• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Bloodred Hourglass - Your Highness
Label: Out of Line Music

-

Het Finse Bloodred Hourglass bestaat al zeventien jaar, maar zal waarschijnlijk nog steeds als relatief nieuwe band gezien worden. Hoewel de melodieuze death/thrashmetalgroep al in 2005 is opgericht, brengt het gezelschap in de eerste jaren alleen een handvol demo’s uit. Pas vanaf het debuut Lifebound (2012), dat via het relatief grote Spinefarm Records verschijnt, pakt het zestal de zaken serieuzer aan. Het levert echter niet de gewenste doorbraak op. In de jaren hierna brengt Bloodred Hourglass regelmatig nieuw werk uit, maar steeds via een ander klein label. Pas met Godsend (2019) beginnen de mannen wat meer bekendheid te genereren. Gaat Your Highness voor de definitieve doorbraak zorgen?

Deze vijfde langspeler schiet in ieder geval redelijk voortvarend uit de startblokken. De groep klinkt weliswaar ontzettend commercieel en gelikt, maar weet tijdens de eerste nummers een goede balans te vinden tussen agressie en toegankelijkheid. De combinatie van melodieuze death metal en moderne metalcore bevat precies voldoende melodie om het materiaal interessant te houden. Wie bij deze termen echter denkt aan groepen als Hypocrisy, The Haunted of Soilwork, zal even moeten slikken bij het behoren van Your Highness. De sound van Bloodred Hourglass is namelijk een stuk moderner en gepolijster. Denk aan het latere werk van In Flames, vermengd met Bullet For My Valentine en bij de cleane zang zelfs een snufje Linkin Park.

Het zijn vooral opzwepende uptemponummers als Drag Me The Rain (heerlijke centrale melodielijn), Leave Out All The Rest en Veritas (krachtig refrein en solide drumwerk) waarin Bloodred Hourglass zich van zijn beste kant laat horen. Frontman Jarkko Koukonen is geen Alexi Laiho of Björn Strid, maar beschikt over een verdienstelijk stemgeluid. Vooral zijn langgerekte screams mogen er zijn. Zodra het tempo naar beneden gaat, komen echter ook de tekortkomingen van de band aan de oppervlakte. Zo komt de semi-ballad Tell Me About Yesterday Tomorrow behoorlijk traag op gang en mist het nummer emotionele diepgang. Ook het tragere My Prime Of Kneel weet weinig gevoel op te wekken.

Naarmate we het eind van het album naderen, begint ook wel op te vallen dat Bloodred Hourglass regelmatig hetzelfde trucje herhaalt. De veertien nummers die op de speciale editie te vinden zijn, nemen in totaal meer dan een uur speeltijd in beslag. Dat is te lang voor deze muziek. Een band moet namelijk wel van heel goede huize komen om dan interessant te blijven (ik noem wederom Soilwork als lichtend voorbeeld met The Living Infinite uit 2013). Van dat niveau is Bloodred Hourglass behoorlijk ver verwijderd. Conclusie: Your Highness zal liefhebbers van moderne melodeath kunnen bekoren, maar het is geen verplichte kost.

1. Leaves
2. Drag Me The Rain
3. Nightmares Are Dreams Too