18-10-2019

Batushka - Hospodi
Label: Metal Blade Records
Batushka - Hospodi
Het mag inmiddels bekend zijn dat er twee incarnaties van Batushka zijn. Die van zanger "Bart" Krysiuk en die van gitarist Krzysztof Drabikowski. Heb je net als veel anderen al gekozen voor de Krzysztof-versie en kan Bart in jouw ogen geen goed meer doen? Lees dan niet verder. Volg je met een zak popcorn in de hand de ontwikkelingen in de soap (zoals de commentaren op Facebook) en ben je bereid beide versies een kans te geven? Lees dan verder.

Bart heeft met Hospodi een album gemaakt dat veel minder in de lijn ligt van Litourgiya dan Panichida van Krzysztof. Geen sludge meer, maar zwaar rockende, volle en droge gitaarpartijen. Er zijn nog wel koren te horen, maar die spelen een minder prominente rol dan op het geprezen debuut.

Er is veel meer sprake van een ademend geheel. Daar draagt de heldere productie zeker aan bij. Het songmateriaal is net als de compositiestructuur relatief toegankelijk. Verder valt op dat er veel afwisseling is. Van dissonante black tot doom, van atmosferische stukken tot groovende rock. De screams van Bart zijn uiteraard herkenbaar en veelvuldig aanwezig.

Ondanks de afwisseling zijn de songs prima verbonden met korte intermezzo’s, waaronder filmische fragmenten en Poolse folksongs. Daardoor heb je het gevoel naar een samenhangend album te luisteren. Hoogtepunten zijn er in de vorm van Wieczernia (dat Ghost-achtig begint), het hypnotiserende Powieczerje (Burzum-getokkel en Hell Awaits-ritmiek) en het goed opgebouwde Polunosznica. Daar staan helaas wat minder memorabele momenten tegenover.

Toch is Hospodi een zeer aardig album. Verwacht geen Litourgiya deel twee of composities van dat niveau, maar een helder geproduceerde atmosferische blackmetalplaat die consistenter aanvoelt dan Panichida en veel minder als een haastklus. Velen zullen echter de kenmerkende songwriting van de gitarist en de sfeer van het debuutalbum missen. Uiteindelijk is Hospodi beter dan je op basis van alle kritische geruchten mag verwachten. Oordeel zelf.

1. Wozglas
2. Dziewiatyj Czas
3. Wieczernia