Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
  • 8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andreas Mäkelä (Memory Garden) - 47
  • Bob Seger - 79
  • Chris Shiflett (Foo Fighters) - 53
  • Federico Pennazzato (Secret Sphere) - 42
  • Jacob Bredahl (Hatesphere) - 46
  • Martin Olsen (As We Fight) - 44
  • Pascal Spierings (Whispering Gallery) - 49
  • Santeri Kallio (Amorphis) - 50
Interview

Forefather
Met Wulfstan
Door Rik
Geplaatst in augustus 2004
Het Engelse Forefather heeft inmiddels vijf albums op haar naam staan. De meest recente is Ours Is The Kingdom, die onlangs uitkwam. Gitarist/bassist/keyboarder Wulfstan vertelt er over...

Forefather

Voor zover bekend, zijn de reacties op Ours is the Kingdom tot nu toe erg goed. Is er ook kritiek op dat album gekomen, en zo ja, welke aspecten van het album zijn bekritiseerd? Ben je het met die kritiek eens?

Tot nu toe zijn alle reviews die ik heb gelezen positief, op twee of drie uitzonderingen na. De ergste die ik tot nu toe gelezen heb, was in het Deens, dus ik kon niet echt achterhalen met welke aspecten de reviewer problemen had. De andere paar mindere reviews vonden het album niet slecht, maar meer gemiddeld. De enige kritiek die ik me nog kan herinneren, is dat het album na verloop van tijd wat eentonig en repetitief werd. Dat vind ik totale onzin. Dit album is het meest gevarieerde album dat we tot nu toe hebben gemaakt. Ieder nummer heeft een eigen identiteit. In feite hebben de meeste reviewers dit ook benadrukt, dus misschien dat die specifieke reviewer moeilijk zijn aandacht kan vasthouden ofzo.

Jullie lopen inmiddels al aardig wat jaartjes mee, maar de eerste albums zijn alleen uitgebracht via jullie eigen label Angelisc. Wat mij opviel aan die eerste albums, was de professionaliteit en de uitstekende productie. Zijn jullie al actief geweest in andere bands of projecten voordat jullie met Forefather begonnen?

Ik ben blij te horen dat je de eerste albums professioneel en goed geproduceerd vindt klinken, want ons eigen label was maar erg klein en het beschikbare budget was dus ook niet al te hoog. Ik denk dat we er het beste van hebben weten te maken. Forefather is ons eerste serieuze project: we hebben wel beiden ervaring gehad met nummers schrijven en opnemen, maar dat was meer voor de lol.

Door welke bands zijn jullie het meest beïnvloed? Behalve de duidelijke viking/pagan-invloeden hoor ik bijvoorbeeld in het nummer Threads of Time Maiden-invloeden in de riffs terug, nietwaar?

Iron Maiden is de band waardoor we het eerst zijn beïnvloed. Daarna kwamen bands als Metallica, Megadeth en Slayer. Hierna volgden de Noorse bands van begin jaren 90, zoals Burzum, Immortal en Satyricon en daarmee is de basis zo'n beetje gelegd voor de stijl van Forefather. Ook de albums van Bathory's vikingperiode zijn van invloed geweest. Volgens mij hoor je Iron Maiden vooral terug in veel van onze gitaarmelodieën en harmonieën. Natuurlijk luisteren we naar meer bands dan alleen deze, maar de bands die ik nu genoemd heb zijn waarschijnlijk het belangrijkste geweest in hoe we onze gitaarstijl hebben ontwikkeld.

Wat is je favoriete nummer op het nieuwe album en waarom? Welke aspecten van het nieuwe album stemmen je het meest tevreden en welke aspecten zouden eventueel nog beter kunnen?

Ik vind het moeilijk om één favoriet uit te kiezen, dus daarom zal ik een paar nummers noemen. Ik vind vooral The Shield-Wall, The Golden Dragon, To the Mountains they Fled, Threads of Time en Rebel of the Marshlands het beste (dat is het halve album, RW). Wat mij het meest bevalt aan dit album, is de kwaliteit van de nummers. Ik denk dat vrijwel alle nummers op dit album tot ons beste werk tot nu toe hoort. Het enige dat beter zou kunnen, is zoals gezegd de eindproductie, maar dat lag niet in onze handen. We hebben niet de kans gekregen om dit nog te verbeteren.

Ik heb geen drummer kunnen vinden op jullie website. Gebruiken jullie een drumcomputer? Zo ja, zou het niet makkelijker zijn om een drummer van vlees en bloed te gebruiken?

We gebruiken een Alesis drummodule die via midi werkt. We hebben een drummer gehad, maar die toonde niet het noodzakelijke enthousiasme en heeft ook nooit op een album gespeeld. Hij was meer bezig met zijn eigen zaken dan met de band. Vanaf toen hebben we besloten om niet voor een nieuwe drummer te kijken. In feite vinden we het makkelijker om de drums te programmeren. Als we ooit een echte drummer zullen gebruiken, zal dat waarschijnlijk Athelstan (het tweede lid van Forefather, RW) of mijzelf zijn. Ik snap overigens niet waarom sommige mensen zo'n probleem lijken te maken van drumcomputers. Zo lang het goed klinkt, zal het mij echt niets uitmaken, en daarbij: een hoop echte drumpartijen klinken tegenwoordig sowieso als computers met alle triggers en time-shift functies.

Hoe verloopt de samenwerking met Karmageddon Media tot nu toe? En voor hoeveel albums hebben jullie getekend?

De samenwerking verloopt behoorlijk. Voordelen zijn duidelijk de betere promotie en distributie. Op andere punten loopt het soms echter wat minder. Zo waren we bijvoorbeeld niet helemaal tevreden over de eindproductie van Ours is the Kingdom en zou je kunnen zeggen dat sommige afspraken niet helemaal nagekomen zijn. We hebben een contract voor één album, maar zij hebben een optie voor nog enkele nieuwe albums.

Als ik het goed heb, worden jullie oudere albums opnieuw uitgebracht via Karmageddon, nietwaar? Kun je ons wat meer daarover vertellen? Zullen deze re-releases bijvoorbeeld ook interessant zijn voor mensen die de eerste versies al hebben?

In feite zijn ze al opnieuw uitgebracht. Alle re-releases hebben verbeterd artwork, waaronder sommige oude zwart-wit gedeeltes die nu in kleur zijn afgedrukt alsmede enkele compleet nieuwe gedeeltes. Het meest interessant zijn echter de bonustracks. Iedere re-release heeft twee bonustracks, waaronder twee demo-opnames van The Fighting Man, twee heropgenomen nummers van Deep Into Time en twee nieuwe, nog nooit eerder verschenen nummers die oorspronkelijk uit 1998 stammen, maar opnieuw zijn opgenomen.

Denk je dat het, nu jullie bij Karmageddon Media getekend hebben, eindelijk mogelijk zal zijn om live-optredens of wellicht zelfs een kleine tour te doen (met behulp van sessiemuzikanten natuurlijk)?

Live spelen is waarschijnlijk altijd wel mogelijk geweest voor Forefather, alleen hebben we daar nooit behoefte aan gehad. Forefather is een studioband. We hebben het meeste plezier aan het schrijf-en opnameproces. Ik kan wel begrijpen waarom sommige mensen ons graag live zouden willen zien. We zeggen nooit 'nooit'. Wellicht dat het ooit zal gebeuren, maar we zullen zeker geen band worden die regelmatig live zal spelen.

Hoe sta jij tegenover het downloaden van muziek? Is dat wellicht een goede manier voor onbekende bands (zoals Forefather in de begindagen) om bekender te worden bij een groter publiek, of is het juist erg negatief voor kleine bands, die daardoor wellicht nauwelijks meer albums verkopen?

Ik vind het niet erg als mensen sommige MP3's downloaden om met een band bekend te worden en te kijken of de band bevalt voordat je het meteen op cd koopt. Een mp3 online zetten is een goede manier voor een kleine band om jezelf te promoten. Natuurlijk vind ik het helemaal niet goed als mensen gewoon hele albums downloaden en deze vervolgens niet kopen. Mensen hebben altijd muziek gekopieerd, maar met MP3 en cd-branders kun je ook nog eens veel betere kopieën krijgen. Dat is een probleem waarvoor ik voorlopig nog geen oplossing zie.

Tenslotte: wat kunnen we nog in de toekomst van Forefather verwachten?

Jullie kunnen zeker nog meer albums verwachten, die hopelijk hetzelfde niveau als onze vorige albums gaan halen. We zijn momenteel erg kritisch geworden ten aanzien van nieuwe riffs, dus je kan er zeker van zijn dat de riffs die we uiteindelijk wel gaan gebruiken, zeker goed zijn! Hopelijk blijft onze fanbasis groeien in de toekomst.

Bedankt voor je tijd en succes met Forefather in de toekomst!

Thank you!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
  • 10 mei:
  • Coldborn - The Unwritten Pages Of Death
  • Crownshift - Crownshift
  • Desolus - System Shock
  • Flamekeeper - Flamekeeper
  • Sebastian Bach - Child Within The Man
  • Unleash The Archers - Phantoma
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.