Rhapsody Of Fire - Glory For Salvation
Label: AFM Records

-

De mannen van Rhapsody Of Fire zitten niet stil. Terwijl we nog wachten op nieuw materiaal van Luca Turilli’s variant van de band (de geschiedenis en vertakkingen van de powermetalformatie verdient een saga op zich), brengt toetsenist Alex Staropoli, die nog als enige oudgediende is overgebleven, enkele maanden na de matige ep I’ll Be Your Hero alweer een nieuwe langspeler uit. Glory For Salvation is, na het in 2019 verschenen The Eighth Mountain, de tweede full-length waarop nieuwe zanger Giacomo Voli te horen is. Zijn stemgeluid is goed, maar hij wordt nog niet breed omarmd. Zijn vocale live-prestaties, zoals die te horen zijn op de hierboven genoemde ep, zijn niet bijster overtuigend. Bovendien deden de opnieuw ingezongen, klassieke tracks op Legendary Years (2017) de charismatische Fabio Lione niet vergeten.

Hoewel ik van mening blijf dat Staropoli het best onder een andere naam was verdergegaan, levert hij met de laatste Rhapsody Of Fire-albums wel degelijk kwaliteit. De composities grijpen nadrukkelijker terug op de klassieke, symfonische powermetalalbums die de Italianen rond de eeuwwisseling hebben gemaakt, voordat de band onder invloed van Turilli meer en meer soundtrackelementen en grootse orkestraties ging toevoegen om de muziek nóg dramatischer en epischer te maken (‘Film Score Metal’ noemde de gitarist het destijds). Glory For Salvation sluit dan ook, net als zijn voorganger The Eighth Mountain, vooral aan bij de eerste vier platen die Rhapsody maakte. De symfonische aspecten zijn nog steeds prominent vertegenwoordigd, maar niet meer zo alomvattend als op bijvoorbeeld Symphony Of Enchanted Lands II: The Dark Secret (2004).

Glory For Salvation zal vooral een feest zijn voor de oudere fans van Rhapsody. De plaat staat vol met prima composities. Behapbaar, rond de vijf minuten, met een enkele epische uitschieter. Dat Staropoli een begenadigd componist is, weten de fans die wat langer meelopen al. Op de eerste platen heeft hij een groot aandeel in de songwriting. Glory For Salvation is vrijwel volledig door hem gecomponeerd, hoewel gitarist Roby De Micheli heeft bijgedragen met enkele riffs en muzikale passages. Hoewel Glory For Salvation naar goede traditie een conceptalbum is (het vormt het tweede deel van The Nephilim’s Empire Saga, waarvan het beginpunt ligt bij voorganger The Eighth Mountain), is de muziek leidend. De basis van de tracks ligt in goede riffs: al het andere (orkestratie, verhaallijn, teksten) is daaraan ondergeschikt.

Het resultaat van dit alles is een heerlijk, authentiek powermetalalbum, dat zich inderdaad vooral in positieve zin onderscheidt door de uitstekende, energieke composities. Neem de uitstekende opener Son Of Vengeance: een toegankelijke en frisse track, die vol staat met melodieus gitaarwerk en kan bogen op een refrein dat uitnodigt tot luidkeels meezingen. De hele eerste helft van Glory Of Salvation is ijzersterk. The Kingdom Of Ice kan zich meten met het beste werk van de band door zijn flitsende gitaarwerk (inclusief een heerlijke soleersectie!) en het verrukkelijke refrein. Het folky Terial The Hawk herinnert aan The Village Of Dwarves met zijn frivole fluitjes, terwijl in Maid Of The Secret Sand een glansrol is weggelegd voor Voli, die zijn zang met veel gevoel en dramatiek brengt en er enkele imponerende uithalen tegenaan gooit.

De tweede helft van het album is wat diverser. Enerzijds schotelt de band ons met het epos Abyss Of Pain II de langste track op het album voor, terwijl we anderzijds de meest toegankelijke nummers op deze helft vinden. Zo is Magic Signs een prettige powerballad, terwijl het toegankelijke I’ll Be Your Hero (dat eerder als single verscheen) is verfraaid met een krachtig, orkestraal begin. Met het opzwepende en frivole Chains Of Destiny sluit Rhapsody Of Fire het nieuwe hoofdstuk uit deze saga op zeer overtuigende wijze af.

Staropoli is (naast de songwriting en de keyboardpartijen) ook verantwoordelijk voor de uitstekende productie die Glory For Salvation heeft meegekregen. De muziek heeft voldoende kracht en de orkestrale elementen zijn perfect geïntegreerd in de totaalsound. Kortom: er valt helemaal niets te klagen over deze langspeler. Wat mij betreft bewijst Staropoli met deze schijf definitief dat er ruimte is voor meerdere Rhapsody-varianten. Wat een luxe eigenlijk!

1. Son Of Vengeance
2. The Kingdom Of Ice
3. Glory For Salvation