Pitfest
Enquête

Graspop heeft de laatste namen en het tijdschema bekendgemaakt. Wat vind jij de meest vervelende overlapping in het tijdschema?

Abbath, Avenged Sevenfold en Kamelot
Alice Cooper, All Them Witches en Polyphia
Architects, Brutus en Kampfar
Asinhell, Babymetal en Bury Tomorrow
Avantasia, Fit For A King en Nile
Batushka, Mammoth WVH en Pain
Biohazard, Judas Priest en Pendulum
Black Stone Cherry, Ihsahn en Make Them Suffer
Blind Guardian, I Am Morbid en Limp Bizkit
Body Count, Crownshift en Ereb Altor
Borknagar, P.O.D. en The Vintage Caravan
Bruce Dickinson, Kadavar en Vltimas
Comeback Kid, Heart en Kvelertak
Corey Taylor, Of Mice & Men en The Black Dahlia Murder
Crystal Lake, Dream State en Extreme
Dark Funeral, Deep Purple en Slaughter To Prevail
Dying Fetus, Fear Factory en High On Fire
Emperor, Machine Head en Thy Art Is Murder
Glenn Hughes, Mr. Bungle en Rotting Christ
Hanabie, Kerry King en Textures
Ice Nine Kills, Pestilence en Vola
Max & Iggor Cavalera en Tool
Megadeth, Ne Obliviscaris en ††† (Crosses)
Tarja, Thursday en Turnstile
een andere overlapping, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
  • 16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
  • 17 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bizkit Park
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Misery Index en Schizophrenia
  • Morvigor, Miasmes, Wesenwille en Raum
  • Riot V en Tailgunner
  • 18 mei:
  • Achterhoeks Metalfest
  • Engel Of Deathfest
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Party Cannon en Cognitive
  • Pendragon
  • Riot V en Tailgunner
  • ¡Pendejo! en ILÆNDER
  • 19 mei:
  • I Prevail en Kid Bookie
  • Ingested, Fallujah, Volvodynia en Mélancolia
  • Masters Of Reality
  • 20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
  • 21 mei:
  • AC/DC en The Pretty Reckless
  • Landmvrks, The Devil Wears Prada en Like Moths To Flames
    15 juni:
  • Karnataka
  • Terzij De Horde, Dead Neanderthals en Salutingrome
Kalender
Vandaag jarig:
  • Gary Thain (Uriah Heep)† - 76
  • Michael Müller (Superior) - 58
  • Peter Iwers (In Flames) - 49
  • Seth Putnam (Anal Cunt)† - 56
  • Zoltan Bathory (Five Finger Death Punch) - 46

Vandaag overleden:
  • Terry Jones (Pagan Altar) - 2015
Interview

Rhapsody Of Fire
Met Alex Staropoli
Door Edo
Geplaatst in april 2010
Na een hoop contractueel gerommel komt Rhapsody Of Fire middels The Frozen Tears Of Angels eindelijk weer eens met een nieuwe plaat. Her en der hoor je op het album akoestische gitaren en op sommige momenten is het tempo een stukje hoger dan wat we van de Italiaanse power metalband gewend zijn. Verder bevat deze achtste schijf weer alle elementen die de band zo populair maakten. We bespraken het album met toetsenist Alex Staropoli.

Rhapsody Of Fire

Alex, het is bekend dat jullie onenigheid hadden met jullie voormalige platenmaatschappij Magic Circle Music, het label van Manowar-bassist Joey DeMaio. Waren jullie genoodzaakt om vier jaar te wachten met het uitbrengen van een nieuwe cd of had dit ook al eerder gekund hadden jullie dit gewild?

Ik kan op dit moment weinig zeggen over de hele situatie omdat er nog een aantal zaken zijn die opgelost moeten worden. Het is beter voor de band om hier niets over te zeggen. We kunnen het beste zwijgen over dit geschil in de hoop dat alles binnenkort achter de rug is.

Ik kan me voorstellen dat jullie een vervelende periode achter de rug hebben. Had je ondertussen wel de inspiratie om aan nieuw materiaal te werken?

Muziek is muziek en dat staat los van de zakelijke kant van het spelen in Rhapsody Of Fire. Ik kan geen mededelingen doen over de situatie, maar het heeft er in ieder geval niet voor gezorgd dat ik minder graag muziek maak en hetzelfde geldt voor de andere bandleden. Het maakt niet uit wat er gebeurt, we zullen altijd door films, muziek en het leven in het algemeen worden geïnspireerd om muziek te blijven maken. Het is een passie die niet te stoppen is.

Blij dat je tegenwoordig bij Nuclear Blast onder contract staat?

Heel erg blij! Het is een droom die uitkomt. Eindelijk werken we met een label waar alleen maar liefhebbers werken die veel voor de band over hebben. Ze steunen Rhapsody Of Fire 100%. We hebben de mensen achter het label ontmoet op het hoofdkantoor in Duitsland en vanaf dat moment waren we overtuigd. Het is een eer om met hun samen te werken.

Het is alweer vier jaar geleden sinds het vorige album uitkwam. Kun je ons geheugen even opfrissen en in het kort vertellen waar The Dark Secret Saga ook alweer over ging?

Het idee voor het verhaal is namelijk afkomstig van Luca (Turilli, red.) en bevat veel details. Ik kan wel zeggen dat we van dit deel van de saga iets speciaals wilden maken. De muziek moest de teksten duidelijk onderstrepen en daarom hebben we gekozen voor een kille sfeer. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van de akoestische gitaar, wat ook al jaren een persoonlijke wens van me was.

Was het de eerste keer dat jullie gebruikmaakten van akoestische gitaren op een van jullie albums?

Op deze manier wel. Ik vond de akoestische gitaren die Crimson Glory gebruikte altijd geweldig. Geen ander instrument creëert dezelfde emotionele sfeer zoals een akoestische gitaar dat doet. Ik vind dat Luca uitstekend werk heeft geleverd, zowel met de akoestische gitaren als de elektrische. Sommige nummers hebben hierdoor een magische sfeer gekregen.

Jullie hebben eerder gezegd dat dit verhaal vele malen groter zal worden dan de Emerald Sword Saga. Hoeveel albums willen jullie nog wijden aan The Dark Secret Saga?

Ik denk dat er nog zeker twee zullen volgen, waardoor het hele concept over zeven albums wordt uitgestreken. The Dark Secret Saga is het vervolg op The Emerald Sword Saga. Met de komende albums willen we de luisteraar in de wereld van Rhapsody Of Fire trekken met onze muziek en onze teksten. De muziek en de teksten moeten één zijn, dat is voor ons belangrijk. In het geval van The Frozen Tears Of Angels hebben we getracht een kille sfeer te creëren en de teksten ondersteunen die sfeer.

In het verleden hebben jullie nummers met Italiaanse teksten op jullie albums gezet, maar nooit meer dan een of twee. Doen jullie dit om te voorkomen dat de luisteraar het verhaal niet meer kan volgen?

We maken die nummers ten eerste omdat we het zelf heel leuk vinden en ten tweede omdat de Italiaanse taal heel muzikaal is. De expressie is heel anders in vergelijking met een nummer met Engelse teksten. We bewaren de Italiaanse teksten voor speciale nummers. Ze krijgen hierdoor een ietwat afwijkend karakter. Danza Di Fuoco E Ghiaccio bijvoorbeeld. Ik denk dat de meeste luisteraars - niet alleen in Italië, maar ook in Duitsland, Frankrijk en een hoop andere landen - de nummers met Italiaanse teksten erg kunnen waarderen. Het klinkt erg melodieus en veel mensen houden daarvan, ook al begrijpen ze er niks van.

Danza Di Fuoco E Ghiaccio is een vrolijk nummer. Past dat eigenlijk wel bij het verhaal?

Ja, en dat vind ik het knappe aan het werk dat Luca heeft verricht. Ik zou nooit zulke duidelijke en passende teksten kunnen schrijven. Hoewel de nummers in verschillende talen zijn, zijn ze wel met elkaar verbonden en behoren ze allemaal tot de saga.

De akoestische gitaren en de kille sfeer zijn nieuwe elementen voor Rhapsody Of Fire. Vind je The Frozen Tears Of Angels op een aantal momenten ook sneller dan wat jullie op eerdere albums lieten horen?

Ja. We hebben voor een andere aanpak gekozen. Een meer gitaargeoriënteerde aanpak. Ik vind dat zelf geweldig omdat de gitaren mij ook enorm aanspraken toen ik voor het eerst metal hoorde. We zullen de orkestrale arrangementen en het soundtrack-achtige altijd in onze muziek terug laten komen, maar voor dit album wilden we een krachtig geluid neerzetten en wat meer nadruk leggen op de gitaren.

Als bonustrack krijgt de koper een orkestrale versie van Sea Of Fate. Is dit nummer hetzelfde als de albumversie, maar dan zonder zang of verschilt het aanzienlijk?

Het is hetzelfde nummer, dus met zang, maar dan een stuk langzamer en volledig orkestraal. Hierdoor lijkt het welhaast een ander nummer.

Ik heb al een hoop positieve reacties gelezen over de ruigere zang die op het nieuwe album voorkomt.

Op vorige albums hebben we ook wel gebruik gemaakt van ruige zang, maar nooit zoals we nu. We zijn hier erg trots op. Fabio (Lione, red.) heeft zichzelf overtroffen. Sommige nummers hadden wat meer agressie en energie nodig en daar heeft hij voor gezorgd. We willen nooit dat Fabio dingen doet waar hij eigenlijk niet toe in staat is. Wat hij op het album laat horen kan hij ook live waarmaken.

Hebben jullie weer van dezelfde koren en orkesten gebruik gemaakt als in het verleden?

Ja. We gebruiken altijd een koor dat goed bij Rhapsody Of Fire past. Zij zorgen voor veel epiek. Daarnaast hebben we ook met een operakoor gewerkt en dat voegt een gotisch tintje toe. We vinden het belangrijk om gebruik te maken van echte koren en echte instrumenten. Je moet hier wel meer moeite voor doen. Dat maakt ons niets uit. Alles wat we doen, doen we met passie en bedrevenheid.

Rhapsody of Fire

Fans zijn altijd erg te spreken over jullie samenwerking met Lord Of The Rings-acteur Christopher Lee. Hebben jullie hem weer gevraagd voor dit album?

Natuurlijk. We hebben hem gevraagd en hij vond het een eer om wat stukken in te spreken. Hij doet het niet voor het geld, maar omdat hij de muziek leuk vindt. We hebben hem ontmoet in Triëst. Een paar maanden geleden was hier een festival waar hij ook bij was en daar hebben we hem ontmoet, in onze eigen stad! Dat was een mooi moment. Het geeft een goed gevoel als iemand zoals hij gelooft in wat we doen en ons steunt.

Hij heeft zelf ook een album opgenomen. Heb je dat al gehoord?

Nee, nog niet. Hij vertelde er wel over toen we hem ontmoetten in Triëst, maar we hebben nog niet de kans gehad om het te beluisteren.

Jullie hebben zowel korte als lange nummers in jullie repertoire. Welke zijn het leukst om live te spelen?

We vinden de nummers waar het publiek wild van wordt het leukst om te spelen. Emerald Sword, The Village Of Dwarves en Dawn Of Victory zijn daar voorbeelden van. Als we die nummers spelen gaat het publiek los en dat zien we graag natuurlijk. Je ziet de fans springen en hoort ze schreeuwen. Dat geeft een fantastisch gevoel. Een nummer dat ik persoonlijk graag speel is Erian's Mystical Rhymes - The White Dragon's Order. Dat nummer is lang en erg progressief. Soms kijk ik naar het publiek en dan zie ik dat de fans niet helemaal uit hun dak gaan maar aandachtig staan te luisteren en het verhaal volgen. Dat vind ik ook erg leuk. Vandaar dat we de setlist zoveel mogelijk afwisselen met nummers om naar te luisteren en nummers om op los te gaan. Een balans daarin is heel belangrijk.

Wanneer gaan jullie het nieuwe album aan jullie fans voorstellen?

Goede vraag. We zijn momenteel druk bezig om een tour op poten te zetten. Ik kan nog geen definitieve plannen onthullen maar binnen enkele maanden zullen we zeker een begin maken met toeren. We hebben sinds mei 2007 niet meer getoerd en ik kan niet wachten tot het zover is en om de nieuwe nummers live te spelen!

Hoe is het om een nieuw nummer voor het eerst live te spelen?

Fantastisch! We gaan zeker een aantal nieuwe nummers in de setlist voor de komende optredens opnemen. We hebben al veel gerepeteerd en wanneer die nieuwe nummers aan bod komen geeft dat een fantastisch gevoel. Na drie dagen hebben we al het gevoel klaar te zijn om op te treden, maar we moeten zeker twee weken repeteren omdat we willen dat alles perfect is. Ik kan niet wachten om een nummer als The Frozen Tears Of Angels live te spelen.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.