• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Alice Cooper - Detroit Stories
Label: EarMusic Edel AG

Alice Cooper - Detroit Stories

Alice Cooper lijkt niet te stoppen. De als Vincent Furnier geboren shockrocker timmert al sinds eind jaren zestig aan de weg. Begin deze maand blies Cooper 73 kaarsjes uit en nu staat het achtentwintigste album voor de deur. Ondanks dat de grootste successen inmiddels lang geleden zijn, is een nieuwe Alice Cooper-plaat altijd iets om naar uit te kijken. De laatste albums (uitgezonderd het matige Along Came A Spider uit 2008) blijven namelijk prima overeind in de uitgebreide discografie van Alice.

Op Detroit Stories duikt Alice Cooper weer helemaal de Detroit-rockscene in, waar de toenmalige groep begin jaren zeventig onderdeel van uit maakte. De rauwe, energievolle rock van bands als The Stooges, MC5 en Alice Cooper Group vormde een flink contrast met de “peace and love”-hippiescene in Californië. Samen met oudgediende producer Bob Ezrin weet Cooper naast de oud-leden van Alice Cooper Group een flink aantal (Detroit-)muzikanten te strikken voor bijdrages met Wayne Kramer (MC5) als vaste gitarist.

Er staan vier covers op Detroit Stories. Zo opent het album met Rock And Roll (met een bijdrage van bluesgitarist Joe Bonamassa) van The Velvet Underground, een nummer dat Lou Reed schreef als eerbetoon aan Detroit. Naast MC5’s Sister Anne waagt Cooper zich ook aan Bob Seger And The Last Heards East Side Story. De meest opvallende cover is Our Love Will Change The World. Dit nummer is van Outrageous Cherry, een jarennegentig neo-psychedelische rockgroep uit Detroit. De keuze voor dit pakkende, maar vreemde nummer is gewaagd. Maar net zoals de andere covers weet Alice Cooper hier een prima eigen draai aan te geven.

Naast enkele, uptempo rocknummers als Go Man Go, Detroit City 2021 en Shut Up And Dance kan Cooper het niet laten om hier en daar wat te flirten met andere genres. Zo is $1000 High Heel Shoes (met een bijdrage van Sister Sledge) een uitstapje naar funk en laat Drunk And In Love een bluesy geluid horen. Ook is er weer ruimte voor humor en verplaatst Alice zich in Independence Dave in een typetje. I Hate You is ook een opvallende track. Hierin zijn de oud-leden van Alice Cooper Group te horen. Michael Bruce, Dennis Dunaway, Neal Smith en Alice Cooper dragen allemaal bij aan de vocalen. Om de beurt worden de bandleden door elkaar min of meer geroast. Tegen het einde zingen de bandleden collectief: “But most of all we’re filled with rage about the empty space you left on stage”. Een indrukwekkende verwijzing naar gitarist/oprichter Glenn Buxton, die in 1997 overleed.

Als geheel is Detroit Stories een prima plaat. Voor de echte fans kan de hoeveelheid nieuwe songs wat tegenvallen. Er staan immers vier covers op en een heropname van een oudere track (Detroit City 2021). Ook is er wat overlap met het songmateriaal van de Breadcrumbs EP (2019). Daarnaast krijg je het idee dat de rauwere Detroit-sound wel iets duidelijker naar voren had kunnen komen. Dit songmateriaal is wel wat meer garage-rock, maar is bij vlagen ook best catchy en diverser. Detroit Stories is wat dat betreft vergelijkbaar met de albums The Eyes Of Alice Cooper (2003) en Dirty Diamonds (2005).

1. Rock 'n' Roll (The Velvet Underground-cover)
2. Go Man Go
3. Our Love Will Change The World (Outrageous Cherry-cover) 4. Social Debris