20-08-2017

Lawnmower Deth - Return Of The Fabulous Metal Bozo Clowns
Jaar van release: 1992
Label: Earache Records
In de eerste helft van de jaren negentig bracht Earache Records drie full-lengths van Lawnmower Deth uit. De tweede in de serie van drie is Return Of The Fabulous Metal Bozo Clowns. De plaat viert dit jaar het vijfentwinigjarige jubileum en dat is een reden om eens terug te blikken op de opvolger van Ooh Crikey It’s… Lawnmower Deth.

Mocht je onbekend zijn met het materiaal van deze Engelse crossoverformatie, stel je dan een kruising van punk en (thrash) metal voor. Denk aan S.O.D., Anthrax, M.O.D., Acid Reign, Neuk en Insanity Alert. Bij Lawnmower Deth vormt punk het hoofdbestanddeel. Het gaat bij de mannen niet om de technische uitvoering, maar om de lol. “We’re not gonna be brilliant musicians, but we know how to turn a smile on people’s faces.”

Muzikaal is het inderdaad niet bijzonder, al switchen de muzikanten in sommige nummers wel op een leuke manier van stijl en bevat Feetcleaner beslist prima riffs. Het gaat vooral om de fun, en die is er met Paranoid Polaroid (vrolijke punk), Crazy Horses (een leuke cover van The Osmonds), het Metallica-achtige Urban Surfer 125, het swingende R.F. Potts en Anyone For Tinnies (met reggaetwist). Naast reguliere nummers staan er ook korte tot zeer korte tracks op. De beste exemplaren zijn Enter Mr. Formica (Icky Ficky Part II) en Egg Sandwich.

Daarmee heb je de leukste nummers wel gehad. De rest van het songmateriaal biedt te weinig op muzikaal vlak of qua humor om de aandacht erbij te houden. Vroeg of laat krijg je dan ook de neiging de plaat af te zetten. Dat komt ook omdat het geheel wat vlakker en serieuzer klinkt dan het debuut, dat gevarieerder is en meer memorabele tracks en een energieboost bevat. Opvolger Billy (1994) gaat nog een stap verder. Daarop lijken de mannen zichzelf té serieus te nemen. De plaat komt uit terwijl de band al niet meer bestaat. In 2008 komende mannen weer bij elkaar. In eerste instantie voor een eenmalige reünieshow, maar dat bevalt zo goed dat ze nu nog af en toe optreden.

1. The Return Of The Fabulous Metal Bozo Clown
2. Jaggered Wedge
3. Bad Toad