• Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Visions Of Atlantis - A Symphonic Journey To Remember
Label: Napalm Records

Het is dé droom van iedere symfonische metalband: minimaal één keer samen met een orkest optreden. Voor Visions Of Atlantis werd die wens vorig jaar op 11 juli op Bang Your Head!!! werkelijkheid. Op het festival in het Duitse Balingen speelde de internationale groep muzikanten een headlinerset samen met Bohemian Symphony Orchestra Prague. De speciale show is vereeuwigd.

Het resultaat is A Symphonic Journey To Remember, een registratie van alle zeventien songs op de setlist. Elf daarvan staan in hun originele vorm op de twee meest recente, reguliere studio-albums The Deep & The Dark (2018) en Wanderers (2019). De enige plaat in de discografie die niet aan bod komt, is Ethera (2013). Dat is logisch, want zangeres Clémentine Delauney trad pas na dat album in dienst.

Toch werkt ze zich verdienstelijk door de oude tracks; professioneel en enthousiast. Bovendien is het verfrissend om niet alleen haar melodieuze zang te horen, maar ook haar operastem, ook al is het maar kort. Wel zijn er de nodige schoonheidsfoutjes (New Dawn). Dat heeft overigens wel zijn charme. Je hebt daardoor het idee een eerlijk product in handen te hebben, waaraan niet te veel kunstmatig rechtgezet is.

Ondanks dat Clémentine veelal in de spotlight staat en de primaire zanglijnen voor haar rekening neemt, mag de in 2018 toegetreden zanger Michele Guaitoli beslist een aanwinst genoemd worden. De Italiaan brengt charisma op het podium en nog belangrijker: hij kan goed zingen. Beter dan zijn voorganger Siegfried Samer. Hij moedigt net als de Française de fans aan en laat zijn kwaliteiten vooral gelden in World Of War en Seven Seas. Toch is er ook wel kritiek. Met name de harmonie tussen de twee vocalisten kan nog beter uitgewerkt worden. Soms lijkt de zang meer los van elkaar te staan dan dat de twee elkaar aanvullen.

Hoewel er een orkest bij is, overheerst het metalaspect en spelen de klassieke musici duidelijk de tweede viool (en andere instrumenten). In tegenstelling tot het fraai uitgelichte soleerspel van gitarist Christian “Duschi” Douscha staan de bijdragen van de orkestleden niet opvallend in de mix. Slechts op de rustige momenten (het prachtige The Last Home en het filmische Wanderers) komt de meerwaarde duidelijk aan het licht. Ook de bombastische bijdragen in Release My Symphony verdienen een compliment.

De show is aardig in beeld gebracht. Op het podium is er veel beweging van en contact tussen Guaitoli en Delauney, terwijl de andere musici professioneel hun werk doen. Het is vooral het fraai geklede vocale duo dat zendtijd krijgt, maar ook de overige muzikanten krijgen de camera’s vanuit verschillende hoeken op zich gericht. Zo speelt Douscha zich in de kijker tijdens zijn gitaarsolo’s en zie je elders een aantal van de op en top geconcentreerde orkestleden voorbijkomen. Het publiek wordt ook nog belicht. Dat ziet het speciale optreden met grote tevredenheid aan en wordt tijdens meerdere tracks blij verrast met een vuurshow.

A Symphonic Journey To Remember is een verzorgde release van een band die de laatste jaren in de nieuwe samenstelling veel werk heeft verzet om zijn droom werkelijkheid te zien worden. Die droom is nu vastgelegd. Voor nieuwkomers is het een mooi moment om in te stappen, omdat het een formatie laat zien en horen die in vorm is. Voor doorgewinterde fans is het een welkome toevoeging aan de discografie.

1. Intro
2. The Deep & The Dark
3. New Dawn