Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Doodseskader - Year One
Jaar van release: 2022
Label: Isolation Rec.

 -

Ik hou ervan: sterke namen en titels in onze moerstaal. Dan bedoel ik niet van die namen die er gelijk allerlei ziektes of smerigheid bijhalen, zodat je gelijk weet dat je in het death/grind-hoekje zit (al is daar op zich niets mis mee). Nee, liever heb ik iets wat sterke beelden oproept, maar niet gelijk duiding geeft aan de muzikale richting. Neem nou Doodseskader. Het bevat 'dood'. Dat is natuurlijk altijd goed voor een metalband. Maar het gaat hier niet gelijk om mishandeling of zo. Los van de politieke, morele, religieuze of anderszins fundamentele dan wel fundamentalistische grondwaarden waarop uw levensvisie gestoeld is, is het ook niet zo 1, 2, 3 duidelijk of zo'n eskader aan de goede of slechte kant van uw gelijk staat. Lekker dus, zo'n naam.

En zoals ik al enigszins impliciet vermeldde, is Doodseskader ook niet heel indicatief voor enig genre. Het zou een shockrap-act of hardcorepunkgroep kunnen zijn, maar net zo goed een death- of black-metalband. Dat past ook wel, want in de praktijk blijkt het zo ongeveer al voorgenoemde genres te omvatten, of eigenlijk...

Doodseskader heeft schijt aan genregrenzen en experimenteert erop los. God verhoede dat het eskader me het mes op de keel zou zetten voor een labeltje, maar alsdan... dan komen we uit op experimentele sludge met een 'post'-twist; post-metal, post-hardcore, whatever. Mik er hier en daar nog een scheutje noise bij en u krijgt een beetje een idee wat u kunt verwachten. Een klein beetje, hoor, want zoals gezegd zijn genregrenzen niet zo aan deze heren besteed.

"Welke heren?", vraagt u zich terecht af. Even voorstellen dan maar. Doodseskader bestaat uit Tim de Gieter en die zou u kunnen kennen van Amenra en Every Stranger Looks Like You, en zijn compagnon, Bert Minnaert. Laatstgenoemde is ook wel bekend onder zijn artiestennaam Sigfried Burroughs en heeft eerder zijn muzikale diensten verleend aan Kapitan Korsakov, Onmens en Paard. Deze twee jeugdvrienden sloegen in coronatijd de handen ineen en penden in no-time de debuut-ep MMXX: Year Zero bij elkaar. Harde tijden vereisen harde muziek, zo vond men, en zo geschiedde. De intentie was om opvolgende releases eenzelfde naamstructuur te geven, maar 2021 is overgeslagen en zodoende zit u momenteel opgescheept met de review van Year One en dus niet iets in de lijn van MMXXII: Year Two. Gezien het debuut een ep betreft, releasen deze twee heerschappen met de zeven onderhavige tracks en een totale lengte van net geen veertig minuten hun eerste full-length. Daar gaat ie dan.

Experimentele sludgenoise, wat moeten we daar onder verstaan? Tim hanteert de bas en laat deze scheurend als een vermorzelende, verbrijzelende stoomwals in allerlei vormen ronken, brommen en blazen. De doeltreffende kanonsslagen die Bert vanachter zijn drumstel afvuurt, zijn al even bruut en adequaat. De vocale bijdragen van beide heren liegen er evenmin om. Of het nou spoken word, rap, shouts, screams of grunts zijn, alles schreeuwt dystopische woede en waanzin. Voeg daar hier en daar een snufje subtiel geplaatste elektronica aan toe en u krijgt een beeld.

Overigens zonder de in notoire valkuil van vergelijkbare experimenten te vallen dat dit zou klinken als een huiskamer-hobbyproject dat in de vrije uurtjes bij elkaar geknutseld is in een matig opgezette thuisstudio met alle akoestieke uitdagingen van dien. Nee, ondanks dat Year One een dwingende urgentie en onbevangen spontaniteit herbergt, zit het wel snor met de productie. Daar kan menig band een puntje aan zuigen. Het duo bewijst tevens dat het onzin is dat je minimaal met zijn vieren moet zijn om een gevuld en vol geluid te produceren. Natuurlijk maakt de band gebruik van start-stopmomenten en wordt er gespeeld met hard-zachtdynamiek, maar dat beheersen de heren tot in de puntjes - evenals de kunst van het weglaten, overigens. De plaat klinkt dan ook nergens kaal.

Rest mij de nobele taak om hier een concluderende alinea aan vast te knopen. Tsja... Kijk..., mijn mening is ook maar mijn mening en u had ongetwijfeld zelf ook al wel geconcludeerd dat genrefetisjisten er goed aan doen deze plaat naast zich neer te leggen. In zijn algemeenheid valt te zeggen dat een dergelijke plaat erg aan smaak onderhevig is. U vindt het wat, of u vindt het niks. Bent u op zoek naar iets anders dan die goedkope dertien-in-een-dozijnherkauwsels die de metalhitlijsten de laatste jaren vervuilen? Zet dan Year One met de hoogste urgentie bovenaan uw 'te beluisteren'-lijst.

Tracklist:
1. 1745
2. Bloemen Noch Kransen
3. It’s Not An Addiction If You Don’t Feel Like Quitting
4. Less Of Everything
5. Alive & Not Well
6. I Hope You Find Joy In Your Ignorance
7. Blood Feud

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 19 november 2022

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.