• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Devil Master - Ecstasies Of Never Ending Night
Label: Relapse Records

-

Een single uitbrengen met een zelfgemaakte video zien we wel vaker. Dat een nieuwe clip een VHS-kwaliteit heeft, lijkt in eerste instantie een grap. Bewitched van Candlemass is tegenwoordig eerder lachwekkend dan stoer. Van de andere kant had ik ook niet kunnen bedenken dat de cassettebandjes terug zijn van weggeweest. De clip voor Acid Black Mass werd opgenomen in een verlaten herenhuis met een oude camcorder om de ware geest van Devil Master vast te leggen.

De band uit Philadelphia (Pennsylvania) wist de aandacht te trekken door een breed scala aan invloeden uit de jaren tachtig te absorberen en daar een eigen draai aan te geven. Dat leverde in eigen land meteen onverwachte populariteit op, waarna het snel tot een deal met Relapse Records kwam. Tijdens de pandemie hield de halve line-up het voor gezien. Gitarist Darkest Prince (Francis O’Kane) kon blijven rekenen op ritmegitarist Infernal Moonlight Apparition (John Hades) en zanger Disembody Through Unparalleled Pleasure (Max) nam de rol van bassist op zich. Festering Terror in Deepest Catacomb (Chris Ulsh van Power Trip) voegde zich bij de heren als drummer en toetsenist.

Met Ecstasies Of Never Ending Night, het tweede album, wordt een een mystiekere en duisterdere weg verkend in plaats, zoals de band het zelf beschrijft, het 'kinderachtige satanisme' van het debuutalbum Satan Spits On Children Of Light. Niet dat de heren hebben gekozen voor een andere stijl. De cocktail van punk en vroege black (de eerste golf) vormt nog steeds de basis, maar het geheel is wat strakker en er is meer aandacht besteed aan de algehele sfeer van het album.

Ook de duistere presentatie als act is ongewijzigd. In de tourdagen voorafgaand aan de lockdown werd Devil Master benaderd door producer Pete de Boer (World Famous Studios, Denver Colorado), bekend van Blood Incantation en Spectral Voice. De Boer vloog naar Philadelphia om met de band op te nemen in MilkBoy The Studio (Lana Del Rey, Justin Timberlake) en dat live te doen op een analoge tape.

Acid Black Mass wekte mijn nieuwsgierigheid en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn vroege tienerjaren. Voordat ik begin jaren tachtig metal ontdekte, luisterde ik vooral naar punk (Dead Kennedy’s, Black Flag) en hardrock (Kiss, Van Halen). Punk en metal hebben elkaar in die jaren ook gevonden, zeker toen d-beat werd geïntroduceerd door Discharge. Dat werd opgepikt door thrashmetalbands als Celtic Frost. Devil Master is goed in deze historie gedoken en betrekt daar ook NWOBHM en deathrock uit die periode bij. Zo doet bijvoorbeeld het instrumentale Abyss In Vision denken aan A Forrest van The Cure en lijkt Enamoured In The Throes Of Death, ingeleid door Ecstasies…, geïnspireerd door het album Killers van Iron Maiden.

Zonder twijfel is Acid Black Mass de sterkste track, maar Shrines In Cinder doet daar nauwelijks voor onder. Golgotha’s Cruel Song kan ook zeker op waardering rekenen en datzelfde geldt voor The Vigour Of Evil. Er zijn echter ook tracks die weinig meer zijn dan een verzameling ritme-oefeningen, zoals Funerary Gyre Of Dreams & Madness. Voor de overige tracks ligt na meerdere luisterbeurten verveling op de loer. Voorspelbaarheid, weinig variatie in snelheid en taaie instrumentale passages zijn daar debet aan. Dat geldt met name voor Precious Blood Of Christ Rebuked. Het rustpunt Abyss In Vision en de afsluiter Never Ending Night (met eindeloze herhalingen) hadden drastisch ingekort moeten worden.

Hoewel er best iets aan te merken valt op dit album, is Devil Master erin geslaagd om met stuwende d-beat-ritmes, smerige speedpunkriffs, een duistere sfeer en rauwe vocalen een prettige luisterervaring af te leveren. Het is geen band die simpelweg de stijlen van weleer nieuw leven in wil blazen. Daarmee weten ze zich te onderscheiden van de massa binnen het groeiende punk/metal-grensgebied. Ecstasies Of Never Ending Night is a trip down memory lane. Enige affiniteit met punk en oude meuk is daarom een voorwaarde om deze plaat op waarde te schatten.

1. Ecstasies…
2. Enamoured In The Throes Of Death
3. Golgotha’s Cruel Song