26-06-2019

Hamferđ - Ódn
Label: Metal Blade Records
Hamferđ  - Ódn
Afgelopen jaar bestond Hamferđ tien jaar. Nu komt er alsnog een jubileumrelease. U kent de doomband wellicht van Evst (2013) of Támsins Iikam (2018). Of misschien wel van de bijzondere zonsverduisteringsclip bij de stripped-down uitvoering van Deyđir Varđar in Kvívík. Die versie zie je onderaan deze review en is tevens te vinden als b-kant op de jubileum-ep.

Ódn is het nummer waarmee het allemaal begon in 2008. Het is trouwens de enige track met Engelstalige teksten in de discografie. De doomy compositie is opgenomen in 2018 tijdens een concert. Het nummer dat nooit eerder is uitgebracht, toont een zestal muzikanten dat traditionele doom met doom/death uit de jaren negentig samenbrengt. Kenmerkend voor de sound van het gezelschap van de Faeröer is de dynamische zang van Jón Aldará (tevens in Barren Earth), die zowel gruntend als clean zingend uitstekend uit de voeten kan. Met name zijn theatrale, verhalende zang is een onderscheidende factor. Prachtig hoe hij met zijn voordracht de misčre van de teksten vertaalt.

Deyđir Varđar is in zijn originele versie te vinden op Evst. De heren, die tijdens optredens gekleed gaan als begrafenisbezoekers, namen in 2015 een semi-akoestische versie op tijdens de zonsverduistering. Aan de opzet van de originele versie is niet veel veranderd. De uitgeklede versie heeft een fragieler karakter dan de originele.

Deze ep toont twee verschillende kanten van Hamferđ: de heldere, akoestische kant enerzijds en de versterkte, rauwe anderzijds. De winnaar van de Wacken Metal Battle van 2012 weet in beide tracks de emotie goed over te brengen, zoals deze dat al eerder deed op de twee uitgebrachte langspelers. Met name het debuutalbum Evst heeft nooit de promotie gekregen die het verdiende. Wellicht dat daar nu meer interesse in komt vanwege deze jubileum-ep. Dat zou verdiend zijn, want Hamferđ staat met zijn progressieve death/doom al jaren garant voor kwaliteit.

1. Ódn (live)
2. Deyđir Varđar (live)

Toegevoegd: 12 april 2019