Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
  • 4 mei:
  • Dool
    28 mei:
  • Brant Bjork Trio
  • Bruce Dickinson
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alfred Koffler (Pink Cream 69) - 58
  • Claudio O'Connor (Hermética) - 61
  • Eddie Jobson (Jethro Tull) - 69
  • Einar Solberg (Leprous) - 39
  • Göran Edman (Time Requiem) - 68
  • Javier "Patxa" Navarro (Valhalla) - 55
  • Kim Gordon (Sonic Youth) - 71
Interview

Cradle Of Filth
Met Dani Filth
Door Tonnie
Geplaatst in oktober 2010
Precies twee jaar na Godspeed On The Devil's Thunder komen de mannen van Cradle Of Filth met een nieuwe cd. Natuurlijk wordt het album rondom hun favoriete feestdag Halloween gelanceerd. De nieuwe plaat is, net als de vorige, een conceptalbum. Deze keer draagt het schijfje de illustere titel Darkly, Darkly, Venus Aversa. Frontman Dani Filth blijkt een aangename gesprekspartner te zijn, die graag vertelt over zijn nieuwe album.

Cradle Of Filth

Waar hebben jullie het album deze keer opgenomen?

We zijn naar een studio gegaan genaamd Monkey Puzzle House in Suffolk. Een beetje op het platteland, waardoor het voelde alsof we op vakantie waren, ook al is het niet eens zo heel ver van waar ik woon. Het is een mooie studio in een prachtige omgeving. Er is een grote vijver en het is in het bos. Dat werkte erg inspirerend.

Op de laatste albums werkten jullie met Andy Sneap, als producer of voor de mix. Was hij nu weer bij de opnames betrokken?

We hebben het album deze keer met Scott Atkins opgenomen. Hij is bij Andy in de leer geweest. Met hem hadden we ook op onze vorige cd al gewerkt, dus we kenden hem wel. Andy is nog wel een paar keer in de studio geweest en we hebben de tracks in zijn studio gemixt. Scott heeft de gitaarpartijen en drums geproduceerd, Doug Cook de zang en keyboards.

De leadzangeres op het album is iemand die ik niet ken, maar ze heet Lucy Atkins. Familie van jullie producer?

Ja. We hadden diverse zangeressen geprobeerd, maar vonden niet de juiste. Totdat Scott de opmerking maakte dat zijn vrouw ook zingt. Toen hebben we haar auditie laten doen, wat perfect uitpakte. Zij heeft de rol van Lilith op het album.

Op het nummer Lilith Immaculate heeft ze dus echt een dominante rol.

Dat moet wel, want Lilith is een erg dominant personage.

Toen jullie met het album begonnen, wist je toen al dat je meer vrouwelijke zang op het album wilde hebben?

Vooral dat nummer heeft een prominente rol voor een zangeres, maar over het gehele album vind ik het wel meevallen. We hadden al eerder vrouwelijke vocalen, meestal werden die door Sarah Jezebel Deva gedaan. Zij is soms ook best nadrukkelijk aanwezig geweest, toch? Hm, als ik er zo over denk, misschien hebben we het op Darkly, Darkly, Venus Aversa misschien toch iets meer. Je kunt eigenlijk ook geen album maken over een dominant vrouwelijk personage en dan geen dominante vrouwelijke zang op het album hebben. We hebben wel geluk gehad met Lucy. Zoals ik zei, we hebben diverse zangeressen geprobeerd, maar geen was echt geschikt. Totdat zij langskwam.

Had je dan geen stem in gedachten toen je de rol van Lilith in de nummers schreef?

Normaal gesproken wel, maar de mensen die we in gedachten hadden waren allemaal bezet.

Wie?

Asia Argento, de dochter van regisseur Dario Argento. Hopelijk kunnen we haar wel strikken voor het orkestrale album waar we aan werken. Dat worden orkestrale versies van nummers van onze eerste vier albums. Met tracks als A Gothic Romance, Funeral In Carpathia, Summer Dying Fast. Om dat allemaal aan elkaar te breien willen we er gesproken stukken tussen plaatsen, waaraan hopelijk Asia Argento wil meewerken.

Terug naar Venus Aversa. Dit is een door jullie bedacht verhaal, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Godspeed.

Godspeed was inderdaad gebaseerd op historische gebeurtenissen. Bij de nieuwe cd zitten er wel wat historische gebeurtenissen in, maar we wilden daar een eigen horrorverhaal omheen maken. Ik ben groot liefhebber van gothic horror. Laat negentiende eeuwse horrorverhalen. Zoiets wilde ik dus maken, maar wel met wat mythologische en historische dingen er in. Maar tegelijkertijd wilde ik het ook niet specifiek aan dat tijdperk binden.

De Tempeliers komen er toch ook in voor? Daardoor zou ik denken dat het zo in de late middeleeuwen speelt.

Dat klopt. Het verhaal speelt zich dus rond de veertiende eeuw af. Natuurlijk in Engeland, dat is voor mij het makkelijkst omdat ik daar het meeste over weet.

Ik had vooraf al een beschrijving gekregen waar elk nummer over gaat. Komt dat ook in het cd-boekje te staan?

Cradle Of Filth - Darkly, Darkly, Vensu Aversa Wat we willen doen, is een ultieme versie van het album maken. Met een dvd met daarop een documentaire. En met een 3d voorkant, een t-shirt en nog wat andere leuke dingen. Voor de fans. Daarin komt waarschijnlijk ook meer over het verhaal. De songteksten zelf zijn al erg lang, zoals altijd bij ons. Die staan wel in het normale boekje. En we hebben onlangs een clip opgenomen voor Forgive Me Father, maar we willen nog een clip opnemen waarin we wat meer van het verhaal kunnen vertellen. Het wordt een soort projectje om dat allemaal te doen, want we moeten eerst zorgen dat het album het goed genoeg gaat doen.

Wanneer kreeg je het idee om dit verhaal te vertellen?

Pas toen we aan het album begonnen. We hadden al drie of vier nummers geschreven, waarvan de muziek wel al suggereerde dat het deze kant op moest gaan. Toen ik daar teksten bij moest gaan schrijven raakte ik wat in paniek, want ik had geen idee waar ik het over moest gaan hebben. Nadat we de vorige cd hadden opgenomen zei ik wel dat ik niet nog een conceptalbum wilde maken, want dat is zo verschrikkelijk veel werk. Maar nadat ik de teksten voor vier nummers had begon het toch weer op een groter verhaal te lijken. Toen pas besloot ik om toch weer één verhaal te vertellen op de hele cd. Het was dus niet echt zo gepland.

En muzikaal gaat het weer wat meer terug naar het oudere werk, nog meer dan Godspeed al deed.

Dat is denk ik het natuurlijke pad. Ook dat hadden we niet zo gepland. Onze drummer Martin houdt erg van de oude albums, ook al zat hij toen nog lang niet bij de band. Door hem zijn we denk ik weer wat teruggegaan naar dat geluid. We hebben geprobeerd om alles natuurlijk te laten klinken, dus zonder teveel rare poespas. Er zit wel weer veel orkestratie in de muziek, maar niet tè veel.

Toch gebeurt er heel veel op het album. Hoe gaan jullie dat live doen?

Ik heb geen idee! We gaan vast niet elk nummer spelen. Wel willen we meer nummers spelen, waardoor we nu vier verschillende setlists hebben. We hebben gemerkt dat we steeds meer fans krijgen die ons op meerdere shows komen bekijken, dus ook voor hen willen we elke avond iets anders kunnen bieden. Ook proberen we de show nog wat gaver te maken, door het thema van het album er in te verwerken. En eigenlijk willen we wel het hele album spelen, maar de fans willen toch altijd bepaalde nummers horen. Daar moeten we ook rekening mee houden. Zoals ik zei, we hebben nu vier verschillende setlists, want we willen zelf toch ook zoveel mogelijk verschillende nummers spelen.

Het album zelf heeft elf nummers. Dan is er ook nog een limited edition met wat bonustracks. Die horen niet bij het verhaal?

Nee. Daarom staan ze alleen op de bonuscd. Ze zijn wel net zo goed als de andere tracks, maar passen niet in het verhaal. Tegenwoordig wil men wel altijd meer nummers. Het liefst zoveel als ze kunnen krijgen.

En dan is er nog die "ultieme versie," zoals je hem noemde. Is dat zodat men het album minder zal downloaden?

Downloaden doen ze toch wel, of er nou een erg mooie versie van een album is, of niet. Zo is het tegenwoordig nu eenmaal. Die erg mooie limited edition wilden we gewoon graag doen. Daarom zijn we blij dat we nu bij Peaceville Records zitten, want zij hebben altijd gave ideeën voor dit soort versies.

Dani Filth

Hoe zijn jullie eigenlijk bij Peaceville terecht gekomen?

Ons contract bij Roadrunner Records liep na twee albums af, maar daar waren we toch al niet zo op ons gemak. Voor ons was het logisch om toch wat anders te zoeken. Bij Peaceville zijn we toch beter op onze plaats. Ze geven ons ook wat meer vrijheid. Bij Roadrunner voelde het altijd alsof we moesten vechten voor wat we wilden. Daar hebben we geen zin in. We willen gewoon creatief zijn. Peaceville denkt tenminste met ons mee.

Je had het al over songs van het nieuwe album live spelen. Wanneer gaat dat gebeuren?

We gaan eerst naar Zuid-Amerika in december. In januari gaan we dan hopelijk ons orkestrale album afmaken. In februari beginnen we aan een tour van zeven weken door Noord-Amerika. Hopelijk komen we daarna naar Europa, maar we hebben een kink in de kabel voor die tour. We wilden Behemoth meenemen als special guests, maar het gaat momenteel niet goed met hun zanger. We wilden die mannen echt heel graag meenemen, want ze zijn echt heel goed. We hopen in de zomer op vele festivals te staan, want dat is alweer een paar jaar geleden dat we daar stonden. Met onze eigen shows tussendoor. Maar hopelijk gaan we in april al door Europa op tour.

Okee, dus jullie orkestrale album komt daar ook nog tussendoor. Wat kun je me daar verder nog over vertellen?

Dat had eigenlijk al voor Venus Aversa moeten uitkomen, maar zoals alles wat we doen willen we dat eigenlijk nog beter maken. Hopelijk wil dus Asia Argento daar aan meewerken. Het is alleen muziek, zonder vocalen. Daarom willen we wel wat gesproken stukken er in. Maar er zullen ook geen drums of gitaren op te horen zijn. Alleen orkest. Een echt orkest en wat uit de synths.

Je zei dat het eigenlijk al voor deze nieuwe cd had moeten uitkomen. Wanneer staat het nu gepland?

Volgende zomer, denk ik. Het is een soort projectje van de band, wat niet echt als een normaal album behandeld wordt. Meer iets wat we een keer gedaan moeten hebben. Men zegt erg vaak tegen ons dat sommige nummers geweldig zouden klinken als ze door een orkest gespeeld zouden worden, dus vandaar dat we dat nu eens wilden proberen.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.