Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Interview

Iced Earth
Met Jon Schaffer
Door Tonnie
Geplaatst in september 2008
Er was ongeveer een jaar tijd voor nodig, en een wisseling van zangers, maar het tweede deel van Iced Earth's Something Wicked-verhaal is er. Het eerste deel, Framing Armageddon, werd ingezongen door Tim Owens, maar die kreeg afgelopen december zijn ontslag omdat Matt Barlow terugkeerde bij de band. Het nieuwe album heet The Crucible Of Man, en bandleider Jon Schaffer vertelt er alles over....

Iced Earth

In plaats van gelijk te beginnen over Matt Barlow, wou ik met het album zelf beginnen. A Gift Or A Curse bevat een tweede stem. Ik neem aan dat jij dat bent.

Dat klopt. Daarop doe ik de leadzang.

Waarom vond je dat dat nummer een tweede stem nodig had?

Hmm echt nodig, dat weet ik niet. Het voelde goed aan. Het nummer had een andere klank nodig. Ik schrijf sowieso alle zanglijnen, en hiermee wilde ik wat meer variatie er in aanbrengen.

Maar het heeft dus niet echt een diepere betekenis in het verhaal?

Het nummer gaat over de tweestrijd van de hoofdpersoon in het verhaal, Set Abominae, als hij realiseert wie hij is. Je moet het misschien zien als zijn onderbewustzijn. Als Matt dan het refrein zingt, "am I a gift or am I a curse?" dan is het Set die dat zegt. Als je mij hoort zingen kun je het zien als een soort stem in zijn hoofd.

Weet hij daar al dat hij degene is die de mensheid zal gaan vernietigen?

Dat is hij aan het ontdekken, en dat kan hij nog niet helemaal bevatten. Het is net aan hem getoond, en hij weet nog niet helemaal wat hij er mee aanmoet. Is het een zegen, of een vloek? Dat vraagt hij zich af. Kan hij het wel aan? Is het wel een zegen dat hij de macht heeft om zijn volk te redden, en de mensheid te vernietigen? Het hangt van je perspectief af.

Is het hele album vanuit zijn perspectief bekeken? Want op het einde, in Come What May, krijg je dan de indruk dat hij ineens inziet dat het niet goed is, en dat het menselijk ras toch niet zo slecht is.

Come What May is niet vanuit zijn perspectief. Dat nummer haalt het verhaal naar het heden, in plaats van dat het ten tijde van de rest van het verhaal afspeelt. Het stelt de vraag "waardoor kan de mensheid overleven?" Dat kan alleen als de mens echt kan veranderen. Niet dat we van holbewoners ons ontwikkeld hebben naar mensen die naar de maan kunnen vliegen, maar of we als ras ook echt kunnen veranderen. We mogen dan wel nieuw speelgoed hebben, maar uiteindelijk zijn we al eeuwen hetzelfde. Hoe men is, is nog altijd hetzelfde. De oorsprong van het probleem is nog altijd hetzelfde. Het einde van dit verhaal brengt ons dus de vraag of we tegenwoordig anders zijn dan vroeger.

Maar de meeste nummers op het album zijn vanuit Set's oogpunt, en dan op het einde ineens vanuit iemand anders? Hoe moeten we het zien?

Vanuit een vertellend perspectief. Niet vanuit Set's, of vanuit de mensen, maar vanuit iemand die alles gevolgd heeft. Je moet dat alleen niet te letterlijk nemen; het is dan alsof iemand erover vertelt. Er zijn meerdere nummers die vanuit de verteller gezien moeten worden, maar het grootste deel is inderdaad vanuit Set's perspectief.

Toen ik hoorde dat Matt terugkwam was ik wel bang voor de inconsistentie tussen de albums, met betrekking tot de zang. Heb je dat nu expres zo opgelost door het vanuit het oogpunt van de hoofdpersoon te vertellen?

Nee, ik had het hele verhaal ook liever door één verteller laten zingen. De wisseling van zangers had sowieso plaatsgevonden, maar eigenlijk na The Crucible Of Man, of Matt nou terug zou komen of niet. Het klikte op het podium een stuk minder als ik gehoopt had. Tim is een fantastische zanger, en in de studio hebben we geweldige dingen samen gedaan. Hij kan echt alles wat ik 'm vroeg. Maar live wilde het niet klikken. Ik kreeg de indruk dat z'n hoofd er niet zo naar stond.

Dat merkte je op de vorige Europese tournee?

Iced Earth - The Crucible Of Man - Something Wicked pt. 2Ja. We hebben goeie concerten gedaan, maar toch voelde het niet lekker. De fans merkten het, en ik merkte het. Op de laatste tour werd het me duidelijk dat Tim vooral met zijn eigen dingen bezig was. Hij deed dit om rond te komen, zodat hij z'n andere dingen ook kon doen. Toen ik hoorde dat Matt bij Pyramaze ging zingen ben ik eens gaan denken. "Als hij de muziek mist moeten we misschien maar eens gaan praten." En we zijn dus gaan praten. Het plan is nu om een boxset uit te gaan brengen, met daarin beide albums aangevuld met extra dingen. Het wordt een soort boek, met harde kaft, extra artwork, en nog meer. Daarom is er van Framing Armageddon alleen een digipack. Ik wilde daarvan geen normale versie en limited edition, want ik wist al dat ik later een box wilde uitbrengen. Daarom is er dus maar één versie van deel één, en zal er ook maar één zijn van deel twee. Normaal wil een label de fans altijd zoveel mogelijk geld uit de zak kloppen, maar ik zei al tegen het label dat ik dat niet wilde hebben. Het label wil een speciale versie, en die krijgen ze ook. Alleen wat later, maar wel veel mooier dan normaal. Pas nadat beide delen uit zijn, iets van zes, acht of tien maanden later, komt er dus de box. De albums zijn dan aangevuld met nog wat meer tussenstukken, waarop het verhaal nog wat meer uit de doeken gedaan wordt. Ook komt er wat materiaal van festivals op, die we gedaan hebben deze zomer. Het plan voor de box was er dus al toen we met Framing Armageddon bezig waren, maar voor de box gaan we die opnieuw laten inzingen door Matt. Het is echt niet m'n bedoeling om Tim's bijdrage aan Iced Earth uit te wissen. De normale versie van Framing Armageddon blijft beschikbaar, en deze nieuwe versie komt alleen in de box. Ik als schrijver van het verhaal vind het belangrijk dat er continuïteit is, en dat zal je in de box vinden. En ik weet dat de fans dat ook heel gaaf gaan vinden.

Toen ik jullie eerder dit jaar op het Rock Hard festival zag straalde de vreugde er wel weer van af. Matt leek in ieder geval wel weer heel gemotiveerd.

Dat waren we allemaal. Ik vind het te gek dat hij weer met me op het podium staat. Ik had hem wel gemist. Tim is een toffe gast, en ik hou van zijn stem, maar er miste iets op het podium. De klik miste. En met Matt heb ik dat wel. Dat kun je niet forceren. Dat is er, of dat is er niet.

Als je nu terugkijkt op afgelopen december, op de breuk met Tim en hoe dat verlopen is, heb je er spijt van dat het zo verlopen is? Hij was niet echt blij he?

Nee, ik heb er geen spijt van. Ik vind dat ik dat goed heb afgehandeld. Het maakt mij niet uit of het vlak voor kerst was of vlak erna, ik had het hem toch een keer moeten vertellen. Waarom zou je dan wachten? Dat zou ik veel oneerlijker gevonden hebben. Toen bij Judas Priest waren ze al maanden met Halford aan het praten, en kwamen er steeds meer geruchten. Toen ik met Matt in gesprek was, waren we er binnen twee dagen uit, en heb ik het Tim verteld. Hij heeft het misschien niet leuk gevonden hoe het gegaan is, maar uiteindelijk zijn er twee mensen die weten hoe het zit, en dat zijn Tim en ik.

Laatst heb ik Michael Kammeyer van Pyramaze ook nog gesproken. Hij was in eerste instantie ook wel teleurgesteld dat Matt toch niet bij Pyramaze kwam, maar hij begreep het wel. Hoe vind je het dat je Matt van Pyramaze weer hebt weggehaald?

Ik heb hem helemaal niet weggehaald. Matt is een grote jongen; hij kan zijn eigen beslissingen nemen. Toen Matt en ik met elkaar gesproken hadden wilde hij ook hun album doen, alleen zou hij voor een tour geen tijd hebben. Hij wilde dat album dolgraag doen, maar als Pyramaze dat niet meer wilde had hij het ook begrepen. Als hij zou denken dat er meer toekomst zit bij Pyramaze dan bij Iced Earth had hij vast en zeker voor Pyramaze gekozen. Maar eerlijk is eerlijk, het is een hobby-band. Michael is een toffe gast, en ik ben hem dankbaar voor dat hij bleef doorzetten om Matt over te halen om weer te gaan zingen. Maar een band die niet veel tourt zal het nooit echt ver gaan schoppen.

Je hebt hem nog op het Rock Hard festival gesproken, heb ik begrepen.

Daar hadden we hem voor uitgenodigd, en we zijn na de show nog wat gaan drinken. Michael is wel een coole gozer.

Heb je de cd waar Matt op zingt inmiddels gehoord?

Een paar nummers, maar niet het hele album. Goed spul, dat is zeker.

Waar ik blij om ben is dat hij op dat album wat gevariëerder is gaan zingen, en dat hij dat ook heeft meegenomen naar Iced Earth. Heb jij hem daar nog toe aangespoord?

Zo heb ik het eigenlijk nooit bekeken. Als ik een nummer schrijf, en daarvan ook de teksten en de zanglijnen schrijf, dan staat het wel al vast hoe ik het ongeveer wil hebben. Als Matt de teksten en zanglijnen schrijft dan doet hij het zoals hij het wil. Dus in dat opzicht had hij die ruimte in Iced Earth ook altijd al. Voor de nummers die hij voor The Crucible Of Man geschreven heeft was dat niet anders.

Dus hij heeft er ook nog aan meegeschreven?

Ja, vier of vijf nummers. Ik zat er compleet doorheen. In grote lijnen stond het dus wel vast waar de nummers over gaan, maar de teksten zelf waren nog niet uitgewerkt. Ik gaf aan Matt aan waar het over moest gaan, waar het in het verhaal is, etc. Matt is altijd al goed geweest in het schrijven van teksten, dus ik wist wel dat dat goed zou komen. Maar om terug te komen op dat er meer variatie in zijn stem zit, dat weet ik niet. Hij gebruikte toch al ongeveer alle soorten stemmen die hij kon op de vorige albums. Maar dat is het mooie van muziek. Jij hoort het heel anders dan ik het hoor. Jou vallen andere dingen op dan mij. Ik hoor het ook nog vanuit een ander perspectief, want ik maak de muziek. Ik ben degene die van elke noot beslist heeft waar hij moet zitten, en hoe in de mix zit. Dus ik hoor mijn eigen muziek sowieso heel anders dan de fans. Ik zou wel willen dat ik het vanuit jullie kant kon horen.

Nu je toch over die mix begint... ik ben blij dat niet alles zo hard gemixt is. En je noemt het zelf ook al in de I Walk Among You single. Met The Glorious Burden had je alles ook al zo gemixt dat het beter klinkt, maar je de volumeknop wel wat hoger moet zetten.

Dit is een van de nadelen van de huidige tijd. Alles moet maar zo hard mogelijk in de mix staan. Ik mis ook het opnemen op tape. Alles is digitaal, maar ik mis het geluid van tape. Dat heeft zo zijn eigen geluid. Ik zit er echt serieus over na te denken om voor de volgende plaat de gitaren weer op 2" tape op te nemen. Als ik die ProTools producties hoor dan heeft het niet dezelfde warmte en kick die analoog heeft. Dat mis ik echt.

Wanneer is Iced Earth overgestapt van tape op compleet digitaal?

Ik denk dat Horror Show het laatste album was waarop we de gitaren nog op tape hebben opgenomen. Ja, de drums en slaggitaren zijn toen op tape opgenomen, de zang, leadgitaar en basgitaar direct op harddisk. Bij The Glorious Burden was alles digitaal.

Iced Earth

Je had ooit het idee om een stripboek van het Something Wicked verhaal te maken. Komt dat er nog, of wordt dat deel van het uitgebreide artwork dat je al noemde, dat in de boxset gaat komen?

De boxset gaat inderdaad meer tekeningen bevatten, maar de strip komt er ook nog. Maar we nemen alles een stapje tegelijk, zodat we niets overhaast doen. Zo kan ik tenminste alles goed overzien.

Ben je al in gesprek met een uitgever?

Nee nog niet. We, de tekenaars en ik, gaan deze zomer naar een stripbeurs in Amerika, om te praten met een paar uitgevers. Dan zorgen we dat we een samenvatting bij ons hebben, en we zien wel wat ze er van vinden.

Welke tekenaars zijn het?

De jongens die de tekeningen bij de albums ook gemaakt hebben. Nathan Perry en Felipe Machado Franco.

Denk je dat die ook een volledige stripreeks kunnen tekenen? Want dat is toch wel wat anders dan losse tekeningen. Van Felipe weet ik dat hij vooral voorkanten van albums doet.

Ze doen nog veel meer. Geloof me, dit kunnen ze ook.

Je zei al dat je voor het volgende album terug wilt naar opnemen op tape. Heb je al ideeën voor de nummers?

Ik heb wel wat ideeën, maar ik kan nog niet zeggen waar het over gaat. Je bent duidelijk een comicbook lezer, dus ik weet zeker dat jij het gaaf gaat vinden, maar ik kan het nog niet zeggen. het is namelijk nog niet zeker of we de licensie wel rond kunnen krijgen. Dat gaat denk ik nog lastig worden, maar het lijkt me wel gaaf als het lukt.

Okee... Dus is het een superhelden-strip, of een fantasy-strip?

Eeehm.... shit... Een beetje van beide. Het is een erg bekende strip, je kent 'm vast wel. Maar meer ga ik er niet over zeggen. Ik wil een album baseren op dit personage.

Nu we toch over strips en licensies bezig zijn: voor The Dark Saga had je wel toestemming om de tekeningen en het verhaal van Spawn te gebruiken, maar de namen van de personages zelf werden niet genoemd. Dat vond ik vrij opvallend. Dus hoe zit dat nou?

Dat klopt. Dat is een ingewikkeld verhaal, en onze platenbaas van toen, Century Media, staat er centraal in. Ik had destijds het idee om een album over Spawn te maken, en dat had ik aan de bedenker van Spawn, Todd McFarlane, voorgelegd. Het zou een soort soundtrack voor het verhaal worden. We hadden het album opgenomen, dus ik ben weer bij hem langsgeweest en heb het aan hem laten horen. Hij vond het gaaf, en wilde de cd bij een van de actiefiguren weggeven. Hij zou dan voor alle fabricagekosten opdraaien. Die figuren waren destijds al mateloos populair, dus zouden er ineens een half miljoen Iced Earth albums verspreid worden. Daar zeg ik geen "nee" tegen, want dat levert gelijk heel veel luisteraars op. Maar die lui bij Century Media roken geld, en wilden royalties ervoor. Todd had daar geen zin in, en dus ging het niet door. We hebben uiteindelijk nog geluk gehad dat we de albumcover mochten gebruiken. Hij begreep niet hoe de muziekindustrie in elkaar zit, en dat Iced Earth niet hetzelfde is als Century Media. Daardoor had hij ook zoiets van "fuck 'm! Ik heb er geen tijd voor." Hij dacht ook dat wij het waren die geld wilden zien hiervoor. Dat was niet zo, ik was al super blij met de gratis promotie die het zou zijn. Maar goed, dankzij toenmalige platenlabel heeft dat dus verneukt. Met zulke dingen heb ik dus al heel m'n carriëre te maken, en daarom ben ik soms wat wantrouwend.

Was jij trouwens betrokken bij die boxset die onlangs uitgekomen is? Want op The Dark Saga stonden twee bonustracks, maar die verdienen het niet om die benaming te krijgen.

Nee, ik weet van niks. Wat is er mee?

Die bonustracks zijn allebei gewoon het nummer Dark Saga, met nog een paar erg onopvallende keyboardpartijen er aan toegevoegd.

Oh ja, zoiets had ik al eens gehoord. Nee, ik had er niets mee te maken. Century Media blijft maar geld aan ons willen verdienen, door met dit soort dingen te komen.

We moeten er een eind aan breien. Wanneer komen jullie weer naar Europa voor een tournee?

Even denken... in september komt de plaat uit, daarna gaan we door Amerika op tour. In november gaan we naar Japan, Nieuw-Zeeland en Australië. Misschien doen we nog wat shows met Judas Priest in Groot-Brittanië. Begin volgend jaar komt dan onze normale Europese tournee.

Deze zomer stonden jullie in de weekenden op wat festivals. Is dat vanwege de andere baan van Matt? Vliegt hij constant heen en weer?

Ja. Onze kalender is behoorlijk gevuld, dus hij vliegt steeds heen en weer rondom de weekenden.

Maar voor oktober zag ik toch redelijk wat shows vlak achter elkaar.

Daarvoor neemt hij vrije dagen op, zodat we normaal kunnen touren. Maar we komen zeker terug hoor. We gaan meer touren dan men denkt.

Ik meen me te herinneren dat je zei dat je minder ging touren, vanwege Matt's werkschema.

Dat klopt, maar dat houdt niet in dat we helemaal niet touren. Normaal gesproken zouden we heel de zomer hier rondreizen, met ook doordeweeks wat shows. Nu was het voornamelijk in het weekend dat we optraden.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.