• Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

Victoria K - Essentia
Label: Rockshots Records

Victoria K - Essentia

Victoria K is een jonge zangeres uit Australië, die enkele jaren geleden covers op YouTube begon te posten; covers van nummers van haar grote voorbeelden, zoals Heart, Evanescence, Within Temptation, Nightwish, Skillet en Kamelot. Vanaf het moment dat ze gevraagd werd om tijdens de Australische tournee van Eluveitie in het voorprogramma op te treden, ging het hard. Het soloproject werd een band. Na de single Monster (2016) volgde de single Lacuna (2019) en inmiddels ligt het eerste studio-album in de winkels.

Daarop laat de frontvrouw samen met Sheri Vengeance (extreme vocalen), Julia Mammone (gitaar), Martin Kawaler (bas) en James Davies (drums) symfonische metal horen met elementen uit onder meer de progwereld en folk. Omdat de zanglijnen regelmatig wat weg hebben van die van Amy Lee komt de naam van Evanescence vaak in gedachten op. De muziek is echter doorgaans steviger (extreme vocalen van Black Like Vengeance-zangeres Sheri Vengeance), minder toegankelijk (licht-progressieve twists), atmosferischer en donkerder.

De folky elementen zijn een zeer geslaagd element in de totaalsound, zo toont bijvoorbeeld de laatste minuut van Surreal aan met zijn oriëntaalse touch in zowel zang als instrumentatie. In de powerballad Shroud Of Solitude komen de orkestraties van producer Lee Bradshaw en draailierspeelster Michalina Malisz (Eluveitie) fraai bij elkaar. Door die bijdragen en accenten krijgen deze nummers iets onderscheidends en vallen ze tussen de andere op. Het toegankelijke Matrix, dat tot de hoogtepunten behoort, valt ook op, maar dan vanwege het catchy karakter van het refrein.

Hoewel het album prettig wegluistert, zijn er op het gebied van songwriting en mix nog wel wat verbeterpunten. Niet alle nummers blijven namelijk hangen. Ook had de zang wat meer op de voorgrond mogen staan, want met name de niet bijzondere drum- en gitaarpartijen blijven wat vlak in het gehoor. Nee, dan luister je liever naar de orkestraties en het pianospel in Shroud Of Solitude, dat beter is uitgelicht.

Essentia is een degelijk album, maar geen essentie in de platenkast. Een voldoende is op zijn plaats, want Victoria K heeft een prettige zangstem en presenteert zich op een aangename manier. Anderzijds ligt er voor toekomstige releases nog wel een uitdaging op het gebed van productie, mix en songwriting. De luisterervaring blijft nu wat vlak en dat is jammer, want er gebeuren best interessante dingen in de muziek. Toch mogen de composities een nog grotere mate van originaliteit bevatten om echt positief op te vallen in de zee van releases.

1. Freedom Uncharted (ft. Sheri Vengeance)
2. Surreal
3. Forsaken (ft. Sheri Vengeance)