Holy Moses - Invisible Queen
Jaar van release: 2023
Label: Fireflash Records

-

Met Invisible Queen zet Holy Moses een streep onder de lange geschiedenis van de band. Na een laatste reeks concerten zal het doek definitief vallen. Met de klassiekers Finished With The Dogs (1987) en The New Machine Of Liechtenstein (1989) schreef de formatie uit Aken geschiedenis. De stembanden van Sabina Classen zijn na ruim veertig jaar brullen en krijsen flink aangetast. Om eerlijk te zijn schrok ik een beetje van het broze stemgeluid van de metal-koningin toen de video van de titeltrack verscheen. Bovendien is het laatste studiowerk al negen jaar oud. Is deze laatste plaat wel een waardig afscheid?

Redefined Mayhem (2014) is een prima album en Sabina Classen zou zich de zwanenzang kunnen besparen. Erkenning en respect verdient zij sowieso. Holy Moses was immers altijd een buitenbeentje. Standaard thrash behoort simpelweg niet tot het repertoire. Het charismatische stemgeluid van Sabina en de unieke mix van traditionele thrash en experimentele, progressieve elementen vormen vanaf de beginjaren de ruggengraat. Door de jaren heen is het karakter altijd agressief en compromisloos, wars van trends, soms een beetje ongebruikelijk en altijd technisch veeleisend gebleven.

Invisible Queen maakt het voor de luisteraar niet makkelijk. Zet je schrap voor een razende tornado. De productie is helder en sommige nummers komen in eerste instantie nogal chaotisch, bruut en furieus over. Na een paar luisterbeurten groeit de waardering en dan blijkt er feitelijk geen enkele zwakke plek te herkennen. Goed, het stemgeluid van Sabina is minder krachtig en wordt een beetje overstemd door het muzikale geweld. Die pure agressie hoort eveneens bij Holy Moses. Sabina is sinds 1981 de stem en het gezicht, maar ze wordt altijd omringd door uitstekende muzikanten. Met bassist Thomas Neitsch, drummer Gerd Lücking en gitarist Peter Geltat klinkt de band nog technischer dan in de beginjaren.

De wrede aanval wordt geopend met Downfall Of Mankind, een uitstekend nummer dat vanaf de eerste klanken weet te overtuigen. Met een stuwend ritme is Cult Of The Machine behoorlijk rechttoe-rechtaan en dat spreekt mij wat minder aan. Order Out Of Chaos behoort daarentegen tot de favorieten met een lekker hectisch karakter en datzelfde geldt voor Depersonalized. Zonder twijfel is Alternate Reality de meest catchy track. The New Norm is weer technischer en progressiever, met bovendien een sterk staaltje muzikaal vakmanschap in de slotfase. De titeltrack kalmeert de sfeer een beetje. Het nummer, geschreven door Peter Geltat, is Sabina op het lijf geschreven. “I have paved the way for those who follow me. My screams will live forever. My legend will never die“.

Met deze release bewijst Holy Moses dat de band nog steeds tot de eredivisie behoort. De enorme dosis agressie en hectiek is meedogenloos. Uitstekend gitaarwerk, lekkere basloopjes en gevarieerd slagwerk maken de brute aanval dragelijk. Het nummer waarin alle aspecten van het Holy Moses-geluid het beste worden samengevat, is Visions In Red. Dit is het hoogtepunt van de plaat, maar reden tot klagen over de andere tracks is er eigenlijk niet. Of het nu een brute aanval op de gehoorgang is zoals Outcast, of dat je vermorzeld wordt door het groovende Forces Great And Hidden, iedere track staat als een huis. En wie hoopt op een melancholisch slotnummer, komt met Through The Veils Of Sleep bedrogen uit.

Furieus riffwerk en venijnige ritmes worden afgewisseld door verpletterende grooves en wervelende melodieuze gitaarpartijen, speelse baslijnen en verwoestend slagwerk. Sabine wisselt diep gebrul af met ijzigkoude krijsen. Het krachtverlies wordt goedgemaakt door een bijna demonisch stemgeluid. De backingvocals van Peter en Thomas zorgen in de refreinen voor een extra boost. Technische vaardigheid, aandacht voor melodie en maniakale passages zorgen ervoor dat de plaat een imposant niveau weet te bereiken. Bovendien bevat dit album wat meer variatie tussen de nummers dan het voorgaande album, wat het luisterplezier ten goede komt.

Met Invisible Queen neemt Holy Moses op een waardige manier afscheid. Het is een solide plaat die volledig rechtdoet aan het venijnige, compromisloze en technisch hoogstaande karakter van de formatie. Dat is een indrukwekkende prestatie waar ik op voorhand absoluut geen rekening mee had gehouden.

Thank you Sabina. Thank you Holy Moses.

1. Downfall Of Mankind
2. Cult Of The Machine