Terrorizer - World Downfall
Jaar van release: 1989
Label: Earache Records
Terrorizer - World Downfall
In de jaren tachtig hadden we nog geen internet en moesten we het vooral doen met distributeurs, labels, platenzaken, magazines, radioprogramma’s (met name Vara’s Vuurwerk), promotors en tapetraders als je nieuwe metalreleases wilde horen en als je op de hoogte gehouden wilde worden van wat er in de metalscene(s) gebeurde. Een verzamelplaat was bijvoorbeeld een uitkomst. Zo verscheen in 1989 Grindcrusher met daarop tracks van onder andere Napalm Death, Bolt Thrower, Repulsion, Morbid Angel en Terrorizer.

Het verhaal van laatstgenoemde begint eind 1985 als de zestienjarige Pedro Rigoberto ‘Pete’ Sandoval, destijds drummend bij Merciless Death Squad, de eveneens zestienjarige gitarist Jesús Ernesto Pintado Andrade (Jesse Pintado) en gitarist/vocalist Oscar Garcia ontmoet, die in Unknown Death spelen. Pintado, destijds eigenaar van een fanzine (en via dat tijdschrift in Resistant Militia aangenomen), en Garcia zijn onder de indruk van de snelheid waarmee hun nieuwe aanwinst drumt. Hij verdient daarmee de bijnamen 'Commando' en 'Pete The Feet'. Met het toetreden van Sandoval verandert de naam naar Decomposed. De ééntracksdemo Baphomet verschijnt in 1986.

Er is evenwel wederom nog een naamsverandering voordat de eerste demo van Terrorizer verschijnt op 24 januari 1987. Op die rammelende tape met de titel Nightmares staan zes tracks, waaronder Crematorium en The Dead Shall Rise. De grindformatie maakt op dat moment gebruik van de diensten van bassist Alfred ‘Garvey’ Estrada en is enerzijds beïnvloed door Death, Genocide, Slaughter, Possessed en Repulsion, anderzijds door Sodom, Slayer, Venom, Discharge, D.R.I. en The Exploited.

Al op de eerste demo is te horen dat de jongens, die fans van Napalm Death zijn, zwaarder en sneller klinkt dan de gemiddelde band. Voorts is het grindende en crusty gitaargeluid kenmerkend. De op 25 april en 22 augustus opgenomen rehearsaltapes, die onder verschillende namen zijn samengevoegd (waaronder From The Tomb), laten al een sneller kwartet horen, maar de geluidskwaliteit laat nog te wensen over. De volgende demo, uit december 1987, laat de kwaliteiten van het ambitieuze en hechte gezelschap veel beter tot hun recht komen. Ondanks het harde werken en de productiviteit zijn er echter geen locaties om op te treden en ondanks de positieve reacties uit de scene levert het netwerk van Jesse geen interesse van labels op.

Wel krijgt Sandoval halverwege 1988 een telefoontje van Trey Azagthoth om bij Morbid Angel te komen drummen. Een aantal maanden later, het is dan december, zit hij al in de studio om Altars Of Madness op te nemen. Earache-eigenaar Digby Pearson is mede op aanraden van Shane Embury (Napalm Death) concreet geïnteresseerd in Terrorizer, en dat terwijl de band op dat moment niet actief is. Garcia en Pintado vliegen van L.A. naar Tampa en oefenen in april samen met Sandoval twee weken lang voordat ze de befaamde Morrisound Recording-studio induiken om het debuutalbum op te nemen. Aangezien Garvey in de gevangenis zit, speelt David Vincent, zelf een fan van de band, de baspartijen in. Sandoval is ziek, maar speelt de drumpartijen toch maar in één dag in, omdat hij verwacht de dagen erna nog zieker te zijn. Garcia beperkt zich tot de vocalen, dus je hoort allen Pintado memorabele gitaarriffs spelen.

World Downfall is het resultaat, een door Vincent geproduceerde (Scott Burns was 'slechts' technicus) plaat, die voor grindbegrippen behoorlijk strak is. Voor grind/crustfans zelfs wellicht te netjes. Het is net alsof een deathmetalband grind aan het spelen is. Het debuutalbum staat hoog in de top 10 van meest essentiële grindcore-albums. En terecht, want dit debuut is niet alleen van invloed op de ontwikkeling van het deathgrindgenre, maar er staan voor grindcorebegrippen veel nummers op die blijven hangen. After World Obliteration, Fear Of Napalm en Dead Shall Rise zijn de bekendste daarvan, maar er zijn er nog wel meer, zoals Storm Of Stress (origineel van Terrorizer, niet van Nausea, net als Condemned System en World Downfall). Dat komt in veel gevallen door het drumwerk van ‘Commando’, die in korte tijd bij Morbid Angel de double bass-techniek onder controle kreeg, terwijl hij voor die tijd juist bekendstond om zijn “one foot blastbeat” en de skank beat inclusief snelle rolls. Er staan foutjes op het album ("bad timing and tempo changes"), maar dat stoort niet en draagt bij aan het eerlijke karakter.

De plaat is een groot succes en hoewel er plannen zijn om niet opgenomen oude nummers op een tweede langspeler te zetten, heeft Morbid Angel vanwege diens succes ondertussen prioriteit. Het komt dan ook niet tot een Terrorizer-tour en als Jesse Pintado in de zomer van 1989 bij Napalm Death aansluit, komt het niet tot een vervolg. Pas in 1994 ontmoeten de Salvadoraan en Mexicaan elkaar weer en nemen ze een rehearsaltape op, maar daar blijft het bij. Het duurt tot 2005 voordat er weer leven in het project zit en oude en nieuwe tracks verschijnen op Darker Days Ahead (2006), het jaar waarin Pintado overlijdt. Daarna verdwijnt de band weer uit beeld om later toch weer terug te keren met Hordes Of Zombies (2012) en Caustic Attack (2018). Hoewel deze releases, die meer deathmetalinvloeden bevatten, niet in de buurt komen van World Downfall, is met name laatstgenoemde het beluisteren waard.

1. After World Obliteration
2. Storm Of Stress
3. Fear Of Napalm