Armory - Mercurion
Label: Dying Victims Productions

-

Het lijkt alsof er geen einde komt aan de revival van authentieke hardrock-, thrash- en speedmetalbands die gebrand zijn op het herleven van oude tijden. Ook het Zweedse Armory is vastberaden om ons een muzikale trip naar de jaren tachtig te bezorgen, toen groepen als Agent Steel, Angel Witch en Exciter hun hoogtijdagen vierden. Daarmee treedt de band in de voetsporen van meer recente oldschoolverheerlijkers als Enforcer, Evil Invaders, Vulture en Stälker. Het vijftal is met Mercurion toe aan zijn derde langspeler. Kan Armory het hoofd boven water houden in deze inmiddels aardig volle vijver?

Het antwoord op die vraag hangt waarschijnlijk af van de mate waarin de luisteraar originaliteit waardeert. Armory laat op Mercurion namelijk niets horen dat we niet al talloze malen eerder hebben gehoord. We krijgen vuige speed metal volgens het boekje voorgeschoteld, vol jachtige ritmes, zenuwachtige, razendsnelle riffs en een zanger die voortdurend ijzige gilletjes produceert. Inderdaad, niets nieuws onder de zon dus. De uitvoering mag er echter zijn. Het gitaarwerk van de heren Niclas Ingelman en Gustav Sundin is bekwaam, de composities zitten goed in elkaar en de zang van frontman Petrus Andersson is door zijn enthousiasme aanstekelijk, ook al behoort hij zeker niet tot de beste zangers van zijn generatie.

Met opener Message From The Stars trapt Armory voortvarend af, vooral vanwege het pakkende refreintje, dat nog lang in het hoofd blijft rondzingen. The Hunters From Beyond moet het hebben van de snerpende zang van Andersson en het lekkere headbangritme. Deep Space Encounter, met bijna zes minuten een van de langste nummers op het album, weet het meest te overtuigen. Het is een afwisselende en frisse track, waarin de band wat meer afwisseling weet mee te geven ten opzichte van de toch vaak wat eentonige sound van het album. Ook het tussen stoere heavy metal en bij vlagen bijna maniakale speed metal laverende Void Prison hoort tot de betere nummers. Het afsluitende Event Horizon onderscheidt zich in positieve zin door de opbouw en het verhalende karakter, waarbij vooral het schmierende einde opvalt.

Mercurion is geen slecht album en de band heeft het hart op de juiste plaats zitten. Toch is dit vooral een schijfje dat live het best tot zijn recht zal komen. Dan vallen de schoonheidsfoutjes minder op. Bovendien maakt het voor een enthousiast publiek waarschijnlijk minder uit dat Andersson af en toe toch wel lelijk uit de bocht vliegt. Hij weet zich wel weer te herpakken, maar het is een dunne scheidslijn. Leuk voor in de kroeg dus, maar ook geen straf om thuis op te zetten. Echt onderscheidend is het materiaal echter niet. Kun je daarmee leven, dan haal je met Mercurion een aardig plaatje in huis.

1. Message From The Stars
2. Journey Into Infinity
3. Transneptunic Flight