Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Pain Of Salvation - Panther
Jaar van release: 2020
Label: InsideOut Music

Pain Of Salvation - Panther

Waar ellende al niet goed voor is. Daniël Gildenlöw, het brein achter Pain Of Salvation, belandde in 2014 in het ziekenhuis vanwege een vleesetende bacterie. De zware periode leverde één van de beste albums van de progband op in de vorm van In The Passing Light Of Day (2017). Het is een zeer emotionele en persoonlijke collectie songs die zowel op het podium als in een donkere woonkamer veel impact heeft.

Hoewel die plaat deels een terugkeer is naar de heavy roots van de Zweedse formatie, laat deze ook een eigen geluid horen. Gildenlöw houdt immers niet van herkauwen, dus hij ging op zoek naar vernieuwende elementen. Met die gedachte is hij ook begonnen aan Panther. Wederom brengt de zanger/gitarist samen met gitarist/zanger Johan Hallgren, drummer Léo Margarit, toetsenist Daniel Karlsson en de inmiddels vertrokken bassist Gustaf Hielm een heel ander geluid dan zijn voorganger. Zo is prog bedoeld, toch?

Het is wel even wennen en het kost veel luisterbeurten voordat je het geheel begrijpt, en dat terwijl het concept niet zo ingewikkeld is. Deze elfde full-length verhaalt over de conflicten en verschillen tussen ‘normale mensen’ en degenen die niet binnen de norm passen, hier vertolkt door honden en panters. Elk nummer is als het ware een schilderij dat de karakteristiek van de groepen in kaart brengt.

Meer dan op In The Passing Light Of Day experimenteert Gildenlöw met verschillende geluiden. Er is meer ruimte voor elektronische elementen, variërend van beats en samples tot melodieuze of atmosferische synthesizerpartijen. En wat te denken van een mandoline-intermezzo (Fur) van anderhalve minuut. In Restless hoor je vocoder-effecten. Zelfs rap komt aan bod in de titeltrack. Dat is de single die wat Korn/Linkin Park-achtige melodieën en futuristische sounds bevat en voer vormt voor discussie onder de fans vanwege het toegankelijke karakter van de potentiële radiohit.

Eén van de voornaamste smaakmakers is Léo Margarit. De drummer komt met een breed arsenaal aan uitstekend geproduceerde ritmes, fills en twists en verschillende drumsounds die ervoor zorgen dat het buitengewoon interessant is om te blijven luisteren. Luister eens naar zijn jazzy werk in het atmosferische Wait. Het hoogtepunt sleept je mee met zijn Anathema-achtige loops van cleane gitaarpartijen en met zijn diepte-effecten op de zang. Het is een fase waarin de progrock regeert, terwijl de eerdere tracks behalve elektronica wat stevigere metalriffs bevatten, zoals de overtuigende opener Accelerator.

Het geheel luistert over het algemeen prettig weg, maar als je gerekend hebt op hoopt op een plaat die in de lijn van In The Passing Light Of Day ligt, kom je bedrogen uit. Panther is namelijk heel anders en minder intens. Sommige nummers missen wat spanning, zoals het grungy Species. Daar staat de dertien en een halve minuut durende epic Icon tegenover. Panther is een ingetogener, minder direct werkstuk waarin Gildenlöw de luisteraar iets wil bijbrengen over de manier waarop je het leven van jezelf en van anderen ziet. Het is nostalgischer en reflectiever. Niets is conservatiever dan de progwereld, hoor je weleens. De Zweed wijkt daar deels vanaf en experimenteert meer met verschillende geluiden. Het levert een groeiplaat op die wat minder hoog scoort dan zijn voorganger, maar je ontdekt elke luisterbeurt weer nieuwe elementen.

Tracklist:
1. Accelerator
2. Unfuture
3. Restless Boy
4. Wait
5. Keen To A Fault
6. Fur
7. Panther
8. Species
9. Icon

Score: 78 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 28 augustus 2020

Meer Pain Of Salvation:

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.