18-04-2019

Hedonihil - I
Label: Inverse Records
Hedonihil - I
H, een nieuw project van drie Swallow The Sun-leden. Dat zal dus wel op Swallow The Sun lijken. Wie zo redeneert, komt bedrogen uit. Dit is geen melancholische en melodieuze doom, maar old school black metal in een modern productiejasje. Juuso Raatikainen, Mikko Kotamki en Juho Rih noemen het een death metal anti-poetry product. Het doel: a direct sonic insult towards existence, no remorse. Take it or leave it, negative vibes only.

Dat belooft niet veel positiefs. Of toch wel? Ja, als je van old school black houdt, dan wellicht wel. Het recept: ijzige, scherpe, speedy tremoloriffs, blastbeats en gemene, high-pitched screams. Slechts af en toe, zoals in het gave The Hedonist Anthem, hoor je droefgeestige leads die een melancholisch tintje geven aan de verder zwartgeblakerde tracks.

Afwisseling is er overigens voldoende. Run You Scum bevat punky speed metal en het relatief melodieuze Temple Of Venus doet in delen rustiger aan met heavy metal-achtige passages. Het uitstekende Anti-Human Agenda stelt de liefhebber van blackened deathbands als Vader tevreden. Het rauwe en intense karakter van black metal is vooral behouden in de fases met krakende tremoloriffs. Toch is alles goed te volgen vanwege de ademende productie en mix.

Hoewel de titels en teksten niet veel hoop op betere tijden uitstralen en de heren het over negatieve vibes hebben, is bijvoorbeeld The Whole Human Species Systematically Murdered relatief kleurrijk met zijn memorabele speedmetalriffs, waaruit overigens het speelplezier blijkt. Niet dat de zon opeens schijnt, maar gitzwart is het niet meer na de eerste drie tracks. Ironisch genoeg grijpt juist Better Tomorrow terug op die donkere beginfase. Verrassend is de anderhalve minuut durende GG Allin-cover You Hate Me And I Hate You.

I is een schijf die makkelijk wegluistert. De stijl is heel anders dan je in eerste instantie verwacht. Geen melancholische doom, maar doorgaans snelle black. Hoewel de eerste nummers vooral primitief van aard zijn, is het technische niveau hoog en sluipen er in de songs erna melodieuze passages en meerdere tempowisselingen in, waardoor het nergens saai wordt. Niet elke track is even sterk, maar als geheel scoort deze eerste kennismaking toch een dikke voldoende. Derhalve een verrassend en geslaagd tussendoortje van het Swallow The Sun-trio.

1. Otherworldly Embrace
2. Run You Scum
3. The Hedonist Anthem