Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

19-08-2018

Samael - Worship Him
Jaar van release: 1991
Label: Osmose Productions
Samael - Worship Him
Samael bestaat sinds 14 juli dertig jaar. Wie aan de Zwitserse band denkt, ziet in recente tijden een symfonische industrialband voor zich. Wie verder terugkijkt, herinnert zich een blackmetalband die begin jaren negentig een aantal significante releases voortbrengt. Hoe dan ook, Samael is altijd zijn eigen weg gegaan. Waar anderen begin jaren negentig indruk proberen te maken met snelheid of techniek, is het Hellhammer’s Apocalyptic Raids (1984) dat Michel ‘Vorphalack’ Locher aanspoort om primitieve, op sfeer gerichte muziek te maken.

Het is dan april 1987. In Sion werken Vorphalack en Pat Charvet (Pat de Novaré de Navarre) samen aan songs die terechtkomen op de eerste twee demo’s in 1988. Demo’s die de voorliefde voor landgenoten Hellhammer (riffs) en Bathory (vocalen) verraden. Het is dan ook niet vreemd dat op de eerste ep Medieval Prophecy een cover van Hellhammer te horen is (The Third Of The Storms (Evoked Damnation). Op diezelfde ep horen we voor het eerst Alexandre, de broer van Michael. Hij lost onder de naam Xytraguptor (later Xytras, nog later Xy) Pat achter de drumkit af. Pat richt zich vervolgens op Misery.

De Franstalige Zwitsers komen in 1989 met een split, een compilatie en een demo. Ze treden op in Frankrijk, Duitsland en eigen land, alvorens ze in maart 1990 de Taurus Studio in Genève induiken met Claude Lander, een producer die nog nooit iemand had horen screamen en de brouwsels van de twee broers niet als muziek bestempelt. Toch leveren diezelfde brouwsels een contract op met Osmose Productions, een onafhankelijk Frans label. Worship Him is de eerste release op dat label. Het debuut is opgedragen aan de vader van de Locher-broers. Hij overleed op 15 juni 1987 op negenenveertigjarige leeftijd.

Worship Him biedt de luisteraar ruim veertig minuten een mix van primitieve black/occult (Venom, Hellhammer, Celtic Frost), thrash (Sodom, Kreator), heavy (Iron Maiden) en doom (Candlemass) metal. Verwacht op technisch vlak dan ook geen wonderen. De songs zijn veelal geworteld in trage black en heavy metal, maar ook in mindere mate death metal (in het titelnummer, dat met een Death-riff begint, en in The Black Face, dat tevens invloeden uit heavy metal laat horen). Het geheel ademt een occulte sfeer, die nog eens benadrukt wordt door het keyboardintermezzo Last Benediction. Ook de riffs zijn gericht op sfeer. Dat werkt het beste in het trage, meeslepende titelnummer, in het blackthrashende Morbid Metal en in de klassieker Into The Pentagram. Morbid Metal en Into The Pentagram (door Fenriz van Darkthrone gepromoveerd tot Samaels antwoord op Hellhammer’s Triumph Of Death) bevatten bovendien de meest memorabele ideeën, iets wat niet gezegd kan worden van Knowledge Of The Ancient Kingdom, dat maar wat voortkabbelt. De tweede helft van de plaat is wat sterker, doch tevens fragmentarischer.

De productie is ondermaats, zelfs voor begin jaren negentig-begrippen. Het geheel klinkt kil, erg dun en blikkerig. De baspartijen zijn nauwelijks hoorbaar, al voegen deze wel een welkome laag toe aan de gitaarpartijen, die goed te horen zijn en soms van flanger- en reverb-effecten zijn voorzien. De simplistische drums klinken wat krachteloos. De vocalen komen claustrofobisch over, iets wat wel past binnen de rauwe, nihilistische, occulte metal. Het sterkst komt Vorph met zijn screams voor de dag in Into The Pentagram.

Teksten gaan over een naïeve visie op de dood (Sleep Of Death), "a prayer to the lord of the dark side's glory" (Worship Him), een oud ritueel van de zwarte magie (Knowledge Of The Ancient Kingdom), over waar Vorph de inspiratie vandaan haalt voor het schrijven van zijn muziek (Morbid Metal), zijn persoonlijke visie op de apocalyps (The Black Face), een reflectie op zijn persoonlijkheid Into The Pentagram) en in Messenger Of Light introduceert hij zichzelf.

Worship Him kwam uit op 1 april 1991. Het was een van de eerste releases in de zogenaamde second wave of black metal. De Noren gaan er veelal met de eer vandoor als het gaat om vermeldingen over het ontstaan van de second wave en invloedrijke releases, maar diezelfde Noren praten met respect over de eerste full-length van Samael. Het is namelijk een plaat die zijn tijd vooruit was (en terugkeek naar Hellhammer en Bathory) en van invloed op verschillende bands was en is, maar door de ondermaatse productie, technische beperkingen en nog niet ontwikkelde songwriting zijn kracht slechts bij vlagen openbaart. Soms is het wat futloos, maar de nihilistische, gloomy sfeer is een van de pluspunten.

Destijds verkopen de tweeduizend exemplaren ondanks de kleinschalige distributiemogelijkheden van Osmose relatief snel uit. Door de jaren heen verschijnen er veel heruitgaven in verschillende formaten. Zo verschijnt er in 2013 een tot honderd stuks gelimiteerde picture-lp inclusief een vierentwintig pagina’s tellend fanblad met interviews uit de oude tijd. In juli 2017 brengt Samael Worship Him en opvolger Blood Ritual onder de naam W.A.R. (War And Ritual) live ten gehore, dit tot grote vreugde van de fans van het vroege werk. Ook na dertig jaar zweren velen bij de eerste platen, waaronder Worship Him, dat een bijzondere plek inneemt in de historie van het ontstaan van de second wave of black metal.

Tracklist:
1. Sleep Of Death
2. Worship Him
3. Knowledge Of The Ancient Kingdom
4. Morbid Metal
5. Rite Of Cthulhu
6. The Black Face
7. Into The Pentagram
8. Messenger Of The Light
9. Last Benediction
10. The Dark

Score: 75 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 23 juli 2018

Koop dit album in

Meer Samael:

[ Terug naar de Album Reviews ]