Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
    8 juni:
  • Defaer en Overruled
  • Doodseskader
  • Into The Grave festival
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alex Van Halen (Van Halen) - 71
  • Arnaud Gorbator Gorbaty (Alkemyst) - 48
  • Candice Night (Blackmore's Night) - 53
  • Eric Brittingham (Cinderella) - 64
  • Jim Sheppard (Nevermore) - 63
  • Joe Bonamassa (Black Country Communion) - 47
  • Pepper Keenan (Corrosion Of Conformity) - 57
  • Ricky Nelson† - 84
  • Vince McAllister (Pentagram)† - 69
Interview

Necrophobic
Met Sebastian Ramstedt
Door Jeroen
Geplaatst in mei 2006
Naar aanleiding van het fantastische nieuwe album van Necrophobic besloot ik gitarist Sebastian Ramstedt eens even wat vragen te stellen. Een oprechte muzikant met het zwarte hart op de juiste plaats. Een man die zich laat leiden door gevoel en emoties tezamen met de hele band. Een gesprek over uiteraard de band , religie en het leven toonde een rotsvast zelfvertrouwen aan. Evenals het nieuwe "Hrimthursum" geenzins een simpel figuur...

Necrophobic

Mijn complimenten voor het nieuwe album. Het is geweldig om te horen hoeveel progressie er nog steeds in zit bij jullie qua schrijverscapaciteiten en productie. Het is een prachtige mix geworden tussen Zweedse death metal, epische black metal en de unieke Necrophobic elementen. Misschien kun je wat vertellen over het schrijfproces.

Wat dat betreft kan ik alleen voor mezelf spreken. Ik krijg vaak genoeg inspiratie voor het schrijven van de nummers en dan bedoel ik letterlijk elk moment van de dag. Ik hoef niet in duisternis te zitten of midden in de nacht in een donkere kamer, zoals vaak wordt gezegd. Het start als een klein kwaadaardig geluid in mijn hoofd en dan pak ik al gauw mijn gitaar en probeer ik te analyseren wat ik in mijn hoofd hoor. Het is dus een kwestie van gevoel in mijn geval. De structuur en riffs rollen er vaak automatisch uit. Ik schrijf ze gek genoeg niet op, het overvalt me vaak. Als ik een nummer wil uitwerken voeg ik de bruggen toe en vaak schrijf ik mee aan de teksten. De nummers zijn dus meer en meer een combinatie van emotie, gevoel en de meest logische passages.
Nadat ik mijn ideeën heb uitgewerkt komen we samen met de band en arrangeren we de nummers.

Er is nogal een verschil tussen ‘Bloodhymns’ en het nieuwe album. Het materiaal is een stuk donkerder en er is constante aanwezigheid van een typerende epische sfeer. Was dit een bewuste keuze of een natuurlijke ontwikkeling?

Necrophobic - HrimthursumWe hadden de intentie om een album te maken rond een bepaald thema. Tijdens de eerste schrijfsessies merkten we dat de nummers toch neigden naar het vorige album en dat was vooral dankzij het meer technische karakter. Op een bepaald punt voelde het echter toch niet goed.
Plotseling kwam ik op de titel “Hrimthursum” van het album en die naam zette ons op de juiste weg. We wisten in welke richting we moesten werken. Ik wist dat dit album zou uitgroeien tot het duistere epische beest dat het is geworden.

Naast het gevarieerde karakter van de muziek zelf zijn ook de teksten er op vooruitgegaan. Ze zijn een stuk dieper en lijken beter aan te sluiten op de muziek. Is er een natuurlijke relatie tussen de teksten, muziek en de titel?

Natuurlijk moeten de teksten passen bij de muziek, dat is logisch. Ons doel is dat je hetzelfde gevoel krijgt bij slechts het luisteren van de muziek, als bij het lezen van de teksten zonder de muziek. We hechten veel belang aan de teksten en zorgen voor voldoende diepte, althans dat is mijn persoonlijke visie, aangezien je er vaak een eigen interpretatie aan kan geven. Het dient als geheel aan te voelen als een grote tocht door duistere oorden. Ik haat de vele bands van vandaag de dag die de mogelijkheid niet gebruiken om mensen iets te vertellen. Het hoeft natuurlijk niet persé politiek of heel belangrijk te zijn, maar zeker wel interessant of boeiend. In mijn geval acht ik de teksten even belangrijk als de muziek. Soms gebruiken we het oude vertrouwde blasfemische thema binnen nummers en op andere momenten hebben ze een diepe magische betekenis. Het hangt volledig van het bewuste nummer af.

Het album heeft de titel “Hrimthursum” meegekregen. Wat betekent het eigenlijk precies en heeft het eigenlijk een diepere betekenis dan slechts de vertaling?

Hrimthursum is Ijslands voor “Bevroren Reuzen”. In de Noordse mythologie werd verteld dat in het begin van de wereld de “Hrimthursum” rond dwaalden op de woeste vlaktes samen met Odin. Onze teksten op het album gaan over de dag waarop de “Hrimthursum” eindelijk ontwaken en beginnen met de destructie van deze wereld. Het zou tevens een metafoor voor de metal van vandaag de dag kunnen zijn als ik het zo bekijk. Het zou dan gaan over het feit dat de underground zich nog altijd staande houdt. Of de trotse death metal horden die de valse metal bevechten. Maar goed, dan laat ik me meeslepen. In feite handelt het over het heidense gedachtegoed dat het Christendom, de Islam en verwante religies zal verpletteren. Hun doelen zijn niets meer dan dat hun leiders prettig in het zadel der macht blijven.

Afgaande op een aantal nummers op het album en op voorgaande releases is er bij jullie nogal sprake van een zekere haat tegen religie. Ik vraag me altijd al af in hoeverre bepaalde bands serieus te nemen zijn. Er zijn natuurlijk een hoop bands die zich trots satanisch of anti christelijk noemen. Welke rol speelt de haat tegen religie in jullie dagelijks leven?

Religie regeert over bijna alles in deze wereld. De angst voor de god is wat de mensen weerhoudt van het veranderen van hun levens. Ik geloof er geen reet van dat de presidenten netjes geloven. Het is voor hen slechts een verzekering om in het zadel der macht te blijven. Zweden is niet eens zo heel erg christelijk meer, maar toch blijft de behoefte bestaan aan een goddelijk figuur bestaan in vele levens. De mensen laten zich liever bestelen door de kerken dan dat ze aan de waardigheid van de kerken gaan twijfelen. Het komt op mij over als een groot gestoord fenomeen. Het is in mijn ogen meer geloofwaardig om Mickey Mouse als afgod te dienen, dan in een christelijke, joodse of islamitische god te geloven. Ik denk echt dat de religieuze mensen van vandaag de dag gewoon achterlijk zijn. Het is alsof ze elk gevoel voor realiteit hebben verloren. Ik wil daarin geen onderscheid maken en wijs alle grote godsdiensten daarvoor aan. Hoe kunnen mensen geloven dat de vertegenwoordigers van deze leugenaars de waarheden in pacht hebben. Het is allemaal zo makkelijk om uit te leggen, vind ik. De volgende waarheid is in feite wat iedereen nodig heeft:
Als jij je kinderen dag in, dag uit verteld dat er een god bestaat, dan gaan je kinderen automatisch in hem of haar geloven. Wat de rest van hun levens betreft, ze hebben altijd het gevoel dat ze in de gaten worden gehouden door een alziend oog. Zelfs als ze uiteindelijk enige twijfel gaan vertonen kiezen ze toch nog voor het veilige geloven. Wat je wordt verteld als kind blijft je langer bij dan wat je hoort als volwassene en er zijn vele anderen die hetzelfde als jou denken en je dat constant blijven vertellen. Dan ben je gewoon de lul en kan je een waar vreugdevol leven wel vergeten.
Het is in feite gewoon hilarisch dat mensen dit niet snappen. Het is zo ontzettend simpel!

Uiteraard heb je persoonlijke visies op de wereld, het leven en de muziek vandaag de dag. Ik kan zelf niet zeggen dat ik erg optimistisch ben over de toekomst. Hoe denk je over dit soort zaken?

De muzikaliteit in deze wereld is gewoon gestoord geworden. Metal is gevloerd door hip hop, rap en disco. Het is ongelofelijk dat dit soort simpele stijlen momenteel muziek worden genoemd en zo populair zijn. Goed, we maken niet de meest eenvoudige muziek, maar we staan wel ergens voor en tonen onze emoties nog altijd. Wat betreft de wereld, ben ik evenals jou niet optimistisch. De wereld gaat ten onder, het einde der tijden is nabij , hahaha. Zo zie je maar dat als je die Armageddon bullshit gelooft, dat het nog uit gaat komen ook, omdat je het er zelf naar maakt. Wat het leven betreft. Natuurlijk wil je dat je kinderen goed terecht komen en dat je vrienden een goed leven kunnen leiden. Wat betreft mezelf zou ik het echt niet weten. Zou het goed of slecht moeten zijn? Wie moet dat voor mij bepalen, ik denk toch ikzelf. Het is een hele bult toeval wat ons heeft gemaakt tot wat we zijn. Mensen proberen nog altijd een reden te vinden voor ons bestaan. Dat heb ik nooit begrepen. Is de mensheid werkelijk zo ontzettend stom? Rot op, ik voel me soms echt als een volwassene in een kamer met geestelijk gehandicapte kinderen.

Necrophobic

Na deze achtergronden en je drijfveren is er wel een beetje optimisme te melden. Jullie staan immers al enige tijd onder contract bij Regain Records. Een positieve ontwikkeling lijkt me zo. Waarom de keuze voor dit label en hoe verloopt de samenwerking?

Tot zover gaat het prima. Ze hebben alles erg goed gedaan tot nu toe. Daarnaast is het erg prettig om een label te hebben in je thuisland. Ik vind het erg prettig om deze zaken af te handelen in mijn eigen taal.

De band heeft zoals we hebben kunnen zien een boodschap te verspreiden. De band is immers al vele jaren actief en wat drijft jullie nog om door te gaan in deze tijden van downloaden, lage verkoopcijfers en duizenden bands die elkaar maar kopiëren en zelf niks nieuws inbrengen?

Laten we even duidelijk stellen dat geld zowel mij als de rest van de band helemaal niet interesseert. Van extreme metal word je niet rijk, dat is nou eenmaal zo. Er zijn ook geen geweldige albums meer die worden uitgebracht dus ik zie geen reden om andere bands tot in het oneindige te volgen. Ik kan me niet druk maken om al die nieuwe technologieën en ontwikkelingen. Zo gaat het nou eenmaal vandaag de dag, daar moeten we mee leven.

Kunnen we na het album nog een tour verwachten en wellicht ook weer eens een bezoekje aan Nederland. Als ik het me goed herinner was het laatste optreden in Nederland ongeveer 3 jaar geleden. Met een bekend label als Regain Records lijkt me een show in Nederland toch geen moeite. Dus, waar blijven jullie?

Natuurlijk zullen we een tour doen na dit album, ik heb er nu al weer zin in. We hebben na Bloodhymns ook een uitgebreide tour gedaan en veel losse optredens. We hadden gewoon naderhand het gevoel eerst het nieuwe album af te maken en uit te brengen.
Nederland is voor ons een gave plek om te spelen. Vooral omdat de mensen en de cultuur vrij gelijk zijn aan dat van ons in Zweden.

Nog toekomstplannen of verwachtingen die het waard zijn om te vermelden?

Nou, je kunt een band verwachten die hongeriger is dan ooit. We voelen dat dit ons beste en meest speciale album ooit is, om maar even het cliché er in te houden. Natuurlijk hebben we zin om het album live te promoten. De energie is explosief en duister.

Is Necrophobic de absolute prioriteit voor alle bandleden of zijn er ook nog zijprojecten of bands die noemenswaardig zijn. Natuurlijk ken ik bepaalde activeiten, maar wellicht kun je zelf er wat meer over vertellen.

Necrophobic is de absolute prioriteit van alle leden. We spelen ook in andere bands, dat wel. Nifelheim, Cult of Izas en Souldevourer zijn bands waar we ook actief in zijn. Kijken we naar de meeste tijd die we in de bands steken, dan is dat Necrophobic. De band is gewoon zeer belangrijk voor ons.

Om zo langzamerhand naar het einde van het interview toe te gaan wilde ik je een vraag stellen betreffende de algehele metal scene van vandaag de dag. Hoe is je kijk erop ?

Haha, welke metal scene? Werkelijk, de grootste zooi wordt uitgebracht. Ik heb er geen echte kijk meer op. Ik concentreer me voornamelijk op mijn eigen band.

Wil je nog iets toevoegen, ga je gang.

Oke dan, bedankt en wellicht zien we jullie op een optreden in Nederland.
You put your hope into the sky for your souls salvation... I put my hope into the fire..for my souls...damnation!!

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.