• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Bark - Written In Stone
Label: Eigen beheer
Bark - Written In Stone
Bark is geen onbekende meer in de scene van de Lage Landen. Het heerlijk groovy mengsel van death ’n roll, thrash metal en hardcore heeft de band geen windeieren gelegd. De Belgen hebben ondertussen twee gave langspelers op hun naam staan en hebben haast onafgebroken getourd. Live hebben ze laten zien dat ze zonder moeite elk podium af kunnen breken, ongeacht of ze in een café of festivaltent staan. Deze energie weten ze ook op plaat over te brengen. Het is dan ook zeker geen straf om deze derde plaat aan te horen.

Sinds het vorige album Like Humans Do (2017) heeft gitarist Toon Huet (onder andere van de helaas opgedoekte thrashmetalband Bliksem) Rui Da Silva vervangen. Vast niet geheel toevallig klinkt Written In Stone melodieuzer dan de voorgangers. Nummers als Mass Lobotomy en het titelnummer zijn haast catchy en voordat je het weet zit je te headbangen. Ook zijn meer thrashmetalinvloeden te horen in de gitaarsolo’s, in onder andere They Are All Dead en Last Breath. Denk echter niet dat Bark hierdoor minder hard of agressief klinkt. Neem bijvoorbeeld The Count Of Monte Fisto of Spirit Of The Streets; deze nummers beuken nog steeds genadeloos door je speakers. Ook wanneer het gaspedaal minder ver ingetrapt wordt, zoals in It Won’t Last Forever, weten de heren qua hardheid te overtuigen.

Het album wordt gebracht met de geliktheid die we ondertussen gewend zijn van Bark. De strakke gitaarpartijen van Toon Huet en Martin Furia klinken furieus en beukend. Daarnaast is er meer ruimte dan voorheen voor een interessante passage of een gave solo. De baslijnen van Jorn Van Der Straeten zijn vunzig, waardoor de muziek punky klinkt zonder haar smerigheid te verliezen. De andere helft van de ritmesectie, drummer Ward Van Der Straeten, is ook op dreef. Agressieve, opzwepende drumpartijen vliegen je om de oren, zonder overheersend te worden en de rest van de muziek naar de achtergrond te drukken. De stem van brulboei Ron Bruynseels past hier perfect bij. Zijn stem is heerlijk agressief en de energie die erin zit werkt aanstekelijk.

Dit alles resulteert in een strakke, onvervalste metalplaat. Net als in het verleden doorbreekt Bark genregrenzen. Thrash metal, hardcore, sludge, death metal, het komt allemaal langs. Het voornaamste doel lijkt lekker hard raggen te zijn en daar zijn de Belgen in geslaagd. In nog geen drie kwartier jassen ze er dertien nummers doorheen, zonder aan heftigheid in te boeten. Bark had haar sporen al verdiend in de Benelux en kan met dit album onder de arm hopelijk rekenen op een nog internationalere fanbase.

1. I’m A Wreck
2. Hitman
3. They Are All Dead