Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
  • 4 mei:
  • Dool
    28 mei:
  • Brant Bjork Trio
  • Bruce Dickinson
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alfred Koffler (Pink Cream 69) - 58
  • Claudio O'Connor (Hermética) - 61
  • Eddie Jobson (Jethro Tull) - 69
  • Einar Solberg (Leprous) - 39
  • Göran Edman (Time Requiem) - 68
  • Javier "Patxa" Navarro (Valhalla) - 55
  • Kim Gordon (Sonic Youth) - 71
Interview

Evergrey
Met Henrik Danhage
Door Rik
Geplaatst in maart 2006
Met het sterke nieuwe album “Monday Morning Apocalypse" en een Grammy-nominatie in eigen land op zak, heeft Evergrey momenteel weinig reden tot klagen. Onlangs waren de heren Tom Englund en Henrik Danhage in Amsterdam om interviews te geven. Ik had een onderhoudend gesprek met gitarist Danhage, waarbij de nadruk natuurlijk op het nieuwe album lag.

Evergrey

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met het nieuwe album. Is het niet moeilijk om aan de steeds hogere verwachtingen van zowel de fans als de pers te blijven voldoen?

Het is allemaal erg opwindend nu, met alle reviews in zowel de magazines als de webzines. Ik vind het erg leuk om al die reacties te zien. Het belangrijkste voor mij en voor de rest van de band is echter dat we zelf heel erg tevreden zijn met het nieuwe album. Natuurlijk hebben we liever goede reviews in alle magazines en van iedere fan, maar allereerst is het belangrijk dat we zelf tevreden zijn over het resultaat, en over het nieuwe album zijn we echt heel erg tevreden.

Zou je "Monday Morning Apocalypse" kunnen omschrijven als een conceptalbum? Loopt er een soort rode draad door de nummers?

Nee, het is geen conceptalbum. De titel slaat eigenlijk op de onvoorspelbaarheid van het leven: je weet nooit van tevoren wat er gaat gebeuren. Dat is ook het mooie aan het leven. En tegelijkertijd is er natuurlijk ook een hoop verdriet in de wereld. Daarom vind ik de titel van het nieuwe album ook zo mooi. Op een wat lichter niveau slaat de titel natuurlijk ook gewoon op het einde van het weekend en het begin van een nieuwe week. Zelfs muzikanten hebben een ‘maandagochtend’ als ze ergens in een hotel wakker worden, ver weg van hun familie.

Het artwork is natuurlijk ook een reflectie op deze titel, nietwaar? Het artwork is vrij onconventioneel voor Evergrey-begrippen...

We wilden iets fris en iets nieuws voor ons, iets dat echt ertussen uit zou springen als iemand het album tussen de andere cd’s zou zien in een cd-winkel. Ik denk echt dat we daarin geslaagd zijn, omdat het artwork heel anders is dan normaal. Het artwork is niet alleen anders voor Evergrey-begrippen, maar ook anders in het algemeen.

Ik geloof dat jullie voor het nieuwe album tevens voor de eerste keer een producer ingehuurd hebben, nietwaar?

Ja, dit was inderdaad de eerste keer dat we een echte producer hadden, die ons ook hielp bij de structuur van de nummers en dergelijke.

Ik kan me voorstellen dat zo’n producer aan de ene kant een enorme verlichting betekent, omdat jullie je dan puur met de nummers zelf bezig kunnen houden, maar heb je niet ook het idee dat je een beetje je specifieke eigen ‘touch’ verliest?

Evergrey - Monday Morning ApocalypseIk denk dat Stefan erg objectief was. Het maakte hem niet uit wie wat precies schreef, maar hij luisterde naar het geheel. We moestem hem vertrouwen, maar daar betaalden we hem natuurlijk ook voor. Als de richting waar we in gingen hem niet beviel, zei hij ons dat gewoon, en zei hij ook dat we hem daarin moesten vertrouwen. Ik heb daar erg veel aan gehad, want wij hoefden ons alleen maar te concentreren op het spelen en ons niet druk te maken over hoe het geluid ging klinken en dat soort dingen, omdat we wisten dat we daarvoor een goed team achter ons hadden staan. Het opnameproces van de vorige twee albums was een nachtmerrie voor Tom (Englund, zanger) en mij, omdat we ons ook nog eens bezig hielden met het geluid. Het was nu allemaal veel leuker voor ons.

Nu heb je ook wat meer ruimte om een stap terug te doen en te reflecteren op het album, nietwaar?

Zeker, ik denk dat dit het beste is dat we konden doen op dit punt.

Waarom wordt er eigenlijk een single uitgebracht voorafgaand aan het album? Er worden tegenwoordig al zoveel albums uitgebracht, dat ik eigenlijk eraan twijfel of er wel veel mensen op zo’n single zitten te wachten...

Ik vind het eigenlijk wel cool, omdat je voor een paar euro al een beetje een glimp kan opvangen van het nieuwe album. Het doel van de single is vooral om al een beetje aandacht te genereren voor de band, voordat het echte nieuwe album in de winkels zal liggen. En we willen als band natuurlijk ook zoveel mogelijk verkopen. De single van "I’m Sorry" deed het ook helemaal niet slecht. Hoe het met de single van "Monday Morning Apocalypse" gaat lopen, is natuurlijk nog even afwachten, omdat die net uit is. Ik hoop in ieder geval dat de single het goed gaat doen, omdat we dan hopelijk ook wat vaker gedraaid zullen worden op radiozenders en dergelijke. We proberen gewoon steeds nieuwe dingen uit, om te proberen meer luisteraars te bereiken.

Zijn er ook al enkele videoclips gemaakt?

Ja, van "Monday Morning Apocalypse". Die clip is nu net een paar dagen klaar. Er zijn twee versies van. De ene is eigenlijk gewoon een live-video waarin je de band ziet spelen.Bij de andere clip is het meer een combinatie van performance video en een verhaal over een meisje dat buitengesloten wordt. Het is echt een gave clip geworden waar we erg blij mee zijn.

Wat is volgens jou het belangrijkste verschil tussen het vorige album en het nieuwe album? En wat vind je beter aan het vorige album en wat aan het nieuwe album?

Ik weet eigenlijk niet wat ik beter vind aan "The Inner Circle". Toen we het album uitbrachten, was ik er erg blij mee. We hebben echt heel veel tijd aan dat album besteed: we hebben toen maarliefst zes maanden in de studio doorgebracht. Krankzinnig eigenlijk. Maar we waren erg tevreden: dat was het beste album dat we op dat moment konden uitbrengen. Het belangrijkste verschil is eigenlijk dat we met het nieuwe album een redelijk snel opgenomen album wilden uitbrengen: we wilden niet weer zo lang nodig hebben voor het opnameproces. Het opnemen heeft ons uiteindelijk zes weken gekost, wat eigenlijk nog altijd een hele periode is, vergeleken met veel andere bands. Daarna heeft de eindmix nog twee weken geduurd. Natuurlijk was ook het werken met het productieteam een groot verschil. Maar het zijn gewoon twee heel verschillende albums. Het grootste verschil was misschien wel dat we ons nu nóg meer op de nummers hebben gericht. We hebben geprobeerd om alle overbodige dingen weg te laten. We hoeven bijvoorbeeld geen solo van vijf minuten in een nummer te verwerken.

De nummers zijn compacter geworden zou je kunnen zeggen.

Veel compacter inderdaad. Dat is ook een proces dat zich door de jaren heen heeft ontwikkeld: het is niet zo dat we om tafel zijn gaan zitten om te concluderen dat we nummers van drie minuten moesten gaan schrijven. De meeste nummers waren in eerste instantie ongeveer vijf minuten lang, maar we hebben ze uiteindelijk zo lang gemaakt als ze nodig waren. Voor mij hoeft een nummer geen lange solo’s te hebben. Als ik dat echt wilde, zou ik waarschijnlijk een solo-album opnemen.

Als ik het nieuwe album vergelijk met The Inner Circle, moet ik eerlijk bekennen dat ik laatstgenoemde iets beter vond, vooral vanwege de dynamiek op dat album: de afwisseling tussen melodieuze nummers, heftigere nummers en schitterende ballads. Kun jij je daarin vinden?

Niet helemaal. Ik ben het met je eens dat dit album een beetje het meest ‘ruige’ album is dat we tot nu toe gemaakt hebben.Maar er staan ook rustigere momenten op, bijvoorbeeld "In Remembrance", dat naar mijn mening een erg mooi nummer is. En het pianostuk dat Rickard (Zander, keyboards) ingespeeld heeft ("Till Dagmar") is een van de mooiste, zoniet hét mooiste stuk dat Evergrey ooit opgenomen heeft. Het is een erg triest stuk en ik denk dat op de rustige, droevige momenten op dit album de band ook rustiger en droeviger dan ooit eerder klinkt. Ik ben het niet met je eens over de dynamiek. Het nieuwe album is naar mijn mening vele malen dynamischer dan het vorige album. De band klinkt veel meer op elkaar ingespeeld en afgestemd.

Hoe lang heeft het schrijven van de nummers eigenlijk ongeveer geduurd, en wie heeft de meeste nummers geschreven?

Tom heeft het meeste geschreven, en dan ik. Het hele schrijfproces zal ongeveer zes tot acht weken geduurd hebben, dus dat ging vrij snel. We spenderen vaak meer tijd aan het discussiëren over muziek dan gewoon muziek te maken. We hebben ditmaal vooral veel plezier gehad.

Dit is misschien een moeilijke vraag: als je terugkijkt op het hele opnameproces van "Monday Morning Apocalypse", wat kon er dan beter – of anders – gedaan worden?

Er zijn natuurlijk een hoop dingen die ánders gedaan hadden kunnen worden. We hadden natuurlijk ook alle nummers compleet bezopen in kunnen spelen, haha. Maar zoals ik ook al aangaf bij "The Inner Circle": we geven ons altijd voor 100% en proberen er het beste uit te halen dat op dát moment mogelijk is. Dat is ook het mooie: als ik later oud ben, heb ik alle cd’s nog en kan ik precies terughoren waar we als band stonden op dat moment. Ik heb niet echt nagedacht over wat we konden veranderen, omdat we heel tevreden zijn over hoe het album is geworden. Misschien dat ik een ander antwoord heb als we elkaar nog eens tegenkomen en je dezelfde vraag nog eens stelt. Het album zit nu nog vers in mijn gedachten en ik sta er nog altijd helemaal achter.

Wat is je persoonlijke favoriet op het nieuwe album?

"Till Dagmar", omdat de hele atmosfeer op dat nummer heel erg speciaal is. Rickard ging gewoon zitten en nam het nummer in één take op. Hij heeft het nummer geschreven voor zijn grootmoeder en het gespeeld op haar begrafenis. Het was een erg emotioneel moment. "Till Dagmar" is dan ook met afstand het mooiste nummer op het nieuwe album, voor mij althans.

Ik heb nog een paar vragen voor je die niet gerelateerd zijn aan het nieuwe album. Hoe zit het eigenlijk met de band Death Destruction? Kunnen we daar ooit een volledig album van verwachten?

We hebben de nummers eigenlijk wel klaar, alleen nog niet fatsoenlijk gemixt. De nieuwe zanger van Nightwish zingt overigens ook in deze band. We hebben ook nog wat nieuwe nummers geschreven, maar we hebben er gewoon niet veel tijd aan kunnen besteden en we hebben ook nog niet eraan gewerkt om een platendeal te krijgen. Maar het zou leuk zijn als die nummers ooit uitgebracht gaan worden. Nu hebben we het natuurlijk allemaal te druk, maar het is vooral een leuk project, en het is ook wel weer eens gaaf om wat hardere muziek te maken.

Evergrey

Hoe voelt het om als metalband genomineerd te worden voor een Grammy Award?

Dat was geweldig! Vooral omdat onze DVD genomineerd werd en er in een jaar zóveel muziek-DVD’s uitgebracht worden, niet alleen in het metalgenre. Het was nogal grappig om onze naam daar te zien samen met ABBA, haha. Jammer genoeg hebben we verloren, maar ik vond het desondanks een hele eer om genomineerd te worden. Maar ik vond ook wel dat we het waard waren, want we hebben echt veel werk in die DVD gestopt. En het was natuurlijk ook wel jammer dat we niet gewonnen hebben.

Is de metalscène in Zweden zo groot dan? Worden jullie bijvoorbeeld ook op straat herkend?

Nou, je moet natuurlijk wel een beetje in het hele metalwereldje zitten. Het is niet zo dat we in heel Zweden bekend zijn. Ik heb gelukkig ook nog geen enge figuren bij mijn huis rondhangen haha. We kunnen dus nog allemaal gewoon ons privé-leven leiden.

Wat komt er eigenlijk eerst bij Evergrey, de tekst of de melodie? Kan het voorkomen dat jullie bijvoorbeeld de tekst aanpassen aan een specifieke melodie, of juist omgekeerd?

Negen van de tien keer is het de muziek die op de eerste plaats komt. Dan gaat Tom meestal nadenken over een geschikte tekst en laat hij de atmosfeer van het nummer op zich inwerken. Soms wordt de melodie wel een beetje aangepast, want het is niet zo dat we een strikte formule hebben, maar vaak blijft de eerste versie van de melodie toch wel grotendeels hetzelfde.

Kun je al wat informatie geven over een eventuele headliner-tour en over de zomerfestivals?

We staan in ieder geval op Graspop. Dan hebben we nog een paar festivals in Zweden en in Duitsland. Er zijn een hoop plannen, maar er is nog niets bevestigd, dus heeft het voor mij ook nog weinig zin om daar al een hoop ongefundeerde uitlatingen over te doen. Ik weet wel dat we in mei met In Flames op tour gaan in Amerika.

Wordt dat een gedeelde headliner tour?

Nee, In Flames zal dan headliner zijn. Maar het wordt een goede tour en we zijn erg blij dat we mee kunnen, zeker ook gezien de populariteit van In Flames in Amerika.

Is alles nog steeds naar wens bij InsideOut?

Ja, alles gaat nu prima. We hebben nog een deal voor één album, dus we zitten in een prima positie. We zullen wel zien wat er gaat gebeuren als we weer een nieuw album willen gaan opnemen.

Oké, de laatste vraag: hoe ziet de toekomst er voor Evergrey uit volgens jou? Waar zie je de band staan in de komende vijf of tien jaar?

Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als we tegen die tijd een hele berg aan albums verkopen. Dat is ook wat we van onszelf verwachten en verlangen. We geven ons volledig en zullen niet stoppen met ambities als we een paar headliner-tours gedaan hebben. We willen uiteindelijk tot de echt grote bands gaan behoren, en daar werken we ook hard voor. Daar geloof ik ook in.

Bedankt voor je antwoorden en succes met de band.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
  • 29 april:
  • Kawir - Kydoimos
  • 1 mei:
  • Mons Veneris - Ascent Into Draconian Abyss
  • 3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.