Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
    8 juni:
  • Defaer en Overruled
  • Doodseskader
  • Into The Grave festival
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alex Van Halen (Van Halen) - 71
  • Arnaud Gorbator Gorbaty (Alkemyst) - 48
  • Candice Night (Blackmore's Night) - 53
  • Eric Brittingham (Cinderella) - 64
  • Jim Sheppard (Nevermore) - 63
  • Joe Bonamassa (Black Country Communion) - 47
  • Pepper Keenan (Corrosion Of Conformity) - 57
  • Ricky Nelson† - 84
  • Vince McAllister (Pentagram)† - 69
Interview

Behemoth
Met Orion en Nergal
Door Edo
Geplaatst in augustus 2009
Behemoth heeft zich sinds de oprichting in 1991 opgewerkt van een veelbelovende black metalband in de jaren negentig tot één van de populairste extreme metalbands van deze tijd. Terwijl de band uit Gdańsk op tournee is in de Verenigde Staten, bespreken we met bassist Orion de totstandkoming van het splinternieuwe Evangelion. Bandleider en tekstschrijver Nergal geeft daarbij uitleg over de tekstuele kant van het album. Of we daar echter veel wijzer van worden...

Behemoth

Jullie toeren momenteel door de Verenigde Staten, hoe bevalt dat tot nu toe?

Tot op heden gaat alles van een leien dakje. Toeren met Slayer is een droom die uitkomt. De Rockstar Energy Mayhem Fest tour waar we nu onderdeel van uitmaken is een grote tour die ons de kans geeft om veel nieuwe fans voor ons te winnen. Er staan verschillende soorten metalbands op het affiche, zoals Marilyn Manson en Cannibal Corpse, en elke show wordt door duizenden mensen bezocht. Dus we hebben niks te klagen, het is goede ‘exposure’.

Wat bevalt je het meest aan toeren in Amerika, naast de optredens en de reacties van fans?

Wat ik waardeer aan toeren in de VS is dat we altijd wel wat te doen hebben. Ze houden ons iedere dag flink bezig met signeersessies, meet and greets, fotoshoots en interviews. Zo gaat dat hier en die aanpak lijkt voor ons goed te werken.

Het nieuwe album heet Evangelion. Op welke manier staat de tekstuele inhoud van dit album in relatie met het Griekse woord ‘Evangelion’?

‘Evangelion’ is de Griekse term voor ‘goed nieuws’ en verwijst doorgaans naar de bijbelse verhalen. Dat God de mensheid redt, Jezus’ kruisiging en zijn wederopstanding, et cetera. Wij refereren echter slechts aan de etymologische betekenis van het woord, dus zonder de Christelijke achtergrond. Het is tijd dat wij je ons goede nieuws brengen. Het is tijd voor evangelion van de nieuwe eeuwigheid. De teksten gaan over de mensheid, diens goddelijke potentieel en hun volledige recht om zelf keuzes te maken, wat er ook gebeurt. Evangelion is de declaratie van een groot alchemistisch proces: We dalen af in onze eigen hel van het verleden. Daarbij laten we dode zielen herrijzen. Jezelf begrijpen is in essentie de mensheid begrijpen. We kijken in de spiegel voor zelf-observatie. De mensheid zou niet alleen vuur uit de hemel moeten stelen, maar ook uit de hel.

Voordat jullie de studio indoken hebben jullie je goed voorbereid middels een uitgebreide pre-productie. Wilden jullie niets aan het toeval overlaten?

Dat is inmiddels de gebruikelijke gang van zaken. We sluiten ons drie, vier maanden op in onze repetitieruimte. Nergal zorgt voor de riffs, waar de andere bandleden vervolgens op inhaken. De plek waar we repeteren is zo ingericht dat we alles ook direct op kunnen nemen. Dat zorgt voor een ander perspectief. Nieuw materiaal spelen en er naar luisteren zonder te spelen zijn twee total verschillende dingen. Als we gebruik maken van een zogenaamde pre-productie geeft ons dat de mogelijkheid om delen van een nummer terug te luisteren en er nog iets aan te veranderen vóór we het album opnemen in de studio. Dat was ook onze werkwijze ten tijde van Demigod en The Apostasy. Deze keer hadden we iets meer tijd om ons voor te bereiden, waardoor het eigenlijk nog vlotter ging. Ikzelf was verantwoordelijk voor het pre-productie traject en gelukkig was iedereen tevreden over het resultaat.

Maakte die voorbereiding het schrijf- en opnameproces ook eenvoudiger?

Behemoth - EvangelionElke keer als we een album helemaal klaar hebben komen de vragen pas. Wat doen we hierna? Kunnen we nog beter? We hebben zojuist het beste album gemaakt wat we konden maken, wat is de volgende stap? We kunnen die vragen op zo’n moment niet beantwoorden. Daarna gaan we op tournee en doen we nieuwe ervaringen op. Dat is precies wat we nodig hebben. Als de tourperiode er dan weer op zit is het juiste moment aangebroken om weer nieuw materiaal te schijven. Hoewel de verwachtingen steeds hoger worden, hebben we wel het gevoel dat we op de juiste manier bezig zijn en is er geen angst om te falen. Ook met de vele engineers en producers die betrokken waren bij de opnames van Evangelion moet ik zeggen dat het hele process vlotter verliep dan de laatste twee albums. We deden er drie maanden over om het album op te nemen en nog eens een maand om het te mixen en masteren. We leren iedere dag. Hoe we met elkaar om moeten gaan, hoe we met onszelf om moeten gaan, maar ook met de verwachtingen van anderen en de mogelijkheden die zich voordoen.

Had je vooraf persoonlijke uitdagingen? Nieuwe technieken, andere ideeën die je wilde toepassen?

Uitdagingen zijn er altijd. Elke stap die ik zet is een uitdaging en zo behandel ik deze ook. Specifieke uitdagingen had ik echter niet. We geven altijd 105 procent en proberen het proces met nieuwe dingen te verrijken. Op welke manier maakt niet uit.

Het nummer Lucifer valt het meest op door de Poolse teksten en de gastzanger.

Lucifer is het laatste nummer op het album en is gebaseerd op een Pools gedicht dat dateert uit het begin van de 20e eeuw. De auteur, Tadeusz Miciński, is altijd een grote inspiratie voor ons geweest. Toen ik nog op de universiteit zat heb ik veel van zijn werk bestudeerd. Nergal is ook altijd in zijn werk geïnteresseerd geweest. We hebben ons niet afgevraagd of we wel een nummer in het Pools moesten doen, we deden het gewoon. Het is een gedicht, moet je dat vertalen? Het is prachtig zoals het is. We komen uit Polen. Ons achtergrond heeft grote invloed op wat we doen. De gastmuzikant is trouwens Maciej Malenczuk, een populaire, doch alternatieve artiest. We vonden zijn stem perfect passen bij dit nummer en hij wilde het graag doen.

Welke aspecten van Evangelion bevallen jou persoonlijk het meest?

Het klinkt misschien arrogant, maar persoonlijk vind ik dat dit album op elk vlak uitblinkt. Het klinkt volwassener en de arrangementen zijn beter dan ooit tevoren. Aan de ene kant hebben we goed over alles nagedacht, aan de andere kant is Evangelion vooral ook een spontaan album, gecreëerd door mensen die weten waar ze mee bezig zijn. Ik kan oprecht zeggen dat ik nog nooit zo blij was met een plaat. Het is een heel complete album.

Vorig jaar brachten jullie met Ezkaton nog een EP uit. Daarmee kwam een eind aan de samenwerking met Regain Records, het label waar jullie sinds Demigod onder contract stonden.

We kijken met genoegen terug op onze tijd bij Regain Records, maar soms is het gewoon tijd voor verandering. Soms ontstaan er verschillende visies tussen label en band. Wij wilden de volgende stap zetten, een hoger niveau bereiken. Daarom hebben we besloten met een andere platenmaatschappij samen te werken. Regain had geen plek voor Behemoth. We hebben elkaar bedankt en daar eindigde het. Ik wens ze het beste, ook al hadden we wat problemen. Wij zijn ook niet de makkelijkste, dat weet ik wel. We hebben behoefte aan een constante vooruitgang, we willen contact houden met het label, ideeën uitwisselen. Dat verliep allemaal niet meer zo geweldig en daarom vertrokken we. Tegenwoordig brengt Nuclear Blast onze platen in Europa uit en Metal Blade in de Verenigde Staten.

Behemoth

Nog heel even terug naar Ezkaton, dat covers van de Misfits en de Ramones bevat. Wie in de band is de grote punkrockfan?

Punkrock was voor iedereen in de band belangrijk. In zekere zin is punkrock belangrijk geweest voor het hele metalgenre. We zijn nog steeds punkrockfans. Soms doen we als toegift een cover van Turbonegro.

Evangelion verschijnt via Nuclear Blast. Hadden zij al lange tijd de intentie om Behemoth binnen te halen en was het van jullie kant een moeilijke beslissing?

We hebben best lang gepraat. De meeste mensen in dit wereldje kennen elkaar. Een contract voor meerdere albums is altijd iets waar je goed over na moet denken. We zijn geen achttien meer en moeten goed over de komende jaren nadenken. We kunnen ons geen fouten permitteren, we hebben niet nog een heel leven om de dingen te doen die we willen doen. Gelukkig zijn we er uitgekomen en we zijn blij om met de mensen van Nuclear Blast te werken. Achteraf lijkt het wel of zij op ons wachtten en wij op hen.

Behemoth staat inmiddels aan de top van de underground metalscene. Had je ooit gedacht dat jullie zo populair zouden worden en wat is je verklaring hiervoor?

Je wilt een verklaring horen voor het succes van Behemoth? We gaan altijd voor het hoogst haalbare. Alles wat we doen moet een stap vooruit zijn. Wat betreft extreme metal is er wel een limiet natuurlijk. Waar die ligt? Ik weet het eigenlijk niet. We hebben nog genoeg te bereiken, we houden in ieder geval onze progressieve attitude. De dag dat je tegen jezelf zegt dat je hebt bereikt wat je wilde bereiken is het gedaan met je.

Wat zijn tot slot jullie plannen na de huidige Amerikaanse tour en de aankomende Europese tour?

We vliegen eerst naar Israël voor een optreden, gevolgd door een festival in Polen. Daarna volgt een co-headlining tour door Europa met DevilDriver. Tegen de tijd dat die tour eindigt, zit het jaar er alweer op. Misschien nemen we nog een nieuwe clip op en zodra het 2010 is gaan we weer de baan op.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.