• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Anzillu - Ex Nihilo
Jaar van release: 2023
Label: M-Theory Audio

-

Ex Nihilo is het debuutalbum van de Finse thrashmetalband Anzillu, Sumerisch voor gruwel. Vorig jaar verscheen de eerste single Needles (On My Nerves), waarna meteen getekend kon worden bij M-Theory Audio. De band is dan wel nieuw, maar de bezetting bestaat uit ervaren muzikanten. Oprichter Jesse Kämäräinen formeerde Anzillu nadat zijn vorige band Inkvisitor er na twee platen in 2019 mee stopte. De andere bandleden gingen verder met progressieve sludge onder de naam Vanguardian. Alleen drummer Tino Jäntti heeft als gastmuzikant meegewerkt aan de plaat.

Gitarist/songwriter Jesse Kämäräinen had materiaal klaar voor een derde plaat van Inkvisitor en trok zanger Teemu Kemppainen (Argent Void), gitarist Sami Katajainen (GAF) en bassist Rasmus Kantonen aan om die nummers uit te brengen met Anzillu. Die vier nummers verschenen met videoclip op YouTube en maken uiteraard deel uit van de tracklist. Ex Nihilo is geproduceerd door Nino Laurenne (Amorphis, Finntroll) en gemasterd door Svante Forsbäck (Volbeat, Soufly). Anzillu combineert ouderwetse, energieke thrash met brute death en zware grooves. Het prominente stemgeluid van Teemu Kemppainen doet wat denken aan Tony Foresta (Municipal Waste), Udo Dirkschneider (Accept) en Mille Petrozza (Kreator).

Opener Needles (On My Nerves) weet meteen te overtuigen met een flinke dosis agressie. Datzelfde geldt voor de meedogenloze thrasher Trumpets Of War en The Cleansing Flame. Het melodieuze Discordia ontpopt zich tot een sterke track op de plaat. Mental Graveyard bewijst dat de stijl van Anzillu breder is dan pure thrash, met vooral frontman Teemu als aanjager. De dissonante gitaarklanken in het refrein stuwen het relatief extreme nummer naar een hoger niveau. Het verontrustende begin van Dauntless is sterk, maar net als Splinter In The Mind's Eye is het een lekkere, moderne thrasher en met Vulture keert Anzillu terug naar de traditionele stijlkenmerken.

Alles wijst erop dat Ex Nihilo een sterk debuutalbum is, maar dan gaat het volledig mis met de titeltrack. De afsluiter telt dik acht minuten, maar weet niet te boeien. De southern metal-accenten kunnen mij niet bekoren, maar dat is een smaakkwestie en maakt het geen slechte track. Het nummer bevat verschillende abrupte wendingen die soms een vreemde indruk wekken en nergens toe leiden. Bovendien is de ingetogen passage halverwege ronduit saai. De opbouw van de track laat echt te wensen over en na enkele luisterbeurten is de titeltrack gedegradeerd tot skipmateriaal.

Ondanks de kritiek op de laatste track is Ex Nihilo een keurig debuutalbum. De overige nummers staan als een huis en de plaat is het zeker waard om beluisterd te worden.

1. Needles (On My Nerves)
2. Mental Graveyard