• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Lustre - A Thirst For Summer Rain
Label: Nordvis Produktion

-

Het einde van de zomer is definitief bereikt, de dagen worden korter en de bladeren beginnen langzaam van de bomen te dwarrelen. Het perfecte moment voor stemmige, introspectieve muziek waarmee het lekker mijmeren is, moet de Zweed Henrik Sunding (Nachtzeit) gedacht hebben. Eind augustus brengt hij met zijn eenmansproject Lustre namelijk een nieuw werkstuk uit. De achtste langspeler van deze band verschijnt onder de titel A Thirst For Summer Rain en valt vooral op door de schitterende albumhoes.

Wie een beetje bekend is met de klanken van Lustre, weet inmiddels wel wat te verwachten. De muziek mag dan stilistisch gezien raakvlakken vertonen met black metal, maar is qua karakter eigenlijk meer ambient dan metal. De basis wordt steevast gevormd door dromerige, simpele keyboardmelodieën, die subtiel worden ondersteund door simplistische drumritmes en lieflijk, gruizig gitaarwerk. Het karakter van de muziek is repetitief en ontwapenend in zijn eenvoud. De bijna magische sfeer vertoont raakvlakken met het geniale debuutalbum Souvenirs D’Un Autre Monde (2007) van Alcest, maar daar dient bij vermeld te worden dat de muziek van Lustre zeker niet dezelfde emotionele impact heeft. Daarvoor zijn de composities te simpel.

A Thirst For Summer Rain valt heel makkelijk te bekritiseren. Niet alleen is de muziek enorm eenvoudig qua opbouw, het wordt ook duidelijk dat Nachtzeit eigenlijk keer op keer dezelfde formule hanteert. We krijgen vier tracks die allemaal keurig rond de acht minuten klokken en etherische keyboardklanken combineren met simpele, maar effectieve riffs die ontdaan zijn van elke vorm van agressie. Het heeft amper zin om op individuele nummers in te gaan. Verschillen met de vorige albums moeten bovendien echt op detailniveau gezocht worden, maar als ik dan één aspect moet noemen, is het de sterk verbeterde productie.

Toch schiet dergelijke kritiek zijn doel voorbij. De muziek van Lustre bevindt zich in een eigen microkosmos, waarin innovatie, technisch vernuft en impact volstrekt vreemde en irrelevante begrippen zijn. De verstilde, meditatieve klanken van dit album vinden juist hun schoonheid in de eenvoud en in de sfeer. Voor menigeen zal A Thirst For Summer Rain te saai zijn, maar wie zoekt naar een moment van bezinning, kan heerlijk wegdromen met dit lieflijk werkje.

1. Quiescence
2. Faith
3. Thirst