Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Review

Paradise Lost - Obsidian
Jaar van release: 2020
Label: Nuclear Blast Records

Paradise Lost - Obsidian

Drie jaar na Medusa is Paradise Lost terug met het zestiende album Obsidian. De eerste luisterbeurt van een nieuwe release van de Britten geeft mij altijd een gevoel van spanning. Je weet op voorhand nooit wat je kunt verwachten. Paradise Lost is groot geworden door het onvoorziene te doen. Tot die eerste luisterbeurt probeerde ik niets te beluisteren en niets te lezen. Ditmaal is het gelukt. Om maar meteen ter zake te komen: Obsidian is het meest veelzijdige album in de discografie. Het is met recht een pure gothic death/doomplaat. Dit album slaat een brug tussen alle (sub-)genres die de band in ruim dertig jaar heeft verkend. Van de terugkeer naar zware death/doom tot de ‘softe’ synthpopperiode van twintig jaar geleden. Je leest het goed.

Vulkanisch glas was in de steentijd een begeerde grondstof om vlijmscherpe snijkanten te maken. Tegenwoordig is het een geliefd materiaal voor kunstvoorwerpen. De kleur, van donkergroen tot diepzwart, is afhankelijk van de hoeveelheid verontreiniging die het bevat. Op spiritueel vlak is obsidiaan inzichtgevend. Het werkt als een spiegel en kan de minder leuke kanten van de persoonlijkheid aan het licht brengen. De albumtitel lijkt in relatie te staan met het verleden van de band. De nevenprojecten van Gregor Mackintosh en Nick Holmes hebben ertoe geleid dat de band de laatste jaren is teruggekeerd naar de extremere roots. De mainstreamperiode met gothische rock en zelfs elektronische muziek heeft ertoe geleid dat de aanhang verdeeld is in twee groepen. Obsidian brengt alle facetten van Paradise Lost samen en daarmee ook de aanhang. De bandleden hebben zich ontdaan van het keurslijf van The Plague Within en Medusa.

De openingstrack, Darker Thoughts, zegt veel over deze plaat. Het is een muzikale intentieverklaring. Onmiskenbaar Paradise Lost, maar het nummer klinkt anders. Gevarieerder en veelzijdiger. Het ingetogen, serene begin heeft mij bij de eerste luisterbeurt verrast. De stem van Nick Holmes is bijna broos. De orkestratie, aanvankelijk subtiel op de achtergrond, kondigt aan dat een ommezwaai op komst is. Het contrast met de dreunende ritmesectie, de zware riffs en de agressieve grunts had bijna niet groter kunnen zijn. Toch blijft het nummer sfeervol, vooral dankzij de vioolpartijen.

De nummers die volgen, de tracks die eerder al verschenen, vormen de uitersten op de plaat. Het verpletterende Fall From Grace sluit goed aan op Medusa. Mijn wenkbrauwen trokken een diepe frons bij de eerste klanken van Ghost. Slechts één letter verschil met Host en verdomd, deze track heeft zowaar hitpotentie. Ik behoor tot de groep die Faith Divides Us – Death Unites Us en The Plague Within hoog in het lijstje met favoriete albums heeft staan. Er waren wat luisterbeurten voor nodig, maar ik zing ‘For Jesus Christ’ nu mee in de refreinen.

The Devil Embraced geeft de beste indruk van het album als geheel. De track bevat een goede balans tussen de dreigende, zware death/doom en de elegantere gothic-invloeden. Pianomelodieën, akoestische gitaarpartijen, ingetogen passages met cleane zang, orgelspel en koorzang vormen continu een tegenwicht voor de pure agressie die in ruime mate aanwezig is. Een rockende wah-wah-gitaarsolo van Gregor Mackintosch is eveneens een element dat in vrijwel ieder nummer terugkomt.

Draconian Times herleeft in Serenity. In het gitaarspel van Gregor Mackintosh en Aaron Aedy lijkt even de aanzet gegeven te worden, maar een ongeëvenaard staaltje duospel blijft voorbehouden aan Rise Of Denial (Faith Divides Us – Death Unites Us). Echter, die track wordt als beste nummer in de discografie van de troon gestoten. Het huzarenstukje is bewaard voor het laatst. Ravenghast is episch, verpletterend en gitzwart. Hoeveel agressie kun je in een doomnummer samenvatten. Ravenghast is simpelweg briljant.

Het is niet de eerste keer dat Paradise Lost erin slaagt om je volledig te verrassen met een nieuwe plaat. Ondanks dat de bandhistorie goed is verwerkt op deze plaat en dat er meer ruimte is voor de melodieuze gothic-invloeden van weleer, behoort Obsidian toch tot de extremere albums van de Britten. Donker en zwaarmoedig, maar tegelijkertijd elegant en levendig. Zonder twijfel is Obsidian één van de beste releases van Paradise Lost. Dat alleen al is een flinke prestatie.

Tracklist:
1. Darker Thoughts
2. Fall From Grace
3. Ghosts
4. The Devil Embraced
5. Forsaken
6. Serenity
7. Ending Days
8. Hope Dies Young
9. Ravenghast

Score: 90 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 13 mei 2020

Meer Paradise Lost:

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.