Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Glasya - Attarghan
Jaar van release: 2022
Label: Scarlet Records

 -

Je hebt ze misschien wel thuis in de platenkast staan: lp’s met soundtracks uit de jaren zestig en zeventig. De bandleden van Glasya in ieder geval wel. Ze raakten dusdanig geïnspireerd door de combinatie van muziek en filmfragmenten dat ze zelf verhalen wilden vertellen in combinatie met een soundtrack. Het resultaat is Attarghan.

Op deze tweede full-length neemt de symfonische metalformatie je mee naar Perzië, waar Attarghan, een voormalig legercommandant, zich een rebel toont door een opstand van het volk te initiëren tegen de heersende machthebbers. In de openingstrack volgt de aanleiding voor het concept (door een overigens prima verteller) en in From Enemy To Hero spreekt de hoofdrolspeler het volk toe. Fragmenten uit het verhaal komen steevast terug (veelal aan het einde van een nummer) alsof er een filmversie is gemaakt. En over films gesproken: Gladiator, The Mummy en Lord Of The Rings (The Battle Of Helm’s Deep) zijn duidelijke inspiratiebronnen.

Net zo episch als het concept is ook de muziek. Verwacht dus met koren en orkestraties aangezette metal in het straatje van Epica, Whyzdom, After Forever en Xandria. Niet van dat niveau overigens. Het luistert allemaal prettig weg, maar afgezien van het midden-oosterse Journey To Akhbar, hebben we veel riffs en de zanglijnen al eerder gehoord binnen het genre. Hoewel de groep muzikanten zich technisch heeft verbeterd ten opzichte van het wat eendimensionale debuut Heaven's Demise (2019), hoef je geen bovengemiddeld vakmanschap te verwachten. Slecht is het overigens zeker niet. Zo hebben Way To Victory, Retaliation en First Taste Of Freedom hun overtuigings- en aantrekkingskracht vanwege de melodieën die blijven hangen. De Perzische toonladders en instrumenten worden soms effectief gebruikt (Eye To Eye Sword To Sword), maar hadden nog nadrukkelijker benut mogen worden om onderscheidend te zijn op muzikaal vlak.

Wat de groep goed doet, is concept en muziek op elkaar afstemmen, zodat je bij het verhaal betrokken blijft. First Taste Of Freedom, met prima bijdragen van zangeres Catarina Nix, is bijvoorbeeld lichter dan de tracks die eraan voorafgaan, waarin de opstand en de strijd overheerst. De filmische fragmenten en de door een verteller ingesproken teksten tussen de nummers zijn beslist van toegevoegde waarde. Datzelfde geldt voor het Perzisch getinte intermezzo Queen’s Temptation, al had de dialoog tussen Attarghan en de koningin nog overtuigender ingesproken mogen worden.

Zangeres Eduarda Soeiro vecht zich aardig een weg door alle hoogdravendheid. De frontvrouw beschikt over goede stembanden. Ze varieert tussen modern klassiek en ‘normale’ melodieuze zang. In Journey To Akhbar komt ze samen met de Algerijnse zangeres Rim Bouali (Rest In Me) met prima midden-oosterse zanglijnen. Haar kracht ligt met name in de rustigere songs, zoals First Taste Of Freedom en het cinematische We Weren’t Meant To Be Together, waarin ze haar bereik laat gelden. Dat doet ze ook in het zeer aardige A New Era Has Come. In de stevige tracks houdt ze zich staande, al zijn er niet heel veel momenten die blijven hangen. Way To Victory is op dat vlak een uitschieter. Na meerdere luisterbeurten scoren ook Within The Sandstorm en Eye To Eye Sword To Sword, tracks die toevallig ook de beste orkestratie van de plaat bevatten, een ruime voldoende. Van de vele gastbijdragen zijn die van Leonel Silva (Fantasy Opus, Hourswill, Timescale) in Retaliation en de reeds genoemde van Catarina Nix en Rim Bouali de indrukwekkendste.

Deze tweede langspeler is een enorme sprong voorwaarts voor Glasya. De kracht van Attarghan ligt vooral in het betrekken van de luisteraar bij het concept. Dat gebeurt met name door de filmische en gesproken passages. De muziek en zang, hoewel op zich niet heel bijzonder, veren effectief mee met de gebeurtenissen in het epische verhaal, waardoor je meer dan uur lang betrokken blijft. Knap gedaan. Spreekt het concept je aan en heb je geen problemen met dat de symfonische metal de originaliteitsprijs niet wint, dan heb je aan Attarghan een fijn album.

Tracklist:
1. Attarghan
2. From Enemy To Hero
3. Way To Victory
4. The Retaliation
5. First Taste Of Freedom
6. Journey To Akhbar
7. Queen's Temptation
8. Battle For Trust
9. The Sound Of 10,000 Feet Marching
10. Within The Sandstorm
11. We Weren't Meant To Be
12. At The Empire's Gate
13. Eye To Eye Sword To Sword
14. A New Era Has Come
15. The Legend Lives On

Score: 78 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 10 maart 2022

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.