Visions Of Atlantis - The Deep & The Dark
Na bijna elke release van Visions Of Atlantis vraag je je toch af hoe het verder moet met de symfonische metalband. Toch slaagt men er elke keer in leden die wegvallen te vervangen. Werner Fiedler, Chris Kamper en Mike Koren, alle drie mannen van het eerste uur, schoten Thomas Caser in 2013 te hulp, maar zijn er inmiddels al niet meer bij. Ze zijn nog wel te horen op The Deep & The Dark. Het nieuwe album verschijnt op de dag dat de melodieuze metalband in Nijverdal op het podium staat.

Ondanks de bezettingswisselingen is het vocale duo Clémentine Delauney en Siegfried Samer, dat te horen is op de ep Old Routes - New Waters (2016) nog wel van de partij. Clémentine heeft voor het eerst in haar carrière de zanglijnen mogen componeren en dat heeft ze uitstekend gedaan. Meerdere refreinen blijven hangen. Clémentine voert de boventoon en Siegfried valt wat minder op. Hij staat zacht in de mix, maar presteert naar behoren. Het beste komt hij tot zijn recht in Words Of War. De zangstemmen gaan prima samen. Vooral als het tempo hoog ligt, zoals in Words Of War en het zeer aardige, bombastische Silent Mutiny.

Wel moet nadrukkelijk gezegd worden dat deze release niet hoog scoort op originaliteit. De band wil met deze release terug naar de sound van de begindagen van de female fronted metal en dat is gelukt. Verwacht zeer prettig in het gehoor liggende symfonische power metal die netjes binnen de lijntjes kleurt, al zijn er Indiase accenten in Book Of Nature, die wat extra’s brengen. Het rockende nummer doet wat aan Within Temptation denken. Elders zijn er raakvlakken met Xandria (het melodieuze Return To Lemuria en het ruigere The Grand Illusion) en Beyond The Black (Ritual Night).

Het Nightwish-achtige openingsnummer is direct één van de highlights. Het bevat een positieve, energieke vibe en de zanglijnen zitten direct in je hoofd. Andere hoogtepunten zijn Words Of War, dat raakvlakken heeft met de jaren tachtig (denk aan When The Rain Begins To Fall van Jermaine Jackson en Pia Zadora), het pittige The Silent Mutiny en het zware, swingende, met violen opzwepende Book Of Nature. Er staan twee ballads op het album. Beide zijn fraai en met Prayer To The Lost eindigt het verhaal opbeurend ("You're beautiful today").

The Deep & The Dark is een solide symfonische metalplaat die de sterkste kant van Visions Of Atlantis toont. Of je hier wat mee kunt, ligt eraan of je originaliteit wel of niet hoog in het vaandel hebt staan. Vrijwel alles dat je op deze release hoort, is al eens eerder gedaan. De Oostenrijkse groep grijpt terug op het verleden en die tijden herleven dan ook bij het beluisteren van de songs. De gladde productie van Frank Pitters (Dignity), die de nadruk legt op de symfonieën en de zang van Clémentine, geeft ze een modern tintje. Daarmee sprankelt het geheel wat meer. Al met al een solide Visions Of Atlantis-plaat die de fans tevreden stelt en weer nieuwe fans zal opleveren.

1. The Deep & The Dark
2. Return To Lemuria
3. Ritual Night