21-09-2019

Beyond Infinity - Welcome To Infinity
Label: Art Gates Records
Beyond Infinity - Welcome To Infinity
De Wacken Metal Battle is een internationale wedstrijd waarmee het toonaangevende festival kleine bands de kans geeft op een podiumplek. Honderden bands doen wereldwijd hun uiterste best om een plek te bemachtigen voor de finale, die plaatsvindt tijdens het festival zelf. Ook dit jaar kiest het Duitse festival maar liefst dertig participanten. Beyond Infinity uit Oostenrijk doet momenteel ook mee aan die wedstrijd. Welcome To Infinity is het debuutalbum en bevat in totaal tien nummers.

Muzikaal doet het viertal denken aan een kruisbestuiving van Amorphis, Trivium en Lamb Of God. Dat is voor een band die in de kinderschoenen staat al best een knappe prestatie. Zo horen we verrassend en aanstekelijk melodieus gitaarwerk tijdens opener Beyond The Infinity, Embrace The Fire en afsluiter Midnight Madness. Het gelaagde karakter van de nummers doet meteen denken aan Amorphis. Daaroverheen gromt de vocalist strakke zanglijnen die gelijkenissen vertonen met die van Randy Blythe (Lamb Of God). When Our World Collides en A Tyrant's Tale doen zowel vocaal als instrumentaal denken aan de Amerikaanse metalband. De powerchords en het hakkerige drumwerk zijn goed en krachtig uitgevoerd.

Met zevenenveertig minuten neemt Beyond Infinity alleen nét iets te veel hooi op de vork. Renascence is een instrumentale opvuller die past in het totaalplaatje, maar zo ver tegen het einde wat knullig en overbodig is ingezet. Vocale ondersteuning en variatie is ook aanwezig, maar de cleane zang klinkt erg gezapig en futloos. Het gezelschap volgt daarmee de trant die de meeste bands tegenwoordig volgen, maar in dit geval pakt het niet succesvol uit.

Welcome To Infinity bevat een aantal nummers die prima wegluisteren. De jury van de Metal Battle in Oostenrijk heeft het bij het goede eind dat ze deze heren betrekken in de laatste ronde. Afgaande op dit album, hebben we met Beyond Infinity een prima band in het genre erbij. Ik ben nieuwsgierig naar het verloop van de wedstrijd en wat de toekomst brengt voor de heren.

1. Into Infinity
2. Lost In Paradise
3. When Our World Collides