Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

15-11-2018

Interview: Sear Bliss
Met Andras Nagy
Door Forostar
Geplaatst in september 2002

Sear Bliss is de naam van een Black Metal band uit Hongarije, opgericht in de herfst van 1993 door Andras Nagy. Naast hun demo, “The Pagan Winter,” die later op CD verscheen samen met een 12-minuten durend nummer, “In The Shadow Of Another World,” heeft Sear Bliss drie albums uitgegeven, en het vierde net opgenomen. De band had hun grote doorbraak in Nederland in 1996 toen hun debuutplaat, “Phantoms,” “Album van de Maand” werd van Aardschok, Nederland’s grootste Hard Rock en Metal tijdschrift. Het was vrij bijzonder, omdat Sear Bliss de eerste Black Metal band was die op die manier werd geëerd. Dit is een kort overzicht van hun discografie:

1995 - The Pagan Winter DEMO
1996 - Phantoms
1997 - The Pagan Winter + In the Shadow of Another World
1998 - The Haunting
2001 - Grand Destiny (uitgegeven in 2002 door de nieuwe platenmaatschappij Red Stream)
2003 - Forsaken Symphony (net opgenomen en gemixt. Komt volgend jaar zomer uit)

András, zou je iets over de band willen vertellen en alle bandleden voorstellen? Kan je de muziek van je band voor ons omschrijven?

Sear BlissSear Bliss bestaat nu negen jaar. Ik denk dat je de belangrijkste mijlpalen van onze band al in de inleiding genoemd heb. De bandleden zijn: Zoltan Schönberger - drums, Csaba Csejtei - gitaar, Istvan Neubrandt - gitaar, Zoltan Pal - trombone and bariton, Oliver Zisko - keyboards and ik –basgitaar en zang. Ik beschrijf onze muziek liever niet; ik vind dit meer iets voor de luisteraars, maar volgens Pat van Red Stream Inc. is het: sinister, windy, en ethereal Black Metal. Ik vind die beschrijving wel terecht.

Op welke manier kunnen we Sear Bliss vergelijken met typische Black Metal bands uit Scandinavië, en in welk opzicht is de band toch anders?

We willen geen enkele band of stijl kopiëren. We proberen zo uniek en origineel mogelijk te zijn. We spelen wat we van binnen voelen. De muziek van Sear Bliss is een mix van de emoties en gedachten van zes demonen die in de band gevonden kunnen worden. We zijn behoorlijk verschillende persoonlijkheden en dit geeft de verscheidenheid in onze muziek weer.

Zijn er bands die Sear Bliss beïnvloed hebben? Naar welke bands luister je op het moment?

Ik zou geen band kunnen noemen die ons direct beïnvloedt. Zelfs als er bands zijn die we goed vinden, zijn we behoorlijk verschillend. Ikzelf luister de laatste tijd het meeste naar het nieuwe album van Blut Aus Nord, dat ‘The Mystical Beast Of Rebellion’ heet.

Hoe is het allemaal begonnen toen jullie een trompet in jullie muziek brachten? Volgens mij is dit instrument zeldzaam en heel origineel in deze muziekstijl. Het voegt veel toe aan de atmosfeer.

We gebruiken de trompet sinds het prille begin van de band. We wilden anders zijn dan de gemiddelde band. Het was een nieuw iets in dit genre. Op ons nieuwe album, Forsaken Symphony, gebruiken we ook zelfs trombone, bariton en tuba om een voller en krachtiger geluid te creëren. Ik denk dat deze instrumenten heel goed passen in deze muzieksoort. De blaasinstrumenten zijn heel hard en krachtig in hun geluid. Ook geven ze een vreemde atmosfeer in de nummers. Ik kan me nog steeds herinneren toen onze ex-trompet speler me had uitgenodigd voor hun concert (hij speelde toen in het symfonie orkest van onze stad). Ik was totaal overrompeld. Dat concert maakte een grote indruk op mij. Ik besloot gelijk om hoorns met Black Metal te combineren.

De teksten van Sear Bliss zijn best donker en hebben ook invloeden uit de geschiedenis. Waarop is de tekst van het nummer “1100 Years Ago” gebaseerd en zijn er meer nummers met dit soort invloeden op jullie albums?

Het nummer, genaamd “1100 Years Ago” handelt over een historische gebeurtenis, die plaats vond in 1062, Het was de 2e Hongaarse Heidense Opstand. De tekst bevat gedeelten van de sage over deze opstand. Hongarije is van origine heeft erg heidens en de heidenen (met hun leider Vata) besloten het nieuwe geloof te vernietigen: het Christendom. Zoals de sage zegt: Ze schoren hun haar en lieten alleen een lange staart over. “Ze gaven hun ziel aan de duivel en ze vernietigden en verbrandden kerken, ze doodden priesters”. Het is een interessante historische gebeurtenis voor ons. Waarom we het nummer “1100 Years Ago” genoemd hebben? Toen het album uitkwam in 1996, vierde Hongarije zijn 1100ste verjaardag. In 896 kwamen de Hongaarse heidenen vanuit het oosten om dit gedeelte van Europa te veroveren, waar we nu leven.

We hebben ook een andere gebeurtenis uit de 11e eeuw verwerkt in ons nummer, “Arx Idolatriae” (Grand Destiny). Arx Idolatriae is een oud, mytisch Hongaars fort in Transylvanië, gebouwd in de 11e eeuw. Heidense rituelen en opofferingen werden op deze plek gehouden. Er zijn vele sagen en legenden over deze plaats. De ruïne bestaat nog steeds. Het ligt op de top van een berg op 1200 meter hoogte, verborgen in het machtige woud van Transylvanië. Ik ben van Transylvaanse afkomst, trouwens, dus ik vind het wel leuk dat we dit nummer gemaakt hebben.

Sear Bliss zat bij II Moons, een Nederlands label. Ik vraag me af hoe je in contact bent gekomen met een Nederlands label en ook vraag ik me af waarom jullie later veranderd zijn van label.

Toen we onze eerste en enige demo “The Pagan Winter” in 1995 opnamen, begonnen we die op te sturen naar labels. Het was puur toeval dat we getekend hebben bij II Moons: Ik kocht een cd van Sempiternal Deathreign (die “The Spooky Gloom” heet) in 1992. Ik vond die band wel cool en toen ik de demo naar de labels opstuurde, besloot ik hem naar Foundation 2000 te sturen, die die cd hadden uitgebracht. Ze antwoordden me gelijk en we waren heel verheugd daarmee. Ik antwoordde hun gelijk weer maar ik heb geen antwoord van ze terug gekregen. Intussen kregen we twee aanbiedingen van labels en we hadden bijna bij eentje getekend, toen ik besloot opnieuw naar Foundation 2000 te schrijven. Het bleek mijn vorige brief kwijt was geraakt bij de post en daarom hadden ze me nooit geantwoord. We hadden toen nog geen internet, weet je, dus het was niet makkelijk om te communiceren. Rond die tijd maakten Mascot Records en Foundation 2000 het sublabel II Moons en ze boden ons een deal die we tekenden, want het was de beste die we kregen. We waren de eerste band bij II Moons. Dit is dus het verhaal van hoe we tekenden bij II Moons. We vonden het fijn om bij hun te zitten maar helaas begon Mascot te veranderen naar andere stijlen muziek, toen ze zagen dat Black Metal niet meer zo populair was als in 1996. Dat is waarom we op zoek moesten gaan naar een nieuw label. Nu richten ze zich alleen op progressieve rock.

Als we kijken naar de discografie van Sear Bliss, dan is er nogal wat tijd tussen de albums “The Haunting” en “Grand Destiny”. Er waren ook veranderingen voor wat betreft de bezetting. Wat is er deze periode gebeurd?

Sear BlissIk vind dat het niet uitmaakt of je een album elke 5 jaar of twee keer per jaar uitbrengt, als ze een bepaalde waarde uitstralen. De vertraging was niet vanwege bezettingswisselingen. We moesten een label vinden toen we Mascot in 1999 verlieten. We kregen aanbiedingen van een paar labels (Season of Mist, CCP, etc…) maar ze wilden allemaal wachten en een nieuw Sear Bliss album later uitbrengen. Maar we wilden snel handelen, want de tijd vloog voorbij. Nephilim Records boden al jaren een deal, dus we besloten bij hun te tekenen voor een album in 2000. Ze gaven ons de beste omstandigheden en gaven ons de mogelijkheid om “Grand Destiny” gelijk op te nemen. In ieder geval, in de periode tussen “The Haunting” en “Grand Destiny” waren we heel actief. We gaven overal veel optredens. We speelden zelfs in Nederland in 2000 (stom dat ik dat gemist heb! red.) en schreven veel muziek en oefenden ook erg vaak. Dit is wat we altijd doen. We zijn nooit gestopt. We oefenen op z’n minst drie keer per week sinds 1994.

De titel van jullie nieuwe album “Forsaken Symphony” suggereert dat het album bombastisch is. Kan je wat vertellen over het muzikale pad, dat jullie ingeslagen zijn met dit album? Ik hoorde de samples op internet en daaruit leid ik af dat het in de stijl van “Phantoms” is. Zijn er ook nieuwe elementen?

Ja, hij is heel bombastisch. De muziek en ook het geluid. Als je de sfeer van “Phantoms” miste, dan moet dit jouw album zijn. “Forsaken Symphony” is het eigenlijk het vervolg van “Phantoms”. We waren gewoon in dezelfde stemming toen we muziek schreven en deze nummers opnamen. Ook het feit dat Csaba Csejtei terugkeerde bij Sear Bliss, droeg bij aan de gelijkenis. Muzikaal gezien, gaven we zelfs een nog grotere rol aan de blaasinstrumenten en het hele album werd echt heel mysterieus voor mij, vanwege de stemmige melodieën en het krachtige geluid.

Hoe heeft Csaba, die naast “Phantoms” ook op de “Pagan Winter”-demo speelde, invloed gehad op het schrijfproces van de nummers?

Csaba was verantwoordelijk voor de meeste melodieën, nummers en geluid van “Phantoms”, dus hij heeft daar veel invloed op gehad! Het was verdomde gaaf om weer muziek met hem te schrijven en op te nemen. Nu hebben we al drie nieuwe nummers geschreven voor ons vijfde album en ik kan niet wachten om ze aan ons publiek te laten zien.

Wie schrijft de teksten in Sear Bliss? Jij of ook anderen binnen of buiten de band?

Ik schreef alle teksten voor “Grand Destiny” en de meeste teksten voor “Forsaken Symphony”, maar een heel goede vriend van mij, Attila, schreef deze keer ook twee teksten.

Kris Verwimp maakte alle covers voor jullie albums. Je kan er altijd een vogel met gespreide vleugels op zien. Wat betekent die vogel? Hebben jullie ook inbreng op de covers, of zijn het alleen Kris Verwimps ideeën?

Kris Verwimp maakte alle cover-artwork voor Sear Bliss, inclusief “Forsaken Symphony”. Gewoonlijk geven we hem ideeën, we vertellen hem wat we zouden willen zien we sturen hem teksten en een bandje met de nummers en dan schildert hij het artwork. Natuurlijk stopt hij zijn ideeën er in. Hij is een groot artiest, de beste voor Sear Bliss. Ja, die vogel speelt een belangrijke rol op de covers van onze albums. Hij geeft de ziel van de luisteraar weer, diegene die op dat moment naar de muziek luistert. We zouden graag op dat moment de luisteraars in onze wereld willen dragen. En die vogel op de covers laat ons zien waar we op dat moment zijn. Die vogel speelt trouwens ook een belangrijke rol in de zeer oude Hongaarse mythologie en dat is waarom we hem gebruiken op onze covers.

Jullie hebben onlangs een concert in Boedapest gespeeld. Hoe was het? Hebben jullie al nieuwe nummers gespeeld?

Het was te gek! Het was ons eerste optreden in 2002 en alles ging goed. Er waren 600 mensen en ze hadden het reuze naar hun zin. Ja, we speelden 3 nieuwe nummers, de mensen schenen ze leuk te vinden en dat is fantastisch.

Hoe kiezen jullie nummers voor de set? Ik vraag me af welke nummers publieksfavorieten zijn, of favorieten van jullie zelf? Een band als Iron Maiden speelt altijd “Hallowed Be Thy Name”. Hebben jullie ook een nummer dat altijd gespeeld wordt bij elk Sear Bliss concert?

Ja. We moeten tijdens elk concert “1100 Years Ago” spelen, want ons publiek eist het. Het is geen probleem, want we houden zelf ook van dat nummer. In Hongarije zijn ook “The Pagan Winter” en “Twilight” favorieten, dus die spelen we ook haast elke keer. Meestal kiezen we nummers van elk Sear Bliss album en era.

Zijn er meer Black Metal bands in Hongarije? Of zijn “gewone” Heavy Metal of Power Metal populairder? Of Death Metal?

Onze scene is niet zo groot, maar je kan hier heel goede bands vinden in elk genre. Van de Black Metal bands raad ik aan Gholgoth en Witchcraft en ook mijn projecten (met ex-Sear Bliss toetsenist Winter): Wind en Forest Silence.

Wat vind je van vrouwelijke vocalen in Black Metal bands?

We zullen het nooit gebruiken in Sear Bliss.

Wat is je favoriete Black Metal album ooit?

Uhm, dat is een moeilijke vraag…. Misschien “A Blaze In The Northern Sky” van Darkthrone. Maar er zijn er velen, dus ik zou deze vraag niet goed kunnen beantwoorden.

Bedankt voor dit interview en we hopen je op toer te zien in Nederland!

[ Terug naar de Interviews ]