Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Interview

Ghost
Met een Nameless Ghoul
Door Tonnie
Geplaatst in november 2013
Het illustere gezelschap Ghost bracht eerder dit jaar met succes het tweede album Infestissumam uit, maar omdat ze ook van andermans muziek houden hebben de mannen (of vrouwen, je weet maar nooit wat er onder de pakken zit) ook nog wat covers opgenomen. Die covers zijn nu eindelijk verkrijgbaar op de nieuwe If You Have Ghost EP. Een Nameless Ghoul, in dit geval de gitarist met het vuursymbool, vertelt over de covers, het touren met grote bands en hoe hij zijn handtekening zet zonder zijn identiteit prijs te geven.

Ghost

Afgelopen zomer stonden jullie nog in Utrecht, maar sindsdien zijn jullie ook nog constant op tour geweest.

Dat klopt. We zijn net klaar met een tour door de Verenigde Staten. Die tour was erg leuk, ondanks dat we het voorprogramma waren. We willen de mensen de show echt laten ervaren. Het moet bijzonder zijn. Bij een band als die van ons is dat erg belangrijk. Het moet een show zijn, met een grootse productie. "The whole package," zoals ze dat in het Engels noemen. Maar elke keer als we voor een andere band openen is het eigenlijk maar een halve belevenis. Het is niet zoals je ons moet ervaren. Van de zeven weken dat we door Amerika tourden, hebben we meestal voor andere bands geopend. Dat was leuk hoor, dat wel. We houden er van om voor een groot publiek te spelen. Maar openen voor andere bands is een noodzakelijk kwaad, zodat de volgende keer nog meer mensen naar onze eigen shows komen. De tour was leuk en interessant. Het eerste deel was met Iron Maiden en Slayer door Zuid-Amerika. Dat was echt ongelofelijk groot. Daar speelden we in voetbalstadions. Het tweede deel was door Noord-Amerika met Avenged Sevenfold en Deftones. Daar waren het voornamelijk ijshockeystadions. Ook al kunnen we als voorprogramma niet onze volledige show brengen, het is toch een interessante ervaring om elke avond voor 10.000 mensen te spelen.

Toen jullie de band enkele jaren terug begonnen hadden jullie dat soort aantallen vast nog niet kunnen dromen.

Niet echt, nee. Het is lastig om te voorspellen hoe goed je het als band gaat doen. Ironisch genoeg was wel een van onze doelstellingen om als band zo groot mogelijk te groeien. En voor dat soort publiek te kunnen spelen. Al in een vroeg stadium kwamen we tot de conclusie dat als we zo groot willen worden, we toch veel moeten oefenen. Met oefenen bedoel ik niet alleen oefenen in de oefenruimte. Ook op het podium, hoe je je als band gedraagt voor klein publiek, maar ook hoe je je gedraagt als band voor een groot publiek. We wilden niet zomaar elke kans om op te treden aangrijpen. We kiezen zorgvuldig uit welke tours we gaan doen. Het hoeven niet alleen tours in grote zalen te zijn hoor, want we spelen ook graag in de kleinere zalen. Maar om een band te worden die in stadions kan spelen, moet je ook als voorprogramma daar kunnen komen. Dan pas doe je ervaring op om op dat soort podia te staan.

Ik heb jullie op het grote podium gezien, maar ook op een klein podium. En om eerlijk te zijn, ik denk dat de hele stageshow beter tot zijn recht komt op een kleiner, intiemer podium, dan op zo'n megapodium.

Als wij de regie hebben, dan zal de show ook op een groot podium fantastisch zijn. De enige reden waarom mensen denken dat we beter over komen als we in Tivoli in Utrecht staan dan dat we overdag op een podium in het Feyenoordstadion staan, is omdat als je ons nu in het Feyenoordstadion ziet spelen, dan spelen we als voorprogramma. Dan is het een gecastreerd optreden, zonder echte show. Als we in de Melkweg of Tivoli staan hebben we zelf de touwtjes in handen. Het doel is om zelf zo'n grootse show neer te kunnen zetten, maar zo ver zijn we nog niet. Dat weten we zelf ook.

Ghost @ Tivoli, Utrecht, 11-6-2013

Als jullie dan wel een headlineshow doen, zoals deze zomer in Tivoli, hoeveel staat er daar vooraf al vast, en hoeveel ruimte is er voor spontane acties?

Ik denk niet dat we veel van andere bands op dat punt verschillen. Ook toen we tourden met bands die geen enkele show hadden, waar het gewoon een paar gasten op het podium waren die hun muziek brachten, merkten we dat ook bij hen er een vast patroon aanwezig is. Natuurlijk staat de setlist redelijk vast, want die voelt goed om te spelen. Daar zit een bepaalde flow in. Als je constant de nummers van plaats verwisselt merk je dat de flow verbroken wordt. En het publiek merkt dat ook. Als je als fan een band tien keer op één tour gaat kijken, dan zal het vast saai worden. Dan ga je je afvragen waarom ze constant dezelfde nummers spelen, of waarom ze elke avond precies hetzelfde doen. Nou, omdat het niet de bedoeling is dat je naar tien optredens op één tour komt haha.

Hebben jullie al dat soort hardcore fans, die jullie volgen door Europa of de States?

Jawel! Ik heb wel mensen gezien die ons twintig keer op rij kwamen zien. Bizar eigenlijk. Dan zie je ze elke keer in het publiek. Of bij signeersessies. Het is wel erg leuk hoor.

Wat ik me nou al lange tijd afvraag: wat zetten jullie als handtekening? "Nameless ghoul"?

We hebben stempels daarvoor. Alleen Papa [Emeritus II] signeert echt. Als wij onze stempels niet bij ons hebben dan tekenen we ons symbool er op.

Door naar de nieuwe EP. Het is slechts een half jaartje sinds Infestissumam uitkwam, maar nu al komen jullie met een EP. Wat is de gedachte hierachter?

De nummers op de EP hebben we al opgenomen voordat we het album opnamen. Eigenlijk zouden die nummers als extra materiaal voor het album dienen. Toen we ze opnamen was Dave Grohl erbij betrokken, wat redelijk wat publiciteit opleverde toen we I'm A Marionette uitbrachten als b-kant. We wilden niet dat dat soort publiciteit het album zou overschaduwen. Als we ze als bonus hadden toegevoegd op het album, zou men vooral vragen naar Dave Grohl. Niet naar onze eigen nummers op Infestissumam. We wilden dat het album op zijn eigen poten kon staan. De grappige, rare covers die we ernaast doen, moeten ook echt ernaast blijven.

Ze zijn inderdaad wel grappig. Neem nu bijvoorbeeld Crucified van Army Of Lovers. Mensen denken daarbij aan een cheesy Zweedse pop-act van twintig jaar terug. Waarom besloten jullie om die te coveren?

Omdat ze een cheesy pop-act zijn van twintig jaar terug! We houden van muziek en dit is gewoon een goed nummer. Als we denken dat we wat met zo'n nummer kunnen doen en als het tekstueel ook bij Papa past, dan doen we het. Het is natuurlijk ook leuk om in de voornamelijk hetero-gedomineerde metalwereld een gay disconummer te coveren.

Waar kwamen de ideeën vandaan om If You Have Ghosts van Roky Erickson en Waiting For The Night van Depeche Mode op te nemen?

Depeche Mode is natuurlijk een synth-band, maar ik denk dat veel openminded metalheads er ook goed naar kunnen luisteren. Vooral de albums die ze vanaf de jaren '90 maakten, waar ze ook wat meer gitaar er in gingen gebruiken en het allemaal niet zo poppy meer was.

Ik heb gemerkt dat men in Europa vaker weet wie Roky Erickson is dan in Amerika. Vooral in Zweden merkten we dat goed in de metalscène. Entombed heeft ergens rond 1995 een keer een nummer van hem gecoverd, waarna men hem wel kende. In de underground rock- en metalwereld, in ieder geval waar wij vandaan komen, houdt iedereen wel van zijn muziek. En gezien de titel konden we het niet weerstaan om dat nummer op te nemen.

Ik las dat er een luxe versie van Infestissumam komt waar de EP bij zal zitten.

Ghost - If You Have GhostDat is per land verschillend. In Zweden komt die er sowieso, maar of die ook in de rest van Europa uitkomt weet ik niet. In verschillende landen zitten we bij verschillende sublabels van Universal, waardoor het allemaal wat verwarrend is. En natuurlijk door het gedoe met onze bandnaam, dat maakt het er ook niet simpeler op. Wij beschouwen alles wat we uitbrengen in Scandinavië als "het origineel." Alles daarbuiten zijn "andere versies." Het klinkt wat oneerbiedig, als ik het mezelf zo hoor zeggen, maar zo is het niet bedoeld. Maar goed, hier in Scandinavië brengen we dus Infestissumam uit met daarbij de EP, eigenlijk zoals we in eerste instantie wilden doen. Maar de EP komt ook los uit.

Even over jullie naam he, nu je dat toch al noemt: in het persbericht dat ik kreeg stond Ghost B.C. want de promoter moest jullie zo noemen van het platenlabel. Ze stonden er op. Maar hoe zit het nou?

Het is Ghost. Ik sta er op dat je ons Ghost noemt. Maar Universal in Engeland en de VS durven ons geen Ghost te noemen. Dat komt omdat de wetten daar anders zijn dan in Europa. Daar kennen ze het zogenaamde "common law," terwijl we in de rest van de wereld continentaal recht [ook wel "civil law" genoemd] kennen. In common law kun je heel makkelijk iemand aanklagen als je vindt dat jij ergens recht op hebt. Daarom worden er in Amerika zoveel rechtzaken aangespannen. Dat doen ze voor alles wat je maar kan bedenken, om er maar munt uit te slaan. Daarom wil Universal per sé dat we er Ghost B.C. van maken in de VS en Engeland, zodat ze geen gezeur krijgen van een andere Ghost. Het is dus voornamelijk om hun eigen hachje te redden. Wij zijn Ghost. Zij noemen ons Ghost B.C.

Jullie doen dit jaar nog wat shows in Engeland en een paar in de rest van Europa. Maar niet in Nederland. Waarom niet?

We doen het niet om jullie te verwaarlozen, geloof me. Om een lang verhaal kort te maken: we hadden de tour met Alice In Chains in Engeland al gepland en we moesten ook nog een tour door Scandinavië doen. We hebben ervoor gekozen om die nu te doen en daar konden we ook nog net een paar shows in Duitsland bij nemen. Maar om te zorgen dat we in het voorjaar een fatsoenlijke tour door Europa kunnen doen hebben we besloten Nederland nu niet aan te doen. In plaats van twee kleinere shows, dus nu een en straks een, doen we straks een grote show. Zo ook voor bijvoorbeeld België en Frankrijk. Het plan is dus om in het voorjaar weer naar Nederland te komen.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.