20-10-2018

Voices - Frightened
Label: Spinefarm Records
Voices - Frightened
“Don't be expecting an extreme metal album from us. We've no idea what it is, maybe a collection of weird and beautifully dark pop hits. Who's in?” Deze woorden van de bandleden van Voices in juli 2017 dekken de lading wel aardig. Het nieuwe album Frightened bevat een stuk minder extreme metal dan voorganger London en is veel meer een mix van lo-fi rock van Sonic Youth, donkere pop uit de jaren tachtig, post-punk en experimentele geluiden.

Af en toe pakken de mannen nog wel stevig uit, zoals in Dead Feelings, dat alle kanten uitvliegt en toch gefocust blijft met blasts en psychotische screams, maar ook breakbeats en darkwave. Dat gefocust blijven is de grootste kracht van de mannen uit Engeland. Zeker op de eerste helft van de plaat. Rabbits Curse behoort daardoor al snel tot de highlights met zijn onverwachte wendingen met dissonante tokkels, theatrale zang en interessante drum- en percussiewerk. Ook Evaporated, beslist een van de hoogtepunten, verkent verschillende stijlen. Het nummer doet even aan Bauhaus denken en swingt lekker.

De middenfase met Manipulator en Funeral Day is toegankelijker, maar daardoor juist ook iets minder interessant. Fascinator doet het als akoestisch intermezzo al beter en IWSYA (waarschijnlijk duidend op “I will see you again”) biedt twee prachtige akoestische gitaarlijnen en emotionele zang, voordat de dramatiek met wanhopige screams en orkestraties in het tweede deel alsnog voor een bijzondere wending zorgt. En over orkestraties gesproken: het album eindigt na twee onopvallende tracks prachtig met Footsteps.

Frightened is een heel ander album dan London. Extreem op een andere manier. Niet in de zin van extreme metal, maar in de zin van eigenzinnige experimenteerdrift met een persoonlijk en emotioneel karakter. Het levert een collectie songs op die meerdere luisterbeurten nodig heeft om goed door te dringen. Het is een eerlijk, transparant geproduceerd album zonder re-amping of auto-tune. Avontuurlijk dankzij de verrassende combinatie van stijlen en interessante ritmische bijdragen. Het is jammer dat de tweede helft van het album wat minder onderhoudend is dan de eerste helft. Toch eindigen de Londenaren sterk en over de hele speelduur gerekend, valt het oordeel positief uit.

1. Unknown
2. Rabbits Curse
3. Evaporated