Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

17-02-2019

Column: De technologie staat voor niets

Door Greg, oktober 2008

De technologie staat voor nietsMijn vader vertelt me vaak verhalen over de concerten waar hij vroeger naartoe ging. Dat hij in het portiek van een platenzaak wachtte op openingstijd ten einde kaartjes voor een concert van Pink Floyd te kunnen bemachtigen. We hebben allemaal weleens zulke beelden langs zien komen op TV; rijen van mensen in slaapzakken en tenten om kaarten te kunnen bemachtigen voor het laatste Ahoy concert van Bauer, Borsato of Blof. Mensen die stuk voor stuk de nachtvorst trotseren, om hun helden te kunnen zien.

Dit romantische beeld van weleer wordt echter bedreigd door een beweging, die een 2 jaar geleden de kop opstak en sindsdien op uiterst wreeddadige wijze aan terrein aan het inwinnen is: de automatisering. Stukje bij beetje verschuift veel van de kaartverkoop naar het internet, waar het verscholen gaat achter 'passwords' en 'usernames'... veel kleinere zalen hebben dit systeem al overgenomen, maar nu lijken ook de grotere jongens mee te gaan doen.

'Dat is toch alleen maar handig?' hoor ik men al zeggen. 'Dan hoef je de deur niet meer uit'. En dat is zeker waar. Het maakt ons gejaagde leven weer net dat beetje makkelijker, nu we geen tijd meer hoeven te besteden aan de gang naar het postkantoor of de zaal zelf en uren kou te moeten gaan staan kleumen hopende dat er in de rij voor je geen x aantal zwarthandelaren staat die de boel voor je neus wegkaapt.

Maar net als met communisme is het in theorie wel een aardig idee, terwijl het in de praktijk een ander verhaal blijkt. In de praktijk zijn er bijvoorbeeld legio verschillende internetkaartenbedrijfjes, dus kan het zomaar voorkomen dat je voor 4 verschillende zalen 4 verschillende sites moet bezoeken, en 4 verschillende usernames en passwords aan moet maken. Ik wilde bijvoorbeeld laatst een kaartje kopen voor het aanstaande concert van Satyricon, in het Waterfront hier in Rotterdam: ik moest eerst een nieuwe login maken, kaart aanschaffen, de kaartaankoop bevestigen via het internet waarna ik een bevestigingscode kreeg per SMS, die ik vervolgens op mijn uit te printen ticket moest zetten. Allemaal leuk en aardig hoor, maar dan loop ik nog 1000x liever naar het postkantoor om daar m'n kaartje te halen. Een stuk simpeler dan al dat gezeur met codes, inlognamen en wachtwoorden, en bovendien heb ik na afloop nog een gebruikt kaartje over wat ik kan bewaren als herinnering.

Het argument wat de organisatoren en kaartverkopers echter hanteren is dat het goed is tegen de zwarthandelarij. Sta me dan toe om afgelopen zaterdag aan te halen, toen het AC/DC concert in Ahoy in de voorverkoop ging; de verkoop verliep exclusief via het internet ten einde de zwarte markt een halt toe te kunnen roepen. Immers, men kon maar 2 kaarten pp kopen, en het verliep ook nog eens via het wereldwijde web. Wat kon er nou in godsnaam misgaan?

Wel, de verkoopservers waren niet echt berekend op de tienduizenden gegadigden die zich aandienden voor een kaartje. Gevolg: mensen die zo vroeg mogelijk hadden ingelogd zaten soms uren te kijken naar een laadbalkje om uiteindelijk erachter te komen dat het was uitverkocht, terwijl anderen, die rijkelijk laat inlogden, vrolijk fluitend met een tweetal kaartjes aan de haal gingen. En dan is het helemaal wreed dat dezelfde dag dat het concert in de voorverkoop gaat er her en der op Marktplaats e.d. zwarthandelaren opduiken die vrolijk honderden euro's vragen voor een kaartje van 60 euro.

En dan hebben we nog de aankondiging van Neerlandsch concert- en festivalmonopolist MOJO, die hierbij de touwtjes in handen heeft. Desondanks het AC/DC debacle hebben ze toegezegd per januari 2009 alle kaartverkoop via het internet te willen gaan doen. Mijn mening over die verachtelijke, knakentrekkende arrogantie even terzijde latend zie ik de toekomst somber in... want hoe tragisch het ook moge zijn, zwarthandel ga je nou eenmaal niet tegen, en de reden daarachter is precies dezelfde als waarom muziek-dictator MOJO zijn zin kan blijven doordrukken; men koopt de kaartjes toch wel.

Ik hoop desalniettemin dat straks, net als met de LP, de romantici het zullen winnen van de technische vooruitgang... zodat we in de toekomst weer gemoedelijk tesamen bij de platenzaak op de stoep kunnen overnachten.

[ Terug naar de Artikelen ]

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Methilde op 23-10-2008 om 12:58u



Haha, zoals zo vaak bij je artikelen; spijker op den kop! Mooie stijl en je hebt helemaal gelijk! Cheers man!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door RInus op 23-10-2008 om 23:30u



Inderdaad mooi geformuleerd en een prima artikel.
MOJO heeft alles al in kannen en kruiken en doet voor de vorm alsof het een proef is.
Het gaat gewoon om kosten besparing en zoveel mogelijk geld verdienen.
Hebben de echte fans geen kaartje kunnen bemachtigen? So what. Interesseert ze echt niet. Misschien moet Neelie maar eens achter MOJO aan.
Zolang er maar verkocht wordt. Aan wie? Who cares.
Ach vroeger.
Op de fiets naar de platenzaak, die nu bijna allemaal weg zijn, om de aardschok te kopen, die bijna altijd vertraging had.
Toen onze favoriete muziek nog volop verkrijgbaar was.
Tegen acceptabele prijzen.
Toen een biertje nog te betalen was. Zucht.

De nieuwe ACDC en Motörhead heb ik voor € 20 in de winkel zien liggen. De nieuwe Metallica voor € 25. Dit zijn echt belachelijke prijzen.
De weg naar good old germany is dan snel gevonden.
Maar goed dat is een andere discussie.


Reactie op De technologie staat voor niets
Door Rob op 24-10-2008 om 00:09u



Ik heb ook vaak voor het postkantoor in de rij gelegen en de voldoening, na een aantal uren te hebben gewacht en toch een kaartje te hebben was erg groot. Lekker speculeren of je wel een kaart zou krijgen en de laatste nieuwtjes uitwisselen. Dan doodmoe naar huis maar wel met een heerlijk vooruitzicht dat je een kaartje had met al je moeite. Ik heb nooit misgegrepen tijdens een voorverkoop maar dat verdwijnt nu ook al. Het argument tegen de zwarthandel lijkt me echt onzin, MOJO is monopolist en zal zo wel weer kosten uitsparen. Zonde. Wat de prijzen voor CD's betreft: kijk eens op CDWOW.nl, alle nieuwe CD's voor € 13,-. Morgenavond naar Michael Schenker in P3 en ja, kaartje via internet gekocht en zelf uitgeprint. Kon ook aan de kassa hoor.

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Ruben op 24-10-2008 om 02:46u



In een rij heb ik vaak de kaartjes misgelopen, via internet heb je ook een eerlijke kans. De kaartjes die ik op internet zie zijn vaak veel goedkoper, ik vind het een enorme vooruitgang

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Ruben op 24-10-2008 om 02:47u



maar inderdaad alles is duurder, maar wat doe je er aan.

Reactie op De technologie staat voor niets
Door harry1985 op 24-10-2008 om 04:22u



Wedden dat de kaartverkoop van metallica net zo gaat lopen als die van acdc

kortom een systeem van niks dit. belachelijk gewoon ben er goed pissig van.

Reactie op De technologie staat voor niets
Door wilbert op 24-10-2008 om 08:53u



Om nog maar te zwijgen over de schandalig hoge "servicekosten". Dat is gewoon slapend rijk worden voor die mensen van ticketmaster.

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Jasper op 24-10-2008 om 09:53u



Ik koop bijna alle kaarten via internet, sowieso die van Mojo concerten.. Werkt prima, alleen niet bij extreem populaire concerten, dan vis je er weleens naast.. Maar ik weet toch niet of ik nog wel naar Metallica wil, vroeger was het publiek daar anders.. Tegenwoordig heeft met 'last van je haar' als je gaat headbangen.. Pff.. Ik ga dan liever naar een iets minder snel uitverkopende band..

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Edo op 24-10-2008 om 10:36u



Dit staat op Podiiuminfo:

"Voor komend weekend heeft TicketService verzekerd dat er extra capaciteit komt. Tijdens de verkoop van AC/DC kon de website namelijk de enorme aanloop niet verwerken. Om te voorkomen dat de Ticket Service-website echt zou vastlopen werd iedereen in een wachtrij gezet om vervolgens beetje bij beetje door te laten stromen naar de bestelling. Dit is iets wat a.s. zaterdag heel anders zal gaan lopen."

Ik zou zeggen: verras ons!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Viridian op 24-10-2008 om 12:45u



Mooi artikel.
Vastlopende servers bij ticketservice e.a. is al jaren een probleem. En nu gaan ze er wat aan doen? Ik heb het heel simpel opgelost. Ik ha niet meer naar 'grote' 'dure' concerten. Ik bezoek liever vier een 'klein' bandje dan 1 keer een grote. 60 euro voor ac/dc. De meeste metal concerten zijn niet zo snel uitverkocht, en kan je via het net makkelijk een kaartje bemachtigen. Gemak dient de mens. Ik heb ook de tijden meegemaakt dat ik uren in de rij heb gestaan. En dan ben je aan het loket; 'Sorry uitverkocht'. Ook dat was een tijd van zwarthandelaren, graaiers en andere groot verdieners, veel is er op dat punt niet veranderd. Alleen blijf ik het een vreemd economisch principe vinden dat hoe meer mensen er komen hoe duurder het wordt.

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Remco op 24-10-2008 om 19:09u



Ik boycot de grote concerten ook vanwege die associale dure kaarten (evenals festivals) Als ik bv naar AC/DC zou gaan ben ik gewoon 200 euro kwijt om daar te zijn en naar huis te gaan (zonder eten en drinken mee gerekend) Dit is toch niet meer normaal, dan maar een lokale goede metal bekijken...........dus het interesseerd me geen reet meer hoe de kaart verkoop is, ik ga toch niet.

Reactie op De technologie staat voor niets
Door op 25-10-2008 om 00:14u



Als je wat ouder bent [35] heb je t meeste al wel gezien..Dus kun je kieskeurig worden aan welke band je je geld nog aan uit wilt geven.

en mojo heeft inderdaad de touwtjes in handen maar is mojo ook niet die tent die de bands naar nederland lokt....wie mot dat anders doen
.Als die lui van mojo t niet doen zien we niet zoveel bandtjes volgens mij

en de hoge entree prijzen komen toch ook een beetje door ons gedownload ....denk ik

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Squidward op 25-10-2008 om 02:09u



Ik vind die automatisering gewoon echte onzin!
Wat voor moeite kost een ritje naar het dichtstbijzijndste verkooppunt nou? >:(

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Rens op 25-10-2008 om 10:09u



Ben benieuwd of dan de sericekosten ook gaan aanpassen...

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Roy op 25-10-2008 om 10:29u



STUKKEN BETER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TERING wat een kutzooi!!!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door op 25-10-2008 om 10:36u



Dood aan ticketsales via internet .....ticketmaster ligt nu as we speak weer plat voor metallica!! En ik werk in de IT maar dit kan gewoon echt niet....grrrr.....komen ze zo weer voor 400 euro op marktplaats...mijn goed, deze wereld gaat echt naar de tering!!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door op 25-10-2008 om 11:08u



www.ticketmaster.nl is momenteel druk.
U bent in de wachtrij geplaatst....

Volgens mij zit half Nederland naar hetzelfde tekstje te kijken.
En wie koopt die kaartjes nu eigenlijk?
Of gaan ze al rechtstreeks naar de zwarthandelaren toe?

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Squidward op 25-10-2008 om 11:16u



Het was stukken beter, makkelijker, sneller, leuker, praktischer geweest als je het gewoon kon halen bij het postkantoor, natuurlijk je hoeft er niet helemaal heen maar in plaats daarvan zit je nu 5 uren naar zoon fuxcking balkje te staren!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Squidward op 25-10-2008 om 11:17u



Een kogel voor de mongool die op dit slimme idee is gekomen, 'alle kaartje via internet is handiger', me reet!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door The Ace op 25-10-2008 om 11:42u



Dood aan Rob Trommelen en heel zijn kutMOJO-maffia!!!
Wat een teringflikkers daar zeg. Weer uren voor de PC gezeten, eindelijke erdoor en vervolgens de melding dat er iets conflicteert met mijn systeem-/browserinstellingen. Weer niks dus! Hoerig nakend kutsysteem, tjesus. Als ik die Trommelen nu voor mijn wagen krijg, rij ik er echt mijn banden kaal op, wat een hond!
Net wat je zegt, dit is echt een geval waarvoor geldt dat t vroeger veel beter was!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Joost op 25-10-2008 om 11:45u



JAAA ! Ik heb 1 kaarttje :-(
Een tweede kreeg ik al niet meer.
Misschien dom om te melden, maar volgens mij zit er een behoorlijke fout in het systeem van Ticketservice. Ik had vanochtend om 9 uur al een keer ingelogd om te kijken of men niet toevallig de verkoop al had laten starten. Dus niet. Dus braaf vanaf 10 naar mijn balkje zitten kijken. Toen ik om 11 uur uit frustratie via mijn historie een nieuw venster opende met de URL van een uur of 9, was mijn balk ineens vol! Ik kon gelijk een kaartje bestellen en betalen ! 2 Minuten later kon dat al niet meer, dus waarschijnlijk was het ook 1 van de laatste kaarten. Vreemd, toch?

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Olli op 25-10-2008 om 12:08u



Tja, dames en heren, het is tegenwoordig overal hetzelfde. Mensen willen een slaatje slaan uit alles. De tikets van Metallica zijn nu al volop in de vberkoop op de zwarte ""marktplaats"",bedragen vanaf......

Helaas wordt dit allemaal oogluikend toegstaan door Bv Mojo. Die gasten zijn niet gek hoor die lopen al een heel tijdje mee. Het zou me dan ook niets verbazen dat een aantal mojo medewerkers er hun 2e auto of boot van kunnen financieren. Voorkennis is macht. Ach waar zien we dat meer..........

Jammer dat de echte fans die echt graag weer eens naar een concert zouden willen gaan, gewoonweg niet kunnen omdat ze 400 of 500 voor 1 kaartje neer moeten gaan leggen, wat in mijn ogen gewoon echt teveel poen is voo 2 a 3 uur live muziek.

Gelukkig heb ik ze al een paar keer in het verleden mogen meemaken op de buhne. Ook toe kon je een enkele kaart op de zwarte markt tegenkomen naar niet zo als tegenwoordig.
De mensen die toch kaartjes hebben weten te bemachtigen een heel goed concert toegewenst !!!!

Voor de rest, wachten op de DVD tour review, die ongetwijfeld uitkomt ergens volgend jaar. Metallica kennende.

de groeten en een fijn weekend,

Olli

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Karel op 25-10-2008 om 14:23u



Mij is het helaas ook niet gelukt twee kaartjes voor Metallica te bemachtigen. Ik heb áltijd aan kaartjes kunnen komen door gewoon op tijd bij het postkantoor te zijn, zoals het hoort! Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Maar zo werkt het nu dus helemaal niet meer.

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Kef op 25-10-2008 om 19:36u



Mooie column, helemaal mee eens. Ik wordt erg verdrietig van dit nieuwe systeem.

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Squidward op 25-10-2008 om 20:09u



DOOD AAN LiveNazi EN Tickutservice!!!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Roelof op 26-10-2008 om 00:50u



Hallo metalfans,

Niet zo negatief, gewoon geen kaartje bestellen!
Laat Metallica en die andere zooi maar mooi voor 3 man/vrouw spelen.
Zijn we zo van dat hele gedoe af, wij hebben de macht.
Ik ga gewoon naar kleine metal concerten en proef de sfeer van 20jaar geleden.

De Metalgroetn!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door joeri op 26-10-2008 om 12:52u



ik ben het helemaal eens met de mensen die zeggen we gaan naar de kleine concerten
dat alles duurder word snap ik maar ik kon ook naar finntroll voor 15 euro
en metallica moet 64 euro vragen
en idd de zwarthandel hou je niet tegen maar mojo moet daar wat aan doen en niet de hard werkende concert ganger naaien

Reactie op De technologie staat voor niets
Door John op 26-10-2008 om 16:44u



wreeddadige wijze?

Reactie op De technologie staat voor niets
Door adolf op 07-02-2009 om 01:33u



jouw vader........moet KAPOT!!!!! over 4 is gereed hoor ik........

Reactie op De technologie staat voor niets
Door Iwan op 02-06-2009 om 14:03u



Nog nooit hoeven in te loggen, gewoon online bestellen, bevestiging per mail en overmaken en klaar is kees!

Reactie op De technologie staat voor niets
Door B4SN6jZ27pm op 03-10-2015 om 03:19u



Reading this article was an epierxence. I enjoyed all the information you provided and appreciated the work you did in getting it written. You evidentially did a lot of research.