SpellForger - Upholders Of Evil
Label: Personal Records
SpellForger - Upholders Of Evil
SpellForger is een piepjonge band. De groep uit Indonesië is vorig jaar pas ontstaan en heeft in die tijd al een debuutep weten te maken. De heren zeggen zelf dat ze een frisse wind laten waaien in hun lokale scene, omdat hier vooral brutal- en slamdeathbands rondlopen. Van die genres is dan ook niks te horen in Upholders Of Evil. Het kwartet maakt rauwe blackened thrash metal, waarbij het vooral belangrijk is dat alles zo rauw mogelijk klinkt. De heren haten trends, ‘posers’ en schuwen goede opnamekwaliteit. Ze willen het liefst alles doen zoals vroeger, of in ieder geval hun visie van vroeger, en alleen maar vertrouwen op de kwaliteit van hun songwriting. Dan is het hopen dat de heren goede nummers kunnen schrijven.

Dit kunnen ze gelukkig wel degelijk. De nummers draaien voornamelijk om snelle, ruige gitaarpartijen die worden ondersteund door agressieve drumritmes met een blikkerige sound. Deze gitaarpartijen worden verzorgd door Carrion (Jamie Jamal), wiens riffs voornamelijk doen denken aan Condor en het vroege Slayer en Kreator. Melodieuzere passages zijn te vinden in onder andere Metal Crusaders en de solo’s in Lord Of Possession. Hierin laat Carrion zijn kunsten wat beter horen en dit zijn ook de memorabelere nummers. De drumpartijen zijn ingespeeld door Lord Tchort (Yaya Mulyuna), die al sinds de jaren ’90 actief is in de blackmetalbands Ashtarothum en Neurotic Of Gods. Zijn spel is voornamelijk gericht op zo snel en hard mogelijk drummen. Echt strak speelt hij dan ook niet, maar dit geeft de muziek het chaotische karakter dat de band duidelijk nastreeft.

De zang wordt verzorgd door Middernacht (Demi Raldi). Hij snauwt erop los, waarbij zijn invloed vooral komt uit proto-black metal. De korte en schaarse momenten van afwisseling komen in de vorm van hoge screams, zoals in Black Spellcrafters. Bassist Horrifier (Fauzan Alfajri) maakt het kwartet compleet. Zijn spel is in de ouderwets klinkende productie helaas amper te horen. Hierdoor klinkt de muziek hier en daar wat hol en schel, maar dat is juist het geluid waar de heren voor gaan.

Upholders Of Evil is een degelijk debuut. De potentie van de band is te horen, vooral in de gitaarpartijen. De heren imiteren duidelijk hun eigen favoriete black- en thrashmetalbands, waardoor de muziek niet origineel klinkt. Dit past echter goed bij het genre, waarin alles voornamelijk draait om snelheid, agressie en het zijn van ‘true metal’. Fans van pure, rauwe blackthrash zullen vast raad weten met deze twintig minuten aan onversneden metal.

1. Upholders Of Evil
2. Lord Of Possession
3. Metal Crusaders