Anaal Nathrakh - The Codex Necro
Jaar van release: 2001
Label: Mordgrimm Records
Anaal Nathrakh - The Codex Necro
Dit is nu echt een cd voor mensen die vinden dat de meeste black metal van de afgelopen jaren allemaal hetzelfde klinkt. De band is gevormd door de heren IRRUMATOR (die alle composities en instrumenten voor zijn rekening neemt) en V.I.T.R.I.O.L.(die de vocalen en de teksten verzorgt) en het is vrij moeilijk voor te stellen dat dit vrij normaal ogende duo zo'n ontzettende brok intense herrie kan voortbrengen. Anaal Nathrakh (wat een ontzettend vette bandnaam trouwens) blaast met dit debuutalbum The Codex Necro dus makkelijk het opgestapelde oorsmeer uit je oren. Toegeven, het album vergt enig inlevingsvermogen en is niet makkelijk te behappen, zelfs niet voor gelouterde black metallers, maar wie de tijd neemt om dit album te doorgronden, zal een van de beste en krachtigste black metal releases van de laatste jaren ontdekken. Een van de redenen waarom dit album niet makkelijk te doorgronden is, is de productie die, nou ja, zoals de titel al aangeeft, necro is! Dat wil dus zeggen, niet bijster goed, maar er wordt wel een helse, mechanische sfeer opgeroepen die de luisteraar volledig in zijn greep houdt.

Openingstrack The Supreme Necrotic Audnance begint met een ijzersterke sample, die de luisteraar meteen geboeid houdt. De nummers worden gekenmerkt door ijzige, door merg en been snijdende riffs en hysterische zang, die nog het best te omschrijven valt als een mengeling van Burzum en Atilla van het oude Mayhem. Verder weet de band op een uiterst innovatieve manier breaks in de nummers te bouwen, met daaropvolgende geweldsexplosies. Ondanks het feit dat de muziek in eerste instantie uitermate chaotisch overkomt, weet de band zeker goede riffs te schrijven en zijn onder de laag geweld zelfs enkele geniale solo's terug te vinden (zoals in het openingsnummer). Nummers als When Humanity is Cancer en Submission is for the Weak komen als een keiharde klap in het gezicht aan, mede door de genadeloze breaks en de overstuurde zang, en klinken alsof ze rechtstreeks uit de diepste krochten van de hel komen.

Engeland heeft lange tijd niets voorgesteld op het gebied van black metal, maar de laatste jaren lijkt daar met bands als dit Anaal Nathrakh, Frost (waar overigens Irrumator van deze band ook in actief is) en Reign of Erebus langzaam maar zeker verandering in te komen. Dit album is in ieder geval een van de weinige black metal parels die het land tot nu toe heeft voortgebracht. Een aanrader dus voor mensen die eens wat nieuws binnen de black metal willen horen, maar tevens niet vies zijn van een ongehoorde portie agressie. Qua intensiteit en hardheid kan menig Noorse band hier nog het een en ander van leren! Ik wacht dan ook met spanning op een nieuw album, dat overigens langzaam wel eens mag verschijnen wat mij betreft, aangezien The Codex Necro alweer uit 2001 stamt en de band op een nieuwe E.P. na niets meer van zich heeft laten horen. Tot dan zet ik dit album nog maar eens op.

1. The Supreme Necrotic Audnance
2. When Humanity Is Cancer
3. Submission Is For The Weak