Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Interview

Candlemass
Met Leif Edling
Door Edo
Geplaatst in maart 2009
Death Magic Doom luidt de titel van het nieuwe album van Candlemass. Het is inmiddels de tweede plaat met zanger Robert Lowe en nog meer dan King Of The Grey Islands een pracht van een album. Je kan dan ook zeggen wat je wilt over deze doomband, dat ze nog altijd de voornaamste formatie binnen het genre zijn staat als een paal boven water. We spraken Leif Edling, sinds dag één opperhoofd van deze inmiddels legendarische band.

Candlemass

Het nieuwe album Death Magic Doom is in kannen en kruiken. Welk gevoel heb je er over?

Ik heb een goed gevoel over het nieuwe album. Ik heb al veel mensen aardige dingen horen zeggen. Bovenal ben ik zelf heel blij met het eindresultaat en de andere bandleden natuurlijk ook. We hebben goed werk geleverd. Het is nog even afwachten wat muziekjournalisten er over te zeggen hebben en het belangrijkste natuurlijk de fans. Ik denk dat het wel goed zit.

Had je een kwart eeuw geleden ooit gedacht dat Candlemass in 2009 nog steeds zou bestaan en dat jullie toe zouden zijn aan jullie tiende album?

Sterker nog, als je dat een paar jaar geleden aan me had gevraagd had ik absoluut gezegd van niet. Ik prijs me gelukkig dat ik nu over dit nieuwe album kan praten. Het is een album waar ik zeer tevreden over ben. Het had allemaal veel minder mooi kunnen uitpakken voor me. Voor hetzelfde geld was ik buschauffeur geworden of had ik nu een of andere saaie baan. Nu maak ik muziek die ik zelf erg goed vind en ik doe iets waar ik van geniet.

Hoe hebben jullie Death Magic Doom opgenomen? Waren jullie bijvoorbeeld allemaal in de studio op hetzelfde moment?

Candlemass - Death Magic DoomHet heeft me een halfjaar gekost om het album schrijven en nog eens drie maanden om de nummers te arrangeren. We hebben heel de maand august gebruikt om te repeteren en daarna zijn we de studio ingedoken. Het opnemen duurde tien dagen. Robert kwam er iets later bij. Het was dus echt een groepsproces. We hebben het album op de ouderwetse manier opgenomen. Met z’n allen in een ruimte met alle instrumenten en spelen maar. De setting is dus hetzelfde als in de oefenruimte, alleen neem je niet alles tegelijk op. De ene keer klinkt het gitaargedeelte heel goed en dan bewaar je dat, de andere keer zijn het de drums. Stukje bij beetje komt zo het album tot stand en het resultaat is een hele natuurlijke plaat. Ik vind het zo ook veel aangenamer dan wanneer je helemaal alleen in een studio bent en alleen je eigen delen opneemt. In de jaren zeventig deden ze het altijd op de manier waarop wij het ook doen. Als band repeteer je samen, dan is het toch ook logisch om het album samen op te nemen? Het grote voordeel is dat de energie van de andere bandleden een enorme stimulans is. Bovendien kan je nog eens met elkaar overleggen. Ik snap wel dat een hoop bands het tegenwoordig anders doen. Eerst de drums, dan de bas, een maand later de gitaren en de zang. Dat is vaak goedkoper en je hoeft niet zoveel rekening met elkaar te houden. Wij geven de voorkeur aan de oude manier van opnemen.

In een vorig interview zei je dat als Robert teksten zou schrijven ze best op een Candlemass-album terecht zouden kunnen komen. Is dat ook gebeurd?

Nog niet. Wie weet voor het volgende album. Dat ligt aan Robert zelf. Ik weet dat hij en John Perez druk bezig zijn met het schrijven van nieuwe Solitude Aeternus-nummers. Daar zal dus veel van zijn input naartoe gaan. Robert nam regelmatig mijn teksten door en vond ze erg goed. Bijkomend voordeel is dat hij de teksten op grammaticale fouten kon controleren. Het is natuurlijk onmogelijk voor hem om teksten te zingen die niet kloppen. Gelukkig heeft hij niet veel grote aanpassingen hoeven doen.

Hoe zou je Death Magic Doom willen omschrijven?

De sound van het album is geweldig. Het klinkt heel organisch en het songmateriaal is heel sterk. Er zit veel dynamiek in de nummers en ik ben dan ook superblij met het resultaat. Ik denk dat de nummers uitermate geschikt zijn om live op te voeren. Er gebeurt veel met de nummers als je het volume opvoert. Sommige albums zijn echt te gecomprimeerd, als je het geluid dan wat harder zet wordt het vervelend aan je oren. Death Magic Doom kun je gerust wat harder zetten. Het heeft een warm gitaargeluid.

Vlak voor het vorige album kwam Robert bij de band. Was dat het beste wat Candlemass is overkomen?

Misschien niet het beste wat Candlemass ooit is overkomen, maar destijds was het dat zeker. De line-up is nu stabiel en Robert is een fijn persoon om mee te werken en iemand waar je vol lol mee kunt hebben. Om een zanger van het kaliber van Robert in de band te hebben geeft een heel goed gevoel. Hij tilt de nummers stuk voor stuk naar een hoger niveau. Ik vind hem een geweldige zanger, en nogmaals, hij is iemand waar je heel makkelijk mee kan werken. Als er iets te doen is komt hij naar Stockholm. Of het nu gaat om het opnemen van het album, de releaseparty of het repeteren voordat we op tournee gaan, hij is er altijd bij. Gelukkig heeft hij geen vliegangst. Als we optredens hebben blijft hij zolang als het nodig is.

Robert is niet zo maar de eerste de beste zanger. Hoe reageerde men destijds op zijn toetreding tot Candlemass?

In het begin waren er een paar negatieve reacties, maar ik denk dat 95% erg positief heeft gereageerd op de komst van Robert. King Of The Grey Island kreeg dan ook veel goede recensies. Er waren wel veel mensen die dachten dat de live-optredens met Robert niets zouden worden omdat Messiah zo’n goede frontman was. Toch hebben we al veel met Robert opgetreden en hij is elk optreden gegroeid. Nu hoor ik veel mensen die zeggen dat we een uitstekende live-band zijn.

Candlemass heeft met Epicus Doomicus Metallicus een ware klassieker op haar naam staan. Heb je er ooit over nagedacht om dat album met de huidige technieken opnieuw op te nemen?

Dat zou stom zijn. Het is een klassieker en daar moet je niet mee rommelen. Ik ben er niet zo weg van als bands een heel album opnieuw opnemen. Ik zie het nut er niet van in. Misschien als het album heel belabberd zou klinken door de productie. Dan zou het wellicht een optie zijn. Ik zou het nooit doen in ieder geval. Misschien dat Exodus en Destruction goede redenen hadden om het wel te doen, dat weet ik niet. Voor mij is Epicus Doomicus Metallicus heilig. Ik laat het voor wat het is.

Onlangs kwam je solo-album uit. Wat moeten we daar van verwachten?

Het album is vier maanden geleden uitgekomen in Scandinavië. Misschien dat het volgende maand in de rest van Europa uitkomt, maar dat weet ik nog niet zeker. Ik had wat tijd over en die heb ik benut om dit project te doen. Candlemass is echter vele malen belangrijker. Het is best een gaaf album geworden, maar verder is het niet zo’n big deal. Het is een zware, monotone, organische doom met veel gesproken vocalen. Je kunt het album gratis beluisteren op mijn MySpace-pagina.

Candlemass

Klopt het dat je een tijdje terug een nummer hebt geschreven voor het solo-album van Tarja Turunen?

Dat klopt inderdaad. Ik heb daadwerkelijk een nummer voor haar geschreven. Dat heb ik ook naar Universal gestuurd, maar blijkbaar hadden ze al tien andere nummers naar Tarja’s management gestuurd. Mijn nummer heeft haar management nooit bereikt, omdat Universal in Stockholm het niet doorgestuurd heeft. Ik heb het nummer geschreven omdat het label aan mij vroeg ‘Tarja Turunen heeft nog wat nummers nodig, heb je interesse om iets te schrijven?’. Vervolgens heb ik I Love The Darkness geschreven, maar die heeft haar album dus nooit gehaald. Ik vond het een sterk nummer en misschien had het wel een hit kunnen worden. Zij vonden echter dat de andere songs beter pasten bij de stijl van Tarja. Ik denk dat als de mensen rond Tarja I Love The Darkness hadden gehoord dat het wel op haar album was beland.

Wat staat er de komende tijd voor Candlemass op het programma?

We hopen zoveel mogelijk festivals te doen, maar omdat het album pas in april uitkomt zijn we tamelijk laat. Veel festivals zijn al helemaal volgeboekt. Hopelijk kunnen we na de zomer een grote Europese tour doen en als het even mee zit willen we zelfs naar Japan in oktober. Hopelijk gaat dat eindelijk eens een keer lukken. We kijken daar al lange tijd naar uit.

Er zijn redelijk wat bands die over de hele wereld redelijk bekend zijn maar in Japan een sterrenstatus hebben. Is Candlemass zo’n band?

Helaas is Candlemass niet een van die bands. Sterker nog, onze albums worden daar niet eens uitgebracht. Japanse fans moeten onze albums importeren omdat Nuclear Blast niks in Japan uitbrengt. Ten tijde van King Of The Grey Island hebben we geprobeerd om een tour te regelen, maar de interesse was gering. Momenteel hebben we wat contact met promotors aldaar, dus hopelijk kunnen we het ditmaal wel klaar spelen. Japanners zijn gek op twin-solo’s. Arch Enemy is bijvoorbeeld gigantisch daar. Lars Johansson is ook een fantastische gitarist dus ze moeten ook maar eens naar hem luisteren!

Tot slot. Wat is voor jou het beste doom metalalbum ooit?

Ik zou bijna zeggen Epicus Doomicus Metallicus, maar om je eigen album te noemen klinkt zo raar. Ik kies voor Pentagrams eerste album, met die zwarte hoes.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.