• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Voodoo Circle - Locked & Loaded
Label: AFM Records
Voodoo Circle - Locked & Loaded
De Duitse gitarist Alex Beyrodt speelt tweede viool bij Primal Fear, de band onder leiding van bassist Matt Sinner. Bij Voodoo Circle zijn de rollen omgedraaid en deelt Alex de lakens uit. De formatie werd in 2008 opgericht door de muzikant wegens zijn voorliefde voor klassieke hardrock. Een recensie van een Voodoo Circle-release is niet compleet zonder verwijzingen naar Deep Purple, Whitesnake en Yngwie Malmsteen. In een aantal releases staan songs die zelfs regelrechte kopieën zijn van bekende hardrocknummers. Toch is het nooit storend en weet Alex op respectvolle wijze zijn helden te eren.

In 2018 verscheen het vijfde album Raised On Rock, waarop voor het eerst Herbie Langhans (Sinbreed, Firewind) is te horen. De oorspronkelijke zanger David Readman (Pink Cream 69, Almanac) had de band verlaten om zich te concentreren op andere projecten. Hij is echter teruggekeerd bij Voodoo Circle. De fans horen toch liever de muzikanten van de originele line-up, zo is de officiële lezing. Zelf ben ik daar onverschillig over. Herbie was een uitstekende vervanger en heeft met zijn zang, die we voorheen alleen hoorden bij powermetalbands, voor een frisse wind gezorgd. Daar had ik best nog meer van willen horen. Geen ramp, want Readman als zanger is natuurlijk ook geen kattenpis.

Het nieuwe Locked & Loaded begint sterk met het intens snelle Flesh & Bone en het sfeervolle Wasting Time (met een vette knipoog naar Black Sabbath met Dio). Ook het titelnummer mag er zijn, al is het alleen maar omdat we voor het eerst allerlei moderne effecten horen op een Voodoo Circle-track. Het daaropvolgende Devil With An Angel Smile is dan weer vertrouwd, met kenmerken van de Led Zeppelin-track Black Dog. Het is wel voor de eerste keer dat Voodoo Circle snoept van deze legendarische classic rock-band.

Voor de tweede helft van de langspeler zijn de verrassingen alweer op. Uptempo rockers zoals Devil’s Cross en Straight For The Heart halen desalniettemin een ruime voldoende, net als de ballades Eyes Full Of Tears en This Song Is For You. Alex Beyrodt weet altijd een spektakel te maken van zijn veelzijdige gitaarspel. Ook de rest van de band komt sterk voor de dag. Ondanks dat we met een retro-act te maken hebben, heeft Locked & Loaded een hedendaagse productie en een knallend geluid. Dat was op voorgaande releases ook al het geval, maar fijn dat dit in stand is gehouden. De nieuwe Voodoo Circle is wederom een aanrader voor liefhebbers van het klassieke rockgenre.

1. Flesh & Bone
2. Wasting Time
3. Magic Women Chile