Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Deströyer 666 - Never Surrender
Jaar van release: 2022
Label: Season Of Mist

 -

De van oorsprong Australische black/thrashmetalband Deströyer 666 draait al heel wat jaren mee. De formatie rondom frontman en gitarist K.K. Warslut (Keith Bemrose) brengt zijn eerste demo al in 1994 uit. Volledige langspelers zijn echter schaars. Na drie in de underground goed ontvangen platen tussen 1997 en 2002 - waarvan vooral debuutalbum Unchain The Wolves (1997) en opvolger Phoenix Rising (2000) een aardige cultstatus hebben bereikt – blijft het na de release van de derde full-length Cold Steel... For An Iron Age (2002) lange tijd stil rondom de band. Pas in 2009 verschijnt met Defiance een prima opvolger. Dan volgt weer een relatief lange stilte, totdat zeven jaar later het ijzersterke Wildfire in de schappen ligt. Eind 2022 volgt met Never Surrender de zesde langspeler van het gezelschap.

Qua stijl is Deströyer 666 altijd dicht bij zijn roots gebleven. De basis ligt in groovende blackened thrash metal, waarin bovendien steeds meer ruimte is ontstaan voor smeuïge heavymetal- en rock-‘n-roll-invloeden. Op Never Surrender grijpt de band meer dan ooit terug op die authentieke invloeden. Vooral het gedreven en vaak erg melodieuze gitaarwerk, dat volgens de credits niet alleen door alle drie bandleden wordt verzorgd, maar ook nog eens door drie gastmuzikanten, smaakt naar meer. De band combineert vuige thrashriffs moeiteloos met melodieus leadgitaarwerk, vinnige solo’s en fijne twinleads. In combinatie met het energieke drumwerk van Kev Desecrator zorgt dat voor een plaat die regelmatig vol bravoure uit de speakers komt knallen en een hoog vuist-in-de-lucht-gehalte herbergt.

De eerste helft van Never Surrender is het meest overtuigend. Het titelnummer staat bijvoorbeeld vol met snedige riffs en kent een flinke Motörhead-vibe, wat natuurlijk altijd een pluspunt is. Pitch Black Night en Mirror’s Edge zijn de meest uitgewerkte tracks, waarbij vooral laatstgenoemde opvalt door de heerlijke twinleads waarmee de gitaristen strooien. De nogal abrupte fade-out aan het eind is echter jammer. Guillotine is eerder als single verschenen en hoewel ik persoonlijk nogal kromme tenen krijg van tendentieuze teksten als “what the hell happened to my country”, is het in muzikaal opzicht een heerlijke track vol stoere riffs en opzwepend drumwerk.

De band weet het energieke niveau van die eerste nummers helaas niet helemaal vast te houden. Zo vinden we op de tweede helft van Never Surrender enkele minder pakkende tracks. Grave Raiders is bijvoorbeeld iets te repetitief om de aandacht vast te houden. Het afsluitende Batavia’s Graveyard is misschien wel de meest melodieuze track uit het oeuvre van de band en hoewel het een redelijke poging is tot het schrijven van een episch nummer, maakt het toch ook duidelijk dat de kracht van Deströyer 666 niet per se in dit soort meer uitgesponnen composities schuilt. De plaat gaat een beetje als een nachtkaars uit.

Hoewel op Never Surrender het gitaarwerk dus in positieve zin opvalt, blijkt de zang van K.K. Warslut wat aan de matte kant. Het lijkt erop dat zijn stembanden toch wel het een en ander geleden hebben, want zijn strot klinkt af en toe te geforceerd. Met name Rather Death heeft hieronder te lijden. Het regelmatig inzetten van ‘gang vocals’ weet dit echter redelijk goed te verbloemen. Concluderend: Deströyer 666 levert een aardig album af in zijn kenmerkende, eigen stijl, waarvan vooral de eerste helft opzwepend en viriel klinkt.

Tracklist:
1. Never Surrender
2. Andraste
3. Guillotine
4. Pitch Black Night
5. Mirror's Edge
6. Grave Raiders
7. Savage Rights
8. Rather Death
9. Batavia's Graveyard

Score: 75 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 20 januari 2023

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.