Obscurity - Skogarmoars
Label: Trollzorn Records

Obscurity - Skogarmoars

Gord uw zwaard aan de heup. Uw blinkend zwaard, zo scherp gewet. Aangevoerd door Agalaz, de frontman van de Bergse Leeuwen, trekken we naar grote veldslagen van weleer. Strijdliederen kondigen Wodans krijgers aan. Mythische wezens uit Niflheim, het rijk der nevelen, worden vergezeld door Skogarmoars, de outlaws. Verschoppelingen die uit hun gemeenschap zijn verbannen en in de bossen wonen. Kettingen rammelen. De geest van graaf Wilhelm II, een oude man met zilverwit haar, sleept zich voort tussen de strijders. Het zonlicht schittert op de harnassen van Walkuren. Zij stropen op de rug van hellehonden de slagvelden af op zoek naar gevallen helden. De dapperste zullen een goed leven leiden in het Walhalla tot de eindstrijd. De Ragnarok. Ten strijde!

Skogarmoars is het negende album van Obscurity. De meest bekende, want er zijn sowieso in Duitsland al minstens vier bands actief onder deze naam. Voor alle zekerheid: Dit schrijfsel betreft de band uit Velbert (Noordrijn-Westfalen) die ons ruim twintig jaar bestookt met een aanstekelijke mix van death, viking en black metal. Pagan metal zonder traditionele instrumenten. En heb je niets met de heroïsche teksen, dan negeer je die gewoon. Muzikaal valt er genoeg te genieten. Bijlvechters Donarz, Isarn en Zui vormen een sterke Germaanse infanterie. Tamboer Askar laat de mars ordelijk verlopen. Veldheer Agalaz gromt en buldert zijn opruiende uitlatingen. Met Sultan Mehmed II vallen we Constantinopel binnen en maken een einde aan het Byzantijnse Rijk. Waar de Tiber en de Allia samenvloeien, dienen we het Imperium Romanum een nederlaag toe met de Senones. Rome wordt ingenomen, geplunderd en verbrand.

Na het voorgaande album Streitmacht (2017) is er wel iets veranderd bij Obscurity. Vers bloed in de gelederen (Askar en Isarn) heeft een duidelijk stempel gedrukt op deze plaat. Desondanks blijft de band trouw aan het bekende recept, dus fans kunnen onbevreesd zijn. Alleen de bonustrack Valkyria heeft een experimenteler karakter. Hoewel de thematiek geïnspireerd lijkt op mythen, legendes en veldslagen, dient dat op Skogarmoars deels een metaforisch doel. Zo wordt in de titeltrack de term op een alternatieve manier gebruikt. Mensen die vechten voor hun rechten en vrijheid. Zij die kritisch staan tegenover hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen. Degenen die de mainstream niet volgen en worden gestigmatiseerd. In Ethnogenese, het proces waarin een volk ontstaat, staat het recht op een eigen identiteit en vrijheid centraal. De songteksten hebben dus meer om het lijf dan je in eerste instantie zou denken.

Het tempo zit er lekker in, de nummers zitten goed in elkaar en het vleugje melancholie (een nieuw element) voegt echt iets toe. Ethnogenese, het eerste nummer waarin dat vleugje droefenis opduikt, Dies Ater (zwarte dag) en Blot behoren tot mijn favorieten. De andere nummers doen niet veel voor elkaar onder en iedere track bevat iets waar je op aanslaat. In de afsluiter Schwertmission zijn het de galopperende riffs, in de catchy meezinger Kontstantinopel is dat het gevarieerde karakter en in Glod En Isa het polka-ritme in de riffs. De bonustrack, het liefdeslied Valkyria, heeft een fraaie opbouw met zo nu en dan een ingetogen passage die simpel, maar uiterst doeltreffend is.

Het tweede deel van Bergische Löwen, een vervolg op de tweede track van Schlachten & Legenden (2007) met ditmaal ook iets over de bandgeschiedenis, had voor mij niet gehoeven. Dat geouwehoer over een wieg onder de eik kennen we nu wel. Maar met Odins magische godendrank in je donder zing je het toch mee. En juist dat is de kracht van Obscurity. Het klinkt gewoon lekker. Bruut, zwaar en melodieus. Een flinke dosis tremolo en Zweedse invloeden doen de rest. De gedempte sound aan het begin van Niedertracht vind ik ook niet fraai, maar het is wel bewust zo gedaan door Tim Schudt van 4CN-Studios. Verder is er niets aan te merken op de plaat. Met Skogarmaors heeft Obscurity het juiste pad naar toekomstige slagvelden gekozen.

1. Wodanaz Kriger
2. Niedertracht
3. Ethnogenese