• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

S.O.B. - Don't Be Swindle
Jaar van release: 1987
Label: Selfish Records
S.O.B. - Don't Be Swindle
Een optreden van het legendarische S.O.B. op Europese grond is tegenwoordig een zeldzaamheid. In 2015 keerden de Japanners na 25 jaar terug op het Tsjechische festival Obscene Extreme. Het is de Aziaten blijkbaar zo goed bevallen dat ze kort geleden wederom acte de présence gaven in Trutnov. Wat betreft de releases is het al heel lang stil. Still Grind Attitude uit 2003 is het laatste studio-album. De eerste full-length Don’t Be Swindle is dit jaar dertig jaar oud en verdient een recensie.

S.O.B., voluit Sabotage Organized Barbarian, ontstaat in 1983 als hardcorepunkband in Osaka. Die roots zijn goed te horen op Leave Me Alone, de eerste ep uit 1986. Gitarist Toshimi (ex-Bones), bassist Kawataka Daisuke (ex-Dance Macabra), drummer Yasue (ex-Seltic Frost, ex-Subnomal Fear) en schreeuwer Yoshitomo ‘Tottsuan’ Suzuki gooien in vergelijking met soortgenoten het tempo flink omhoog en zijn daarmee van invloed op diverse grindcorebands.

Lee Dorrian, te horen als vocalist op de eerste twee Napalm Death-platen, verklaart dat veel riffs op From Enslavement To Obliteration (1988) geleend zijn van de Japanners. In 1989 ontmoeten de twee bands elkaar in Japan en verschijnt de single Thrash Night (via Dorrians label Rise Above, waarop ook de tweede full-length What’s The Truth uit 1990 verschijnt) en zijn er de Peel Sessions (opnamesessies van bands in de uitzendingen van de befaamde radio-dj John Peel). Napalm Death beïnvloedt op zijn beurt S.O.B. Ook de muziek van Discharge, Antisect en Siege vormt een inspiratiebron.

Maar weer terug naar Don’t Be Swindle, een plaat van nog geen twintig minuten, maar wel achttien tracks van rond de minuut. Korte uitbarstingen dus, soms voorzien van een langzamere passage. Zo begint opener Raging In Hell met een Celtic Frost-riff, alvorens de fastcore je boxen uitkomt en later een punkpassage volgt. Het is één van de memorabele tracks samen met het agressieve, razendsnelle Violent Anger en het vrolijke Let’s Go Beach. Hierin duikt één van de kenmerkende elementen van S.O.B. op: het in het refrein herhalen van de titel. Simpel en effectief.

De bas speelt een belangrijke rol in het geheel, zoals blijkt uit bijvoorbeeld Hysteric To Temptation, Insane en Look Like Devil. In laatstgenoemde komen een paar zeldzame solo’s voorbij, maar dat gebeurt vrij onopgemerkt. Drums, vocalen en bas staan op de voorgrond. De snerende, felle vocalen van Tottsuan en de gangshouts van de andere bandleden wisselen elkaar af. De teksten zijn zowel in het Engels als in het Japans.

De release is een cultklassieker. Omdat S.O.B. vooral in eigen land tourt, maakt het internationaal geen furore, maar de invloed op andere bands is onmiskenbaar. Toys Factory releaset in 1993 Don’t Be Swindle samen met Leave Me Alone en in hetzelfde jaar Gate Of Doom, dat veel metalgerelateerder is. Tottsuan pleegt in 1995 zelfmoord door voor een rijdende trein te springen. Kevin Sharp van Brutal Truth vult tijdelijk de lege plek in, alvorens Naoto (Brutus, Greed, Keloid, Rise From The Dead) en later Etsushi (Bypass) de microfoon overnemen. De meer mainstreamgerichte hardcore van de laatste jaren bevalt de fans veel minder. S.O.B. realiseert zich dat en knalt tijdens Obscene Extreme weer als vanouds. Het optreden in Trutnov nodigt uit om de eerste platen weer eens te beluisteren.

1. Raging In Hell
2. Violent Anger
3. Hear Nothing For You