Misþyrming - Með Hamri
Label: Norma Evangelium Diaboli

-

De IJslandse scene staat al een paar jaar bekend als broedplaats voor uitstekende black metal. Bands als Wormlust, Auðn, Zhrine en Svartidauði belichten allemaal met veel succes verschillende aspecten van het genre. Van alle bands die deze scene rijk is, is Misþyrming een van de grootste. De heren maakten in 2015 naam voor zichzelf met het debuut Söngvar Elds Og Óreiðu en opvolger Algleymi was in 2019 terecht op vele jaarlijstjes terug te vinden. De heren hebben een eigen sound gecreëerd waarin invloeden van Mgła en Blut Aus Nord zonder moeite worden verweven met het dissonante geluid waar de IJslandse scene bekend mee is geworden. Met Með Hamri trakteren de muzikanten ons opnieuw op een heerlijke plaat van allesverzengende black metal.

Met het titelnummer opent het album gelijk goed. Zonder een intro nodig te hebben schieten de heren uit de startblokken. De woede en haat zijn onmiddellijk hoorbaar in het haast verbazingwekkend snelle drumwerk en het gruntende geblaf dat zich voordoet als vocalen. De gitaarpartijen schieten alle kanten op in een kakofonie die aan Blut Aus Nord doet denken. Terwijl de muziek doorraast, verrassen de IJslanders met een synthesizerpassage die zo van een dungeonsynthalbum geplukt kan zijn. Voor meer heerlijk snelle en verzengende black metal kan je terecht bij Engin Miskunn. De gierende gitaren en het agressieve, snelle drumwerk worden hier ondersteund door hoorns voor een extra strijdlustige sfeer. Neem hier zanger D.G. bij, die brult en krijst op het toppunt van zijn kunnen, en dan heb je alles wat je nodig hebt voor een memorabel blackmetalnummer.

De composities zitten bomvol en er komt bijna continu een ondoordringbare muur van geluid op je af. Gitaristen D.G. en T.Í. houden je aandacht er constant bij en geweldige riffs vliegen je om de oren. Luister maar eens naar de openingsriff van Engin Miskunn of de gitaartoon in Aftaka. Datzelfde geldt voor het drumwerk. Of M.S. nou sfeer weet te creëren met repetitieve drumloopjes in Engin Vorkunn of juist de sound van een compositie bepaald in Blóðhefnd, hij doet het uitstekend. Toch weten de muzikanten sfeervolle ademmomenten kwijt te kunnen tussen al dit geraas door. Zo zet de spookachtige koorzang als introductie van het slepende Engin Vorkunn de toon voor wat erna gaat komen. Ook het eerdergenoemde Blóðhefnd, dat eigenlijk dienstdoet als intro voor Aftaka, sleept je mee door middel van tribal drumpartijen, ondersteund door hoorns en een nog steeds agressieve maar meer vertellende zangstijl.

Misþyrming laat horen waarom ze aan de top van hun scene staan. Með Hamri is weer beter dan zijn al uitstekende voorganger. Hoewel invloeden van onder andere Mgła en Blut Aus Nord duidelijk hoorbaar zijn, hebben de IJslanders hun eigen geluid weten te verstevigen. De ruime range van de vocalen, de heerlijke kakofonie van de gitaren en het bescheiden gebruik van een synthesizer zorgen voor een uniek geluid. De band is al rap aan het groeien in populariteit en met dit album onder de arm zal dit waarschijnlijk nog sneller gaan.

1. Með Hamri
2. Með Harmi
3. Engin Miskunn