• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Arð - Take Up My Bones
Label: Prophecy Productions

-

Een nieuwe band die al bij zijn debuutalbum een contract heeft bemachtigd bij Prophecy Productions is meestal een reden om extra op te letten. Dit label staat immers vrijwel altijd garant voor kwaliteit, zeker als het aankomt op melancholische en dromerige muziek. Arcturus, Disillusion, Empyrium, Fen en Lantlôs zijn slechts enkele grote namen die hier hun muzikale onderdak hebben gevonden. Arð, een doommetalband uit het Verenigd Koninkrijk, blijkt het eenmansproject te zijn van Mark Deeks, die we ook kennen als toetsenist en achtergrondvocalist van de epische blackmetalformatie Winterfylleth. Met Take Up My Bones laat hij echter een heel andere kant van zichzelf horen.

De muziek van Arð is te karakteriseren als traditionele doom, maar wordt op een bijzonder plechtige manier gebracht. Zelf brengt de band het onder de noemer ‘kloosterdoom’ aan de man en die beschrijving weet de sfeer van het album goed te karakteriseren. De zes statig voortschrijdende composities klokken gezamenlijk net iets onder de drie kwartier en nemen de tijd om op te bouwen. Daarbij krijgt Deeks hulp van diverse collega’s. Op Take Up My Bones horen we namelijk gastbijdragen van Callum Cox (Atavist) op de drums, Dan Capp (ex-Winterfylleth) als leadgitarist en niemand minder dan Jo Quail op de cello.

Het resultaat is een sereen en zwaar, maar toch relatief licht verteerbaar album, waarop de algehele sfeer en opbouw belangrijker zijn dan pakkende refreinen of vlammende riffs. Er is geen enkel nummer dat echt met kop en schouders boven de rest uitsteekt, hoewel Raise Then The Incorrupt Body een kandidaat is door de fraaie opbouw in het tweede deel van de track. De andere kant van de medaille is dat Take Up My Bones heel duidelijk als één geheel voelt in plaats van als een collectie op zichzelf staande nummers. Arð weet de gedragen, melancholische sfeer namelijk goed vast te houden over de lengte van het album.

Take Up My Bones is geen wereldschokkend album, maar het is een debuut dat het zeker verdient om gehoord te worden, bij voorkeur in de avonduren, als de trage, melancholische muziek van Arð het best tot zijn recht komt. Zeker liefhebbers van meer klassieke doom als My Dying Bride, Isole en Solitude Aeturnus zullen de plechtige klanken van dit album goed kunnen waarderen.

1. Burden Foretold
2. Take Up My Bones
3. Raise Then The Incorrupt Body