.

1. All For Metal
2. Goddess Of War
3. Born In Valhalla