20-09-2018

Black Wizard - Livin' Oblivion
Label: Listenable Records

Black Wizard - Livin' Oblivion

Het is inmiddels geen geheim meer dat Vancouver flink wat gave stoner-/heavyrockbands herbergt. Een van de groepen uit die bloeiende scene is Black Wizard. Met zijn zelfgetitelde debuutplaat schiet de groep in 2010 goed uit de startblokken. De daarop volgende albums Young Wisdom (2013) en The Waste (2016) zijn wisselvalliger. Aan de nieuwste langspeler Livin' Oblivion hebben de Canadezen naar eigen zeggen keihard gewerkt.

Dat het maken van deze plaat flink wat bloed, zweet en tranen gekost heeft, komt tijdens het beluisteren goed naar voren. Livin’ Oblivion blijkt namelijk een heerlijke totaalplaat te zijn. Soms is het moeilijk te bepalen waarom een plaat wel of niet klikt bij een luisteraar. Het heeft vaak met smaak te maken, maar soms ligt het ook puur aan de kwaliteit van de composities. Wat dat laatste betreft heeft Black Wizard het begrepen. Alle negen songs van Livin’ Oblivion zitten goed in elkaar zonder dat de groep echt revolutionaire nieuwe dingen doet. De band klinkt fel, gedreven en getergd. Dit komt duidelijk naar voren in de overtuigende songs.

Wat opvalt, is dat de songs meer een traditioneel heavymetalgeluid laten horen en dat het stoner-element wat op de achtergrond blijft. Met Feast Or Famine en Portraits heeft het album twee absolute krakers in de gelederen. In deze twee heerlijke, opgefokt klinkende songs gaat het tempo flink omhoog en wordt er stevig gethrasht. Ook in de midtempo-nummers James Wolfe, Poisoned Again, Eternal Illusion en de titeltrack maakt Black Wizard indruk. Met de smakelijke gitaarleads, het verbeten werk van de ritmesectie en de fanatieke vocalen houdt Black Wizard ook deze tragere songs boeiend.

Livin’ Oblivion is een uitstekend en compleet album. Black Wizard heeft zich op meerdere vlakken verbeterd ten opzichte van zijn vorige releases. Het is mooi om te horen hoe de groep zich muzikaal gerevancheerd heeft. Een diepe buiging voor deze Canadezen is dan ook zeker op zijn plek!

1. Two Of These Nights
2. Feast Or Famine
3. James Wolfe