• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Ilium - Quantum Evolution Event
Label: Eigen beheer

-

Hoewel het Australische Ilium al ruim twintig jaar actief is, zal de melodieuze metalband van gitaristen Jason Hodges en Adam Smith bij weinigen een belletje doen rinkelen. Toch heeft het duo, al dan niet in bandvorm, reeds zeven langspelers en een drietal ep's uitgebracht. Quantum Evolution Event behoort tot de laatste categorie. De plaat bevat vijf tracks, met als thema futuristische sciencefictionverhalen. De twee eerste songs zijn nieuw. De drie die volgen zijn echter al eerder verschenen en zijn voor deze ep opnieuw opgenomen.

Het tweetal gitaristen krijgt op deze schijf van ruim tweeëntwintig minuten hulp van zanger Lord Tim en drummer Tim Yatras. De zeer degelijke productie is eveneens in handen van Lord Tim. Hoewel het gitaristenduo al vaker met deze muzikanten heeft samengewerkt, maken de vocalist en slagwerker niet officieel deel uit van de groep. Aangezien de kern van de band de beide gitaristen is, verrast het niet dat Ilium het moet hebben van stevig en melodieus dubbel gitaarwerk. Met scherpe riffs, uitbundige solo's en fijnbesnaarde melodieën schotelen Hodges en Smith de luisteraar een gevarieerd gitaargeluid voor. Het algehele geluid is vrij zwaar en wat donkerder dan de meeste power en melodieuze metal, maar de nummers kennen ook intiemere passages.

Net als dat het snaarwerk behoorlijk wat variatie kent, tonen de vijf nummers verschillende kanten van Ilium. Zo zijn de openings- en tevens titeltrack Quantum Evolution Event en Tsetse traditionelere powermetalsongs. Vooral het gitaarwerk rond de solo van Tsetse is om je vingers bij af te likken, maar de snaarkunsten zijn over de gehele linie buitengewoon goed. Interessant wordt het helemaal wanneer de songwriting ook beter wordt met Undergods en Hostile Sky. De nadruk ligt bij deze tracks veel meer op meeslepende melodieën en prettig klinkende vocalen, vooral tijdens de aanlokkelijke refreinen. Het is hier dat het melodieuze en verhalende karakter van de songs beter naar voren komt. Dat laatste geldt zeker voor het midtempo gedragen Hostile Sky, dat een heerlijke melancholieke melodie kent. Her en der zijn er bescheiden opvullingen met enkele keyboardpartijen, maar het is altijd het heerlijke gitaarwerk dat de boventoon voert.

De opnieuw opgenomen tracks zijn er flink op vooruit gegaan. De productie is beter, de songs klinken strakker en de zangkunsten van Lord Tim liggen prettiger in het gehoor en lijken beter bij Ilium te passen dan die van zijn voorganger. Lord Tim mag af en toe flink krijsen, maar komt het beste voor de dag wanneer hij veel emotie in zijn stem legt.

De ep Quantum Evolution Event stelt dan ook niet teleur en is interessant voor liefhebbers van stevige melodieuze (power) metal. Of er een nieuw album komt en de bizarre verhalen op deze ep een vervolg krijgen, lijkt af te hangen van het succes van deze schijf. Gezien de muzikale prestaties van Hodges, Smith en vrienden tijdens deze paar tracks is het een doodzonde wanneer dat album er met deze bezetting niet komt.

1. Quantum Evolution Event
2. Tsetse
3. Undergods