Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
    26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 52
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 47
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 47
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 45
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 49
  • Jose Pasillas (Incubus) - 48
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 40
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 45
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Interview

The Devil's Blood
Met Selim Lemouchi
Door Teun
Geplaatst in mei 2009
Wie de occulte rock van the Devil's Blood voor het eerst hoort, zal direct denken aan de roemruchte jaren zeventig. De vrouwenzang, het warme gitaargeluid en de thematiek roepen associaties op met Jefferson Airplane en het legendarische Coven, maar toch hebben we hier te maken met het eerste (mini)album van de Eindhovense band: Come, Reap. We spraken met gitarist en oprichter Selim Lemouchi over het album; de recente Amerikaanse optredens met Pentagram en de Satanistische overtuiging van de band.

The Devil's Blood

The Devil's Blood heeft net een korte Amerikaanse tour gedaan met doom-giganten Pentagram. Hoe zijn de shows verlopen en hoe was het om op te treden met een band als Pentagram?

De 2 rituelen die we in New York City and Baltimore uitgevoerd hebben waren uiteraard geweldig. Alleen al vanwege het feit dat we konden spelen in zalen met een flinke capaciteit en daardoor vele mensen konden bereiken die nog niet van ons gehoord hadden. De reacties waren overweldigend positief en de plannen zijn in de maak om ons na het uitkomen van onze plaat terug te laten keren. Pentagram is met de nieuwe live line up een formidabele band die mij persoonlijk wegblies met een dijk van een set met louter klassiekers. Geweldige mensen ook en met name Bobby was in een goede bui en wist de zaal flink aan de kook te brengen.

We kennen je al van heavy metal band Powervice, die in 2005 de veelbelovende demo Behold the Hand of Glory uitbracht. Anderen kennen je misschien van stoner band Red King Rising of black metal band Hades Adorned. Je bent dus van veel markten thuis. Waarom en hoe ben je the Devil's Blood begonnen?

Omdat ik eindelijk na al die jaren van gerommel in de marge wel eens muziek wilde maken met onderwerpen waar ik zelf achter sta en in geloof. Ik heb te lang mijn eigen bands ten onder zien gaan aan democratie en de bands waar ik slechts als personeelslid aanwezig was kapot zien gaan aan ego's en drugs. Ik wilde eigenlijk helemaal geen fuck meer te maken hebben met de hele muziek wereld en stoppen met gitaar spelen en me volledig concentreren op andere zaken. Echter na een paar maanden niets doen pakte ik een gitaar vast en stroomde de muziek uit me als een slagaderlijke bloeding en kwam ik tot de conclusie dat dit het enige is wat ik kan en dat ik ook niks anders wil. Ik heb me echter wel meteen voorgenomen me nooit meer te laten leiden door succes drang of iets van dien aard. Ik wilde slechts mijn geloof tot uiting brengen in de muziek en de woorden.

The Devil's Blood is een band die rechtstreeks uit de jaren zestig en zeventig lijkt te komen. ‘Ouderwetse' maar toch originele en lekker in het gehoor liggende rock met een occulte thematiek. Had je vooraf deze stijl al duidelijk voor ogen toen je nummers begon te schrijven?

Nee, absoluut niet. De muziek kwam zoals hij nu is. Ik geloof dat ik de ideeën en melodieën ontvang dankzij mijn openheid tot het "linker pad" en ik zelf niet zo heel veel meer van mezelf in de muziek kan stoppen. Het word mij als het ware aangereikt.

Jullie zijn wat geheimzinnig over de identiteit van de bandleden, maar zou je wat kunnen vertellen over hoe je aan deze bandleden bent gekomen?

Zou ik wel kunnen doen, maar vind ik niet interessant. Wij zijn niet interessant. Slechts de muziek en de woorden tellen. Iedere keer als ik over mezelf spreek doe ik afbreuk aan dit feit en die afbreuk word alleen maar groter als ik het over de rest ga hebben. Het is genoeg te weten dat ze mij volledig steunen in mijn weg en hun functie binnen de band met blinde gehoorzaamheid vervullen.

Binnen metal en rockgenres speelt occulte thematiek vaak een grote rol, maar vaak blijft dit beperkt tot aankleding, sfeer en imago. Hoe diep gaat jullie interesse tot het occulte?

The Devil's Blood - Come, ReapMijn interesse in het occulte is diep en oprecht. Ik noem me zelf een Satanist en ben continu op zoek naar kennis op dit gebied, zowel filosofisch als praktisch. Ik hang persoonlijk sterk naar het anti-kosmisch Satanisme en ben me in die richting aan het ontwikkelen. Ik ben echter van geen enkele organisatie lid en wens ook niet op een hoop gegooid te worden met om het even welke sekte, kerk of gemeenschap. Ik geloof dat het pad naar wijsheid op dit gebied, op elk gebied, grotendeels alleen bewandeld moet worden.

Hoe ziet een live show van jullie eruit en wat proberen jullie het publiek te laten ervaren tijdens een optreden?

Onze Rituelen zijn in principe goed vergelijkbaar met bijvoorbeeld een kerkdienst. We gebruiken kaarsen, wierook, bloed en vuur om onszelf in de juiste geestestoestand te krijgen en proberen deze dan via de muziek en teksten over te brengen. De crux van het geheel is het overbrengen van sinistere vibraties en energie rechtstreeks uit de bron van de chaos, achter het bestaan. Het openen van poorten via welke de afgrijselijke en schitterende demonen hun invloed kunnen laten gelden. We zijn continu op zoek naar nieuwe manieren om deze emoties en krachten over te brengen, zo lijkt het toevoegen van zwarte voodoo praktijken in onze live setting me een interessant gegeven voor de toekomst.

Je noemt psychedelische rockpionier Roky Erickson als belangrijke invloed op de band. Welk album van hem móeten we echt luisteren en welke bands hebben nog meer een inspirerende rol gespeeld voor the Devil's Blood?

Roky Erickson is een ondergewaardeerd muzikaal genie en zou verplichte kost moeten zijn voor iedere muziek liefhebber. De plaat The Evil One die hij opnam met de fantastische band The Aliens is een goed startpunt. In zijn jongere jaren was hij ook al geniaal en hij maakte toen bijvoorbeeld met The 13th Floor Elevators de geniale platen The Psychedelic Sounds of the... en Easter Everywhere. Verder zijn de bands die mij inspireren zo talrijk geworden dat opsommingen maken een sisyfusarbeid is geworden. Momenteel luister ik bijvoorbeeld veel naar artiesten als Fabio Frizzi, Ennio Morricone, Urfaust, Pentagram, Kickback, Masters Of Reality, Manowar en Watain.

The Devil's Blood lijkt een beetje de vreemde eend in de bijt bij Ván Records. Dit label doet voornamelijk black metal bands en tussen die bands vallen jullie op. Was dit ook de reden waarom er voor dit label gekozen is of had het een andere reden?

De simpele reden dat we kozen voor Ván is het feit dat label geleid door mensen die voor 100% achter ons staan en ons respecteren voor wat we als band zijn en waar ik als persoon in geloof. Ook vind ik bijna zonder uitzondering de bands van Ván erg goed en vind ik dat het label door de jaren heen erg veel heeft toegevoegd aan de scene.

Hoe zijn de reacties tot nu toe op Come, Reap?

Die waren uitermate goed. We hebben in het afgelopen half jaar erg veel bereikt dankzij deze EP en zijn er ontzettend trots op. Nu concentreren we ons echter vooral op de toekomst en op de plaat die we nu aan het opnemen zijn.

The Devil's Blood wordt vooral onder de aandacht gebracht door media en fans van metal en stonerrock, terwijl the Devil's Blood muzikaal zeker geen metal is. Natuurlijk is dit toe te juichen, maar worden jullie ook opgepikt door andere media?

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. Ik neem aan dat er veel mensen zijn die zich openstellen voor veel verschillende muziek dus wie weet. Dit zijn echter niet de dingen waar ik me in het dagelijks bestaan druk om maak. Dit laat ik over aan de mensen bij Ván. Wat ik veel belangrijker vind is dat er ook mensen die zich laten verleiden tot de meer sinistere aspecten van onze muziek.

Kortgeleden is bekend geworden dat Powervice weer bij elkaar is en een contract gesloten heeft met Earache Records. Zit jij hierachter en kun je hier wat meer over vertellen?

Ik weet er eigenlijk weinig van. Ik heb het hele Powervice achter me gelaten. Als er serieuze plannen zijn voor een herstart dan wens ik ze veel succes...

De bekendheid van the Devil's Blood heeft een enorme vlucht genomen. Zo stonden jullie dit jaar voor de tweede keer op het Roadburn festival en worden in de Metal Hammer ‘one of the hottest bands in Europe' genoemd. Er lijkt momenteel een kleine opleving gaande van door de jaren zeventig (dikwijls occult-) geïnspireerde bands zoals Witchcraft, the Sword en Jex Thoth. Wat verwacht je voor de toekomst?

Het Einde Der Tijd.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.