Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ace Frehley (Kiss) - 73
  • Juuso Jalasmäki (Sethian) - 51
  • Mårten Hagström (Meshuggah) - 53
  • Mikko Korsbäck (Insania) - 48
  • Per "PerilOz" Karlsson (Unchained) - 42
  • Pierre Garcia (Midwinter) - 40
  • R.B. "Brögi" Broggi (Messiah) - 58
  • Rob Lumbre (Severed Savior)† - 47
  • Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - 51
  • Tara McLeod (Kittie) - 40
  • Tschibu (Gurd) - 53

Vandaag overleden:
  • Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022
Interview

Evanescence
Met John LeCompt
Door Edo
Geplaatst in november 2006
Begin oktober verscheen dan eindelijk het nieuwe album van Evanescence. Het langeverwachte The Open Door is de opvolger van megasucces Fallen, maar ligt duidelijk minder makkelijk in het gehoor dan het album dat hits als Bring Me To Life, Going Under, Everybody's Fool en de ballad My Immortal voortbracht. Vlak na de soundcheck spraken we gitarist John LeCompt, al vanaf de beginjaren betrokken bij de band, over het nieuwe en het oude album én over de breuk met voormalig gitarist Ben Moody.

Evanescence

Hoi John, eerste keer in Amsterdam?

Ja, maar we hebben al een keer in de buurt gespeeld, op Pinkpop.

Jullie hebben net de soundcheck achter de rug. Wat vind je van Paradiso?

Heel gaaf. Het is iets kleiner dan ik had verwacht, maar het ziet er heel tof uit. Van de buitenkant ziet het er ook erg mooi uit.

Heb je nog tijd gehad om iets van de stad te zien?

Jazeker. Ik heb met iemand van de crew een beetje rondgelopen. Hij is wel geïnteresseerd in een stukje historie en wist me het een en ander over de stad te vertellen. Onder andere waarom wiet legaal is en dat soort dingen.

Evanescence heeft al heel wat getoerd de afgelopen jaren. Toch is dit pas jullie derde keer in Nederland. Vind je het lastig om de fans tevreden te stellen?

Nee. Zij betalen een hoop geld voor een ticket en wij moeten dat waarmaken.

Waar ik eigenlijk op doel is dat jullie heel populair zijn. Dit optreden was binnen tien minuten uitverkocht. Is het niet mogelijk om iets vaker Europa aan te doen of misschien in wat grotere zalen te spelen?

We zijn toch al wat keren in Europa geweest. Volgens mij hebben we hier zelfs meer getoerd dan in de VS. We gaan de hele wereld rond, iedereen krijgt ons te zien. Zuid-Amerika komt ook aan de beurt dit keer. Alleen we moeten het een beetje eerlijk zien te verspreiden.

Voordat we het over The Open Door hebben wil ik eerst even kort terugblikken op Fallen. Heeft het succes van dat album je verbaasd?

Het zou gek zijn als dat niet het geval was. Toch had ik er van het begin al een goed gevoel over. Het had iets magisch, maar dat moest wel naar buiten komen. Dat was het grootste probleem. We hadden een platenmaatschappij nodig die ons verder kon helpen. Ik wist dat het een succes zou worden als het maar uitgebracht werd. Natuurlijk had ik niet verwacht dat het zo'n succes zou zijn.

Hoe belangrijk was het dat het nummer Bring Me To Life op de soundtrack van Daredevil terechtkwam?

Heel belangrijk. Die film kwam net vóór het album uit en zo kon het publiek dus alvast kennis met ons maken. Het was een grote productie en werd een succes en daar hebben wij van kunnen profiteren. My Immortal stond ook op de soundtrack. Het heeft ons zeker op weg geholpen.

Wat vond je trouwens van de film?

Ik vond hem wel leuk. Veel mensen vonden het niks. Ben Affleck als Daredevil? Ik snapte er eerst niks van, maar hij is een goede acteur en heeft er naar mijn mening toch iets moois van weten te maken.

Een jaar na Fallen kwam jullie dvd Anywhere But Home uit. Was dat niet een beetje vroeg in jullie carrière?

Ik vond het zelf ook wel vreemd. Veel bands wachten wat langer zodat ze genoeg materiaal hebben voor een mooie setlist. De opzet was om er een persoonlijke dvd van te maken. We hebben een uitstekende relatie met onze fans en wilden hun een kijkje achter de schermen geven. Voor mij is het optreden slechts bijzaak. Waar het om ging waren de homevideo's waarin we lekker gek konden doen.

Dus je vindt de bloopers en het backstage materiaal eigenlijk belangrijker dan het liveoptreden?

Het optreden was bewerkt zodat het op een clip leek. Soms liepen de frames niet synchroon met de muziek, het was niet allemaal echt. Het was wel echt, het geluid was echt en de beelden waren echt, maar alles komt van twee verschillende optredens en ze hebben een hoop bewerkt. Zo hebben ze mijn gitaarspel bijvoorbeeld van het ene optreden bij beelden van het andere optreden geplakt. Ook hebben ze wat extra effecten aangebracht. Het ziet er wel cool uit, maar het is net een videoclip. Als ik een live-dvd koop wil ik een echt optreden. Rush heeft bijvoorbeeld een hele mooie dvd gemaakt. AC/DC ook. Die hebben niet van alles en nog wat lopen monteren. Wat die gasten spelen hoor je ook. Dan zie je een echte rockshow en niet een hoop onzin wat je afleidt van waar het om gaat.

Evanescence

Na Fallen duurde het drieënhalf jaar voordat er een nieuw album uitkwam. Hebben jullie ooit overwogen om nummers van jullie demo Origin opnieuw op te nemen, aan te vullen met wat nieuw werk en dat uit te brengen?

Dat was de vroege Evanescence. Het is zoals je zegt een demo. Een aantal van die nummers verschenen ook op Fallen, en andere nummers waren... Het was een andere band eigenlijk. Toen Fallen helemaal af was zagen we pas dat we met Origin nog maar in de kinderschoenen stonden. Het was wel oké. Ben en Amy waren heel jong toen Origin werd opgenomen.

De vraag naar die demo is echter gigantisch...

Dan moeten die mensen maar op eBay een exemplaar zien te bemachtigen. Ik hoorde laatst dat iemand er 600 dollar voor heeft neergeteld. Wat mij betreft ben je dan achterlijk. Je kan al die nummers zo downloaden.

Jij zat ook al bij de band ten tijden van Origin, toch?

Nee, tijdens Origin niet echt. Amy en Ben hebben Evanescence opgericht toen ze heel jong waren. Ik zat in een band genaamd Mindrage en Rocky zat in Living Sacrifice. We speelden altijd wel in dezelfde clubs. Mindrage en Living Sacrifice waren best populaire bands, maar wijzelf waren een stuk ouder dan Amy en Ben. Ik heb veel met hem gespeeld en ik heb hem zelfs veel geleerd. Hij was toen nog zo jong. Ik word wel bedankt in het boekje, maar ik heb er verder niks voor gedaan.

Voor Fallen heb ik een stuk of tien nummers geschreven, waarvan alleen Taking Over Me ook daadwerkelijk op het album verscheen. Voor Bring Me To Life heb ik geen credits gekregen, maar is zeker beïnvloed door wat materiaal dat ik heb geschreven. Er bestaat een nummer getiteld Forever Gone Forever You waarvan de zanglijnen exact hetzelfde zijn, en dat nummer is geheel van mijn hand.

Dan over het nieuwe album. Wat vind je van het eindresultaat?

Ik heb er een ander gevoel over dan bij het eerste album. Het is toch de opvolger van een succesvol album. Je kan alleen hopen dat het ook in de smaak zal vallen. De fans van toen zijn ook een stukje ouder geworden. Misschien vinden zij er niks meer aan.

Vlak voor de release van The Open Door is Will uit de band gestapt. Hij wilde geen grote tournee meer doen en meer tijd met zijn familie doorbrengen. Vind je het moment dat hij hier mee naar buitenkwam niet enigszins ongelukkig?

Nee. Hij deed wat hij moest doen. We zijn nog steeds goede vrienden. We missen hem, maar we hebben nu een nieuwe bassist. Will zal voor mij altijd de perfecte bassist voor Evanescence blijven. Tim is een hele toffe gast en een geweldige bassist, maar als ik op het podium naast me kijk zie ik Will niet. Het went. Ik ken Will net zolang als ik Ben en Amy ken, sinds dat ze een jaar of veertien waren. Hij kon het niet langer opbrengen en heeft gedaan wat hij moest doen.

Hoe zijn jullie bij Tim terecht gekomen?

Het management kende iemand die iemand kende. Je weet hoe dat gaat. We hebben welgeteld drie mensen auditie laten doen. Dat vond ik toch wel vreemd. Het leek me dat we minimaal vijftig tot honderd mensen moesten uittesten, maar we hebben ons gevoel gevolgd en voor hem gekozen. Het is een geweldige bassist. Toen we voor het eerst sinds lange tijd samenkwamen om te repeteren kende geen van de oude bandleden het materiaal nog. Maar Tim, die nota bene de nummers nooit eerder had gespeeld totdat hij wist dat hij was aangenomen, moest het ons voordoen.

Jullie zijn dus blij met hem?

Zeker, al heeft hij het soms zwaar te voorduren.

Oh, jullie maken hem het leven zuur?

Absoluut.

Geef eens een voorbeeld.

Haha. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen! Als hij dronken is zitten we hem constant te zieken. Allerlei geintjes. Hij is gewoon het pispaaltje. Soms gaan we misschien wel iets te ver.

David van Disturbed zei dat ze het hun nieuwe bassist niet erg moeilijk hebben gemaakt. Niet zoals Jason Newsted destijds bij Metallica. Jullie dus wel?

Het ligt er ook een beetje aan om wie het gaat natuurlijk. Toen we Terry aannamen was hij de nieuwe man in ons midden. Alleen je moet je wel realiseren dat je niet met een groentje te maken hebt. Hij zat eerst bij Cold en heeft al een hoop meegemaakt. Het was allemaal niet nieuw meer voor hem. Natuurlijk hebben we wel wat geintjes met hem uitgehaald in zijn hotelkamer, maar nooit te gek. Tim heeft ook wel iets bereikt met z'n vorige band, maar ook weer niet echt. Hij komt net kijken. Hij vindt alles leuk en is overal blij mee, terwijl wij overal over klagen.

Je hebt één nummer geschreven voor The Open Door; All That I'm Living For. Vertel er eens iets over.

Evanescence - The Open DoorRocky en ik hebben samen iets van dertien nummers geschreven. Dat was nog voordat Amy echt teksten ging schrijven. We wisten nog niet precies welke kant we opgingen met de plaat, maar Rocky en ik hadden alles geschreven wat we wilden schrijven. Terry en Amy begonnen toen aan hun teksten en ik heb thuis nog wat geschreven, gewoon omdat er iets in me opkwam. Ik heb het eigenlijk niet eens voor Evanescence geschreven, maar voor mezelf. Ik luisterde destijds veel naar Marilyn Manson. Z'n best-of cd was net uit en ik luisterde veel naar The Golden Age Of Grotesque en op een gegeven moment had ik zoiets ‘dit is gaaf, zoiets wil ik ook schrijven'. Ik hoefde me nergens druk over te maken. Ik kon gewoon lekker thuis muziek schrijven zonder ergens naar om te kijken. Toen ben ik aan dat nummer begonnen met wat elektronische geluiden en een simpele gitaarriff. Een paar dagen later belde Amy mij om te zeggen dat ze nog wat materiaal nodig had. Toen heb ik dat nummer op een cd gezet en naar haar opgestuurd en ze was er heel enthousiast over. Niet veel later had ze wat zanglijnen bedacht en het eerste waar ze mee op de proppen kwam is niks meer aan veranderd. Ik was dolblij dat ze het goed vond.

Dit was het eerste album met Terry Balsamo. Hoe belangrijk is hij voor jullie?

Schijnbaar is hij erg belangrijk voor Amy. Zij hebben voor een groot deel het album geschreven. Hij is erg belangrijk. We zouden niet meer zonder hem kunnen, al moet ik wel zeggen dat hij altijd loopt te klagen.

Terry loopt langs en brult het uit van het lachen.

Dan is het podium weer te klein, dan is de catering niet goed. De enige keren dat hij niet klaagt is wanneer hij stoned is.

The Open Door heeft een iets donkerder karakter dan Fallen, waar toch wat meer popsongs opstonden.

Ik vond Fallen zelf iets donkerder en ik denk dat dat veel mensen aantrok. Persoonlijk vind ik dat op The Open Door juist meer popsongs staan, al zal de rest van de band het zeker niet met me eens zijn.

Heeft het vertrek van Ben veel veranderingen qua sound met zich meegebracht?

Absoluut. Als hij niet was opgestapt had hij alles zelf geschreven. Ben is geen teamspeler. Hij is een egoïstisch persoon. Toch mag ik hem nog steeds graag.

Praat je nog wel eens met hem?

Ja, nog steeds. Het duurde even voordat het contact hersteld was. Hij verliet de band tijdens een tournee in Europa en de laatste keer dat we samenspeelden was in Berlijn, toevalligerwijs dezelfde zaal als waar we gisteren optraden. Het duurde even voordat de kou uit de lucht was, maar ik koester geen wrok. Hij maakt nog steeds deel uit van mijn leven. Ik kan wel goed begrijpen dat hij en Amy niet meer met elkaar omgaan. Dat moeten ze ook niet doen.

Is het zo erg?

Ja. Het zijn twee mensen die elkaar eigenlijk niet kennen.

Laatste vraag. Koos hij er zelf voor om op te stappen of hebben jullie hem eruit gegooid?

Dat was zijn beslissing. Al moet ik zeggen dat hij eigenlijk geen keus had. Hij kon of zelf opstappen of een schop onder z'n reet krijgen van mij en Rocky! Haha.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.