Helldorado
Enquête

Wat is jouw favoriete song uit het jaar 2001?

After Forever - Monolith Of Doubt
Arch Enemy - Ravenous
Avantasia - Farewell
Blind Guardian - And Then There Was Silence
Dimmu Borgir - Kings Of The Carnival Creation
Drowning Pool - Bodies
Fear Factory - Linchpin
Iced Earth - Dracula
Kamelot - Forever
Kreator - Violent Revolution
Machine Head - Bulldozer
Nickelback - How You Remind Me
Opeth - The Drapery Falls
Ozzy Osbourne - Dreamer
P.O.D. - Youth Of The Nation
Pain - Shut Your Mouth
Rammstein - Sonne
Slayer - Disciple
Slipknot - People = Shit
System Of A Down - Chop Suey!
Savatage - Morphine Child
Tenacious D - Tribute
Tool - Schism
Windir - Journey To The End
een andere klassieker uit 2001, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    30 oktober:
  • Thornhill, Ocean Grove en Bloom
  • 31 oktober:
  • Doodseskader en TERRA
  • Kadavar, Slomosa en Orb
  • Ronnie Romero & Gus G en Last Temptation
  • Up The Irons
  • 1 november:
  • Misanthropia, Gogmagore, Helhekser en Razernij
  • 2 november:
  • Battle Beast, Dominum en Majestica
  • Ronnie Romero en Gus G.
  • Slow Crush, Keep en Oversize
  • 3 november:
  • InnerWish en Within Silence
  • The Plot In You, Currents, Saosin, Cane Hill
  • 4 november:
  • Arch Enemy, Amorphis, Eluveitie en Gatecreeper
  • InnerWish en Within Silence
  • Malevolence, Speed, Dying Wish en Psycho-Frame
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aydan (Elvenking) - 48
  • James Williamson (The Stooges) - 76
  • Johnny Sandin (Seventh Wonder) - 48
  • Kevin DuBrow (Quiet Riot)† - 70
  • Koen Reyniers (Consensus) - 42
  • Krzysztof "Doc" Raczkowski (Vader)† - 55
  • Mike Varney (producent) - 68
  • Neal Hefti (componist)† - 103
  • Peter Green (Fleetwood Mac)† - 79
  • Rob Cavestany (Death Angel) - 57
  • Stanley Donwood (illustrator) - 57
  • Steven Sweet (Warrant) - 60
  • Todd Haug (Powermad) - 56

Vandaag overleden:
  • Eric Greif (producent) - 2021
  • Mike Baker (Shadow Gallery) - 2008
Interview

Enemy Ground
Met Joris Videler
Door Kristof
Geplaatst in juni 2007
Of je het nu gewoon metal, metalcore of beatdown noemt, het Nederlandse Enemy Ground maakt gewoon snoeiharde en logge muziek. De heren hebben op hun tweede album getiteld In Memory Of Them All een grote stap voorwaarts gezet tegen over het debuut. De productie van Bredahl, de speelervaring van het laatste jaar en de hardheid van de maatschappij zijn de grootste oorzaken van deze vooruitgang. We lieten daarom gitarist Joris Videler aan het woord.

Enemy Ground

Waar komt jullie bandnaam Enemy Ground vandaan?

Enemy ground is een titel van een nummer van de band Drift, een band waar we vroeger en nog steeds veel naar luisteren.

Ok. Dan weten we dat ook weer. Het nieuwe album is een stuk logger en meer metal als jullie debuut. Is daar een reden voor?

We hebben met Enemy Ground in principe altijd maar één doel gehad en dat was zo lomp mogelijke muziek maken. We gaan steeds opzoek naar weer iets extremere en lompere elementen die we toevoegen aan de nieuwe muziek die we schrijven. Verder heeft het ook te maken met het feit dat we individueel als bandleden meer en meer naar death metal zijn gaan luisteren en dat hoor je ook wel terug in de nieuwe nummers.

Over extreem gesproken: de nieuwe teksten zijn bij vlagen best angstaanjagend.

Je kunt het angstaanjagend en provocerend noemen, maar als we dergelijke dingen lezen of horen in de media lijkt het erop alsof de mensen eraan gewend zijn geraakt. Dat is ook wat we tekstueel naar voor willen brengen, problemen die om ons heen en in de gehele wereld gebeuren in het heden zijn niet bepaald positief te noemen over het algemeen. En daar zingen we dan ook over.

Vormen de teksten van de nieuwe songs ook samen één verhaal?

Enemy Ground - In Memory Of Them AllJe kunt In Memory Of Them All wel als een geheel verhaal zien. Het is geschreven vanuit het perspectief van een individu die beseft dat de mensheid tegenwoordig zo ver zit ingebakken in de huidige tradities en waarden en normen. Zodat de enige manier om zich hiervan te verlossen de dood is. Mensen beseffen tegenwoordig vaak niet meer waarvoor ze nu eigenlijk leven en ze streven vaak dingen na die door de media en de gemeenschap waarin ze leven gesteld worden. De teksten beschrijven een ‘verhaal’ over hoe men zich kan lostrekken van deze sleur waarin de meeste mensen leven en dat is door zoveel mogelijk van de gevestigde orde om te brengen en met een schone lei te starten.

De tekst van Cancel The Wedding Anniversary vraagt wat meer uitleg.

Het nummer gaat over de liefde. Liefde kan vele gevoelens naar boven brengen en de gevoelens liefde en haat liggen dicht bij elkaar. Het gevoel van affectie kan gemakkelijk omslaan in haat. Hoe krachtiger het gevoel des te gevaarlijker de consequenties... vandaar de titel van deze song.

Wat zou het verschil in klank zijn als niet Jacob Bredahl, maar een degelijke Nederlandse producer achter de knoppen had gezeten?

Ik denk dat de CD dan wel degelijk een hele andere sound zou hebben gehad. Ik denk dat de werkwijze van Jacob vrij uniek is aangezien hij zich volledig op de muziek stort en echt meedenkt met de band zelf. Dit in combinatie met de passie voor harde muziek die hij heeft, heeft ons tot het eindresultaat gebracht en ik heb in de afgelopen jaren nog geen andere producer aan het werk gezien op diezelfde manier. Maargoed het is natuurlijk niet zo dat die andere producers dan meteen slecht zijn, absoluut niet maar het werken met Jacob is ons erg goed bevallen.

Ik zag jullie onlangs in het Belgische Lintfabriek in het voorprogramma van Merauder. Hoe waren die optredens met Merauder?

De Tour met Merauder was een enorm succes, het klikte erg goed met de mannen van Merauder en de shows die we speelde hadden een goede response over het algemeen. De tour had zo nog 2 weken langer mogen duren als het aan ons lag.

De reactie van het publiek op jullie concert was die avond in De Lintfabriek maar pover. Stoort het je dat mensen op hardcore concerten rustig kijken in plaats van de tent te verbouwen?

Iedereen moet doen wat hij zelf wil, de ene keer heb je een betere reactie dan de andere maargoed daar doe je niks aan dus waarom zou je jezelf er druk om maken. Er worden nog steeds regelmatig wat tenten verbouwt tijdens onze shows dus dat is een goed teken. Hehe.

Kun je eens een overzicht geven van de Nederlandse metalcorescène?

We hebben op het moment zeker goede bands rondlopen en ik heb het idee dat er weer steeds meer aan het gebeuren is in de “metalcorescène” na een periode waarin de meeste kids in Nederland van elkaar naar old school moesten luisteren. Check zeker allemaal de band Murder By millions en zo ook Samaritan en 37 Stabwoundz maar die hoort iedereen wel te kennen natuurlijk.

Enemy Ground

Er zullen vast wel wat metalfans zijn die door jullie nieuwe album geraakt worden.Welke andere albums van andere bands met soortgelijke muziek kan je hun aanraden?

Je hebt natuurlijk vele bands in het mosh genre die de moeite waard zijn en dan zal ik de mensen vooral aanraden naar Declaring War van Nasty te luisteren. En als we het meer over metal hebben moeten mensen sowieso de nieuwe albums van Despised Icon, Ion Dissonance, Job For A Cowboy en All Shall Perish checken.

Wat zijn jouw drie favoriete releases van jullie label GSR Music?

Dat zal er ongeveer zo uitzien: op de eerste plaats Born From Pain met Reclaiming The Crown, gevolgd door Zero Mentality met Pretense Of Normality en Universal Struggle van Knuckledust.

Jullie officiële site is jullie MySpace pagina. Is MySpace dan werkelijk zo belangrijk dat geen enkele band eronderuit kan?

Myspace is zeker niet meer weg te denken omdat het zo enorm gemakkelijk en overzichtelijk is voor een band en natuurlijk ook voor diegene die de pagina bezoekt. Niemand is verplicht om zo’n pagina te hebben natuurlijk, maar ik denk dat het wel een makkelijke tool is om mensen te bereiken.

Stel je voor dat je morgen je laatste concert speelt.Welke eigen song of cover zal je dan op het allerlaatste spelen.En waarom?

Dat zal waarschijnlijk toch EGC In Full Effect worden aangezien dat nummer toch wel typisch Enemy Ground Crew is.

Helldorado

Helldo

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.