• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Dream Map - The Other Side
Label: Eigen Beheer

Dream Map - The Other Side

Dream Map; nooit van gehoord? Dat kan kloppen, want het gaat hier om een splinternieuw project van de Nederlandse zangeres Vivian Franken en de Hongaarse componist Norbert Gobor. Vanuit het niets lijkt het debuutalbum The Other Side op de markt te zijn gekomen. Toch is dat niet helemaal waar. Het framework van de nummers dateert al uit Gobors periode bij Symphonic Destiny. Na het uiteenvallen van die band in 2016 bouwde de Hongaar voort op de fundering die al was gelegd. De geluidstechnicus en multi-instrumentalist speelde de instrumentale partijen opnieuw in en voegde koor- en orkestrale partijen toe. Ondertussen schreef Franken het tekstuele concept.

Het duo maakt prettig in het gehoor liggende symfonische metal, die regelmatig aan Epica (klassieke elementen) en Nightwish (rockende vibe) doet denken. Franken zingt echter in een lager register. In de refreinen van Black Horizon en Spark Of Hope komt de naam van Kobra Paige even in gedachten op, maar buiten die momenten om is die vergelijking niet op zijn plek. Enkele keren zijn er gesproken teksten (met Nederlands accent) om het verhalende aspect te versterken. Bovendien varieert ze goed. In de ballad Eternity zingt ze wonderschoon, in het sfeervolle Sirens Call technisch uitdagend en in het relatief snelle Witchcraft klinkt ze onheilspellend en het vredige Golden Light lijkt voor haar relaxte stem geschreven.

Het album gaat overtuigend van start met de relatief stevige tracks Black Horizon en Spark Of Hope en de voorafgaand aan de release vrijgegeven, melodieuze single Avalon. De orkestratie, koren, zang en metalinstrumentatie smelten mooi samen tot een zeer aangenaam geheel. Ook in het atmosferische, poprockende Memories (met zeer geslaagde oriëntaalse elementen in de brug) komt het duo uitstekend voor de dag. Een heel mooi liedje.

Daarna komen er helaas ook wat minder geslaagde tracks voorbij. Het is wat aan de voorspelbare en veilige kant. Zo mist The Prophecy iets bijzonders en volgen de partijen elkaar te veel. In Wanderer is dat laatste ook het geval, maar die track heeft een prima refrein, een verfrissende gitaarsolo en nét dat beetje extra power. Die power mist op dit album vanwege de dunne sound. Zo klinken de drums wat krachteloos. Het is muziek die om een grootsere productie vraagt.

Dit soort releases moet je echter niet met de topproducties van de grote inspiratiebronnen vergelijken, maar op zichzelf beoordelen. Deze samenwerking is zeer geslaagd en vraagt om een vervolg. De zang van Franken past namelijk prima bij de instrumentatie van Gobor. De Nederlandse komt met veel memorabele refreinen en de Hongaar komt met degelijke instrumentatie. Het is niets baanbrekends wat je voorgeschoteld krijgt, maar aan The Other Side hebben fans van het genre, die graag nieuwe bands blijven ontdekken, er met dit album een kalme, aangename, verzorgde collectie heel fijne symfonische metalcomposities bij. Het is derhalve een uitstekende beslissing geweest om de mooie nummers van jaren geleden niet weg te gooien, maar in de huidige vorm uit te brengen.

1. Black Horizon
2. Spark Of Hope
3. Avalon